Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Løsning for temperaturmåling i kompostbinge


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ny i forumet her, etter tips fra andre. ?

Holder for tiden på med et Blynk-system, som bl.a. skal inneholde temperaturmåling i en kompostbinge. Brukte en ESP8266 med en DS18B20 one-wire sensor for måling, men sliter med å få det til batteridrevet med lang batteritid (ESP8266 sin deep sleep er ikke særlig dyp, og brenner gjennom en 5000 mAh powerbank på 36 timer).

 

Så det jeg lurer på er om det finnes hyllevare til denne bruken. Finnes det batreridrevne hyllevare-sensorer for eksterne temperaturmålere på kabel? Tenker Z-Wave eller noe som kan interfaces rett i Blynk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv tenkt på en av forrige generasjon Fibaro dørsensorer(før de kom med innebygget tempsensor), men usikker på hvordan de takler vinteren. Skal selv lage jul på varmkompostbingen jeg skal lage, så må være flyttbart. Kommer sikkert til å ende opp med noe 433mhz, men noe med lang batterilevetid og mulighet til. Koble til både dørsensor og tempsensor hadde vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ØysteinHJ skrev:

ESP8266 sin deep sleep er ikke særlig dyp, og brenner gjennom en 5000 mAh powerbank på 36 timer).

 

Da må det ha vært noe galt - i deepsleep holder 5000 mAh i 250.000 timer! Må selvsagt vekke den for å sende måling en gang i blant, men det skal holde lengre enn 36 timer. 

 

Mener den bruker ca 70 mAh med wifi aktivt, så selv uten sleep burde den holdt over 70 timer med 5000 mAh. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Da må det ha vært noe galt - i deepsleep holder 5000 mAh i 250.000 timer! Må selvsagt vekke den for å sende måling en gang i blant, men det skal holde lengre enn 36 timer. 

 

Mener den bruker ca 70 mAh med wifi aktivt, så selv uten sleep burde den holdt over 70 timer med 5000 mAh. 

 

 

Problemet" med ESP8266 (og hvordan jeg strømforsyner den) er at den forsynes via USB, og i mitt tilfelle via en powerbank. Og flesteparten av powerbankene har bare spenning på USB-porten en liten stund dersom strømtrekker er lavt. Har testet to powerbanker selv, og begge slår av spenningen etter drøyt 30 sekunder. Følgelig så må deepsleep-intervallene være mindre enn det, ellers kuttes spenningen og ESP'en er død til man manuelt står på powerbanken igjen. Og med 30 sekunders intervall, hvor den bare leser en måling fra en DHT22 og en DS18B20 og deretter sender inn verdiene til Blynk-serveren, så varer batteriet bare i drøyt 36 timer hos meg.

 

Har lest bra ting om at ESP32 visstnok er bedre enn ESP8266 mhp. batteribasert strømforsyning. Men i første omgang lurte jeg bare på om det fantes ferdige batteridrevne sensorgrensesnitt, som jeg kan kjøpe som hyllevare og. som jeg kan integrere i Blynk via Zwave, ZigBee el.l.

Endret av ØysteinHJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at jeg må kommentere selv om det ikke er noe du spør om: 30 sekunder deep sleep er så lite at du kan like godt la være. Det gjelder nok alle microkontrollere.

 

Du burde heller kjøpe ett LiFePO for å drive en "ren" ESP (altså ikke nodemcu, wemos eller lignende). Da skal du nok se at det holder ett år eller mer.

LiFePo har riktig spenning så man slipper å brenne noe vekk i spenningsregulatorer.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, xibriz skrev:

Jeg føler at jeg må kommentere selv om det ikke er noe du spør om: 30 sekunder deep sleep er så lite at du kan like godt la være. Det gjelder nok alle microkontrollere.

 

Du burde heller kjøpe ett LiFePO for å drive en "ren" ESP (altså ikke nodemcu, wemos eller lignende). Da skal du nok se at det holder ett år eller mer.

LiFePo har riktig spenning så man slipper å brenne noe vekk i spenningsregulatorer.

 

Ja, ønsker å ha lenger deep sleep-tid, gjerne 5 minutter eller mer for å få bedre batteritid.  Men begrensningen har vært disse powerbankene.  Har bare funnet powerbanker fra Voltaic som har "alltid på"-funksjon, men de er til gjengjeld dyre og vanskelige å få tak i (nærmeste europeiske leverandør jeg har funnet er i Nederland).

 

Takk for tips om LiFePo-batteri.  Det skal jeg sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, arneolav skrev:

Wireless Multi Sensor Mk3 + DS18B20 kan løse problemet, men gir 433Mhz output. 

Mk3 er svært "strømsnål" og egner seg godt til batteridrift. 

Takk for tips.

 

8 timer siden, arneolav skrev:

DS18B20, kan kobles med  lang sensorkabel (>100m) og da bør du kanskje ikke behøve batteridrift. 

DS18B20 bør være av  typen kapslet! 

Hmm...  Det var ikke en dum idé.  Det hadde spart meg en god del bryderi.  Bruker en DS18B20 på kabel nå, kapslet for å tåle miljøet i en kompostbinge.  Men tenkte ikke at den kunne være på så lang kabel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Go4IT skrev:

Oregon 433-sensor

Har 3 stk Oregon. 2 av de fungerer ok, den tredje ble dårlig ganske tidlig og er defekt.

Har mange (ca 20)  DS18B20 (kapslet), ingen har feilet.

Anskaffet på eBay for ca kr 10,- pr stk. for et par-tre år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 10-20 Oregon som fungerer uproblematisk, men kunne tenkt meg en som hadde ledning til sensoren, slik at jeg hadde den delen som viser temperaturen utenfor kompostkassen. Noen som vet om en slik som ennå selges, og som RFXTRX433e kan plukke opp signalet fra?(Har et par gamle fra Clas, type 10-15 år, men disse stoler jeg ikke på tåler å stå like mye i vær og vind som Oregon sine. Har forøvrig kasta de eksterne sensorene som var med disse for 10-15 år siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik fra Proove i et kjøleskap og en fryser, er vel samme produktet tror jeg, bare med en liten oppdatering. Kikket tidligere og fant ikke noen plass, tenkte ikke på at telldus kunne ha. Bestilt 6 stk(til noen fler kjøleskap i tillegg), takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i kompostbingen er disse plassert? Temperaturen er vel høyest midt inni, men temperatur langs ytterkant er kanskje godt nok (i isolasjonen). Eventuelt monterer man en solid temperaturprobe på et noe (stålpinne?) som man stikker inn i midten etter hver tømming/fylling. 

 

Kunne godt tenkt meg en ferdiglaget  vanntett 433Mhz-løsning for dette, men jeg har ikke sjanse i havet til å nå fram til Telldus-mottakeren min fra kompostbingen, så da er Wifi mer å foretrekke.

 

(Og så er det en stor fare for at hvis jeg begynner med dette, så må jeg inkludere en dybdetermometerløsning ala xibriz, så det er et farlig prosjekt som baller på seg)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, gullfrode skrev:

Varmen stiger jo, så jeg tenkte å montere øverst i den innerste isoporen(tenkte å kjøre to lag isopor, naboen gjorde det, og den holdt 50-60° da det var -20° i vinter, som det ikke har vært i Trondheim på noen år).

Det er i luft/væske at varme stiger (med unntak av vann under 4 grader) ved konveksjon. I en kompostbinge er det bakteriene sin fordøyelse som lager varme, så varmen er høyest der bakteriene jobber hardest/spiser mest og der det er lengst avstand til "kalde flater" - isoporen/xps'en rundt. Så hvis du måler 50-60 i toppen bør det være "noe" varmere midt inni. 

 

Hensikten med temperaturovervåkning av komposten om vinteren er kanskje å passe på at bakteriene ikke "dør", og da vil en 50-graders måling i toppen være mer enn godt nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, berland skrev:

Hvor i kompostbingen er disse plassert? Temperaturen er vel høyest midt inni, men temperatur langs ytterkant er kanskje godt nok (i isolasjonen). Eventuelt monterer man en solid temperaturprobe på et noe (stålpinne?) som man stikker inn i midten etter hver tømming/fylling. 

Tanken min er å ta en DS18B20 og feste den i enden av et 8-10mm diameter PVC-rør, som jeg stikker ned i massen før jeg setter lokket på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, berland skrev:

Hvor i kompostbingen er disse plassert? Temperaturen er vel høyest midt inni, men temperatur langs ytterkant er kanskje godt nok (i isolasjonen). Eventuelt monterer man en solid temperaturprobe på et noe (stålpinne?) som man stikker inn i midten etter hver tømming/fylling. 

 

Kunne godt tenkt meg en ferdiglaget  vanntett 433Mhz-løsning for dette, men jeg har ikke sjanse i havet til å nå fram til Telldus-mottakeren min fra kompostbingen, så da er Wifi mer å foretrekke.

 

(Og så er det en stor fare for at hvis jeg begynner med dette, så må jeg inkludere en dybdetermometerløsning ala xibriz, så det er et farlig prosjekt som baller på seg)

 

Jeg har stor tro på at en ESP-01 + LiFePO4 + DS18B20 kommer til å holde veldig lenge. Jeg tror jeg må teste det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, xibriz skrev:

 

Jeg har stor tro på at en ESP-01 + LiFePO4 + DS18B20 kommer til å holde veldig lenge. Jeg tror jeg må teste det selv.

Hvordan bygger man sånt vann og kondenstett? Støpe alt inn i epoxy med bare D18B20-kabelen stikkende ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.