Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Styring av varmepumpe IR og varmekabler


madsun

Spørsmål

Hei, har lurket på forumet en stund, men nå var det på tide å registerere seg. Har puslet litt med smarte lys og låser, men dette er hakket mer kompleks, så kan o forum hjelpe?

 

Jeg har idag et kjøkken med eldre varmepumpe og gulvvarme, men ingen oppvarming av stuen, denne blir varmet opp fra kjøkkenet. Ventilator ut

Badet har varmekabler og vifte ut.

 

Jeg ønsker å løse følgende problemstillinger:

1. Luftfuktigheten er pr idag for høy. Bruker idag vifte på badet + ventilator på kjøkken når den blir for høy. Hva bør jeg konkret gjøre?

Har sett på diverse leverandører av hygrometer + temperatur, og landet på Xiamo Mi som et godt valg. Kjøkken, stue og bad. Men, hvilket vifte til bad er anbefalt, og finnes det kjøkkenventilator som kan automatiseres?

 

2. Kombinasjonen varmepumpe + varmekabler på kjøkken gir et veldig varmt kjøkken, og en kald stue. Ønsker å beholde eksisterende varmepumpe og styre denne via en IR sender, hvilken anbefales? Ønsker minst mulig "bokser og dingser" liggende rundt. Varmekablene styres av Elko termostat av typen semi-teit, hva anbefales her?

 

3. Hva anbefales for å sy det hele sammen? Har 30+ erfaring med programmering og duppedingser, men vil egentlig ha noe apple-aktig enkelt :) 

 

 

 

image.png.b3d2c0888fc141a4c752282b1bce544a.png

 

Hilsen Håkon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
17 minutter siden, madsun skrev:

finnes det kjøkkenventilator som kan automatiseres?

På nyåret blir vår nye kjøkkenventilator med Home Connect montert. Om den da kan fjernstyres i detalj vet jeg ikke noe om...

 

21 minutter siden, madsun skrev:

Ønsker å beholde eksisterende varmepumpe og styre denne via en IR sender, hvilken anbefales?

Jeg bruker en Global Caché IP2IR sender. Alle kommandoer må læres, men da har man full kontroll.

Evt ZXT-120 eller nyere ZXT-600 via Z-wave vil også kunne fungere.

 

Alternativt kan du sjekke om det er noen andre måter å styre varmepumpen din på, f.eks. med RS232 eller Modbus.

 

22 minutter siden, madsun skrev:

Varmekablene styres av Elko termostat av typen semi-teit, hva anbefales her?

HeatIt.

Selv om de har litt problemer akkurat nå...

 

23 minutter siden, madsun skrev:

3. Hva anbefales for å sy det hele sammen? Har 30+ erfaring med programmering og duppedingser, men vil egentlig ha noe apple-aktig enkelt :)

Problemet med "noe Apple-aktig" er at man blir begrenset i funksjonalitet, og du vil gjerne ha inn en del "odde" utstyr.

Men det er faktisk ganske mye å velge mellom.

 

Jeg liker HomeSeer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bra svar :)

Varmepumpen har ikke noe bus som kan brukes, så IR er veien. Har sett på både Global Cache og ZXT serien, og utfordringen med begge er at de a) krever ekstern strøm og b) ser klumpete ut. Ser etter en sender som egentlig kan limes på varmepumpen med batteri. 

 

HeatIt er på radaren, men hvordan er det med elektrikere og installasjon av disse? De som jeg har spurt om å installere annet merke enn det se selv leverer har en tendens til å rygge.. Men, kan alltids gjøre det selv.

 

HomeSeer har jeg sett du liker, virker som en bra kompromissløsning ?

 

Håkon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
15 minutter siden, madsun skrev:

HeatIt er på radaren, men hvordan er det med elektrikere og installasjon av disse?

Bare å be elektrikeren å installere, det. :) 

 

15 minutter siden, madsun skrev:

Ser etter en sender som egentlig kan limes på varmepumpen med batteri. 

Ja, det høres genialt ut med batteriløsninger. Men en dings som aktivt skal lytte etter kommandoer kommer nok til å bruke litt strøm, så jeg vet ikke hvor genialt det er i praksisk.

 

Sensibo har vel eksterne batteriløsninger. Det er vel en mulighet. :)

 

18 minutter siden, madsun skrev:

HomeSeer har jeg sett du liker, virker som en bra kompromissløsning ?

Ja, det er en blanding av det enkle og det avanserte. Men det er ingen "wizards" eller noe som holder deg i hånda ved installasjonen. Men derfor har vi HomeSeer-skolen i 8 deler som tar seg av alt fra det helt grunnleggende til oppsett av det mer avansert automasjon. :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tenker videre at en Arduino med IR og Zigbee kan være veien å gå med varmepumpa. Det er ikke noe krav om at den skal regulere hele tiden, så hvis man vekker Arduinoen på gitte intervaller vil batterilevetiden gå dramatisk opp.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 hours ago, madsun said:

Varmepumpen har ikke noe bus som kan brukes, så IR er veien. Har sett på både Global Cache og ZXT serien, og utfordringen med begge er at de a) krever ekstern strøm og b) ser klumpete ut. Ser etter en sender som egentlig kan limes på varmepumpen med batteri. 

 

ZXT 120 kjøres helt fint på batteri den? Den har også mulighet for ekstern IR som du kan lime på pumpa, så gjemmer du enheten et annet sted (med z-wave dekning)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, PerH skrev:

ZXT 120 kjøres helt fint på batteri den?

Jajamennsann! Det hadde jeg glemt! :o

 

10 minutter siden, madsun skrev:

Men z-wave + zigbee.. hvordan kontrollere begge fra samme sted ? @Moskus homeseer?

Ja, HomeSeer er et alternativ. For ZigBee anbefales Jowihue plugin og deCONZ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.