Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee mesh-nettverk og avskrudde pærer


Kristian

Anbefalte innlegg

Har hatt mye z-wave før, holder på å flytte inn i nytt hus som skal oppprustes litt.

 

Klarte ikke finne så mye på nett om dette så spør her. På stue og kjøkken bl.a. vurderer jeg noen lysskinner der man kan bytte ut og flytte litt på lyskildene (pendler, spotter etc.). Tenker da på å styre hele skinnen av/på med z-wave relé og den eksisterende bryteren, pluss at noen av pærene er zigbee pærer slik at de kan styres individuelt.

 

Hvordan blir dette med zigbee meshnettverket? Er det dumt hvis noen av pærene blir strømløse? Eller takler nettverket dette? Er bare vant til z-wave der det blir krøll hvis sentrale noder i nettverket tas ut.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kristian skrev:

Er bare vant til z-wave der det blir krøll hvis sentrale noder i nettverket tas ut.

Det er ikke lenger tilfellet med Z-wave heller. Har man stort nok nettverk, så finner den dynamiske routingen bedre fram enn tabelloppslaget (fra optimize/heal-funksjonen).

 

Tidligere var det helt krise hvis man koblet ut en node. Som du sier kunne man ha skikkelig uflaks, og at den noden var en sentral og vital del av routingen, og dermed knelte hele nettverket. Men det var i "gamle dager".  ;)

 

 

Min erfaring er at Z-wave fremdeles "mesher" bedre enn Zigbee gjør. Men så lenge du har "nok Zigbee-noder" så burde det gå fint å ta strømmen på noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

Min erfaring er at Z-wave fremdeles "mesher" bedre enn Zigbee gjør. Men så lenge du har "nok Zigbee-noder" så burde det gå fint å ta strømmen på noen av dem.

 

Takker. Blir kanskje en dårlig idé å mikse Z-wave og Zigbee på den måten da. Vil ha mest mulig på Z-wave-nettverk, multisensorer og dimmere/reléer etc. Men i gang (underetg.), stue/kjøkken (1. etg) og loftstue (2. etg) kan det være aktuelt med zigbee-pærer for å ha mer individuell styring. Alt av evt. hubber etc. er tenkt plassert i bod/teknisk rom i kjeller. I verste tilfelle kan jo da lys i underetasje og 1. etasje være strømløse og det kan da bli vanskelig å styre lyspærer på f.eks. loftstue.

 

Kan f.eks. Philips Hue og/eller Ikea Trådfri pærer settes opp til alltid å skru seg på når de får strøm? I så tilfelle er det jo ikke så kritisk om Zigbee-kommunikasjonen ikke når frem. Altså Fibaro Z-wave relé eller dimmer skrur seg på og Zigbee-pærene vil da få strøm og skru seg på uavhengig av "forrige" status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kristian skrev:

Kan f.eks. Philips Hue og/eller Ikea Trådfri pærer settes opp til alltid å skru seg på når de får strøm? 

 

Jeg tror ikke du har noe valg - de vil slå seg på ved powercycle. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, DeVille skrev:

Betyr det at julebelysningen like godt kan gå på Z-Wave som på RFXtrx433E? 

Hvis det er snakk om én node. Men ikke 10.

 

Personlig holder jeg enda på 433 MHz for julelys (dvs. egentlig har jeg gått over til DMX-styring via ledninger. :P ).

 

 

 

52 minutter siden, DeVille skrev:

Og at healing ikke har så mye for seg? 

Hvis du har et stort nok nettverk så går resten stort sett av seg selv. :)

Jeg har ikke kjørt optimize på mitt nettverk, men kun et par noder som var litt kranglete.

 

Tidligere hadde jeg full optimize på hele sulamitten, men etter anbefaling av HomeSeer-Rich testet jeg med å fjerne det. Og du verden så mye fortere det gikk! ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Fibaro dimmer 2 med kun av/på-modus aktivert (dimmefunksjon deaktivert) til å skru av på zigbee-pærer? Elektriker skal begynne nå på onsdag, men har ennå ikke fått bestemt hvilke lamper og lyskilder som skal hvor. Så tenker be ham installere dimmer 2 i alle lyspunkter, og så heller kun bruke av/på-funksjon der det kan bli aktuelt med zigbee-pærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Kristian said:

Noen som har prøvd Fibaro dimmer 2 med kun av/på-modus aktivert (dimmefunksjon deaktivert) til å skru av på zigbee-pærer? Elektriker skal begynne nå på onsdag, men har ennå ikke fått bestemt hvilke lamper og lyskilder som skal hvor. Så tenker be ham installere dimmer 2 i alle lyspunkter, og så heller kun bruke av/på-funksjon der det kan bli aktuelt med zigbee-pærer

Jeg hadde det slim lenge før jeg tok vekk dimmerene foran trådfripærene. Det går fint men problemet er hvis det dimmer opp og dimmer ned, da blir pærene resatt fordi de blir sett på som 6 powercycler ihvertfall for trådfri sin del. Men det går fint å bare ha fibaro dimmerene på hele tiden på 100% og så styre pærene direkte via zigbee 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det slim lenge før jeg tok vekk dimmerene foran trådfripærene. Det går fint men problemet er hvis det dimmer opp og dimmer ned, da blir pærene resatt fordi de blir sett på som 6 powercycler ihvertfall for trådfri sin del. Men det går fint å bare ha fibaro dimmerene på hele tiden på 100% og så styre pærene direkte via zigbee 


Supert. Du kan deaktivere dimmefunksjonen via en parameter på Fibaro dimmer 2 så da bør det antageligvis ikke være noe problem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.