Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Single Switch 2 - problemer z-wave


Anbefalte innlegg

Har satt opp en Single Switch 2, som styrer 5 led spotter. Som bryter bruker jeg en dimmer. Har koblet opp iht. koblingsskjema. (Har fagbrev som elektriker og kan dermed utføre slike ting i mitt eget hjem), Når jeg slår på dimmer eller trykker på "b-knappen" så slår bare lysene seg på og så av igjen etter 1 sekund. Er det en form for mode jeg må endre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Ikke for å høres nesevis ut, men sist dette var oppe var det vel en feilkobling....? 

 

Men aller først kan du sjekke om parameter 10 står på 0. :)

https://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGS-2x3/FGS-2x3-EN-T-v1.2.pdf

 

Takk for svar, jeg har dobbeltsjekket koblinger så det skal være riktig. Men tar en ekstra sjekk. 

 

Har lest om parametre, men klarer ikke helt å se hvor jeg kan endre disse fra home assistant. Har du en enkel forklaring, som ikke er alt for teknisk ;)

Tusen takk for hjelp! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

 

Her ble jeg litt forvirret - hva slags dimmer bruker du som bryter?

 

Stod en Elko rs 16 der tidligere. Tenkte det kunne være greit å fortsatt dimme lysene, men å bruke Single Switch for å bare slå av og på lysene ved behov.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, borgeolsen skrev:

 

Stod en Elko rs 16 der tidligere. Tenkte det kunne være greit å fortsatt dimme lysene, men å bruke Single Switch for å bare slå av og på lysene ved behov.  

 

Ok, så du har L/N inn på Fibaro Switch, deretter fra switch til Elko dimmer og så fra Elko dimmer til lysene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, borgeolsen skrev:

Tenkte det kunne være greit å fortsatt dimme lysene, men å bruke Single Switch for å bare slå av og på lysene ved behov.  

 

Jeg ville forøvrig ha byttet Elko'en med en Fibaro Dimmer 2 og droppet Fibaro Switch. :) Skal man først ha smarthus, så ville jeg hatt både dimming/av/på via både smarthus-sentralen og "lokal" bryter (toveisimpulsbryter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ZoRaC skrev:

 

Ok, så du har L/N inn på Fibaro Switch, deretter fra switch til Elko dimmer og så fra Elko dimmer til lysene?

 

L/N + bryterledning inn på Switch. Og i tillegg dimmer er koblet på switch. 

kobl.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ZoRaC skrev:

 

Så du har koblet dimmer mellom S1 og L på Switch? Det tviler jeg på at er støttet...!

Det stemmer. Om jeg kobler bort dimmer og bare kortslutter S1 og L (som funsksjon sompå en bryter) så er det samme feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, borgeolsen skrev:

Det stemmer. Om jeg kobler bort dimmer og bare kortslutter S1 og L (som funsksjon sompå en bryter) så er det samme feil. 

 

Hvor stor og hva slags last er pærene?

 

EDIT:

Får du styrt den fra Home Assistant (uten å kortslutte S1 og L), når du fjerner dimmeren?

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, borgeolsen skrev:

Det vil ikke ha noe for seg. Lysene har allerede "N", det er kun "L" som brytes.  Dimmeren er 1-polt, bryter kun "L" kretsen :)

 

Ah, Elko-dimmeren trenger kanskje ikke både N og L? Jeg bare antok det... :)

Da kan du droppe den røde kabelen, ellers bør det vel virke slik som tegningen viser.

 

Men, var mer interessant at det ikke virket uten dimmeren tilkoblet i det hele tatt... ville funnet ut av det først, før dimmeren gjeninnføres i koblingen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ZoRaC skrev:

 

Ah, Elko-dimmeren trenger kanskje ikke både N og L? Jeg bare antok det... :)

Da kan du droppe den røde kabelen, ellers bør det vel virke slik som tegningen viser.

 

Men, var mer interessant at det ikke virket uten dimmeren tilkoblet i det hele tatt... ville funnet ut av det først, før dimmeren gjeninnføres i koblingen. :) 

Helt samme feil dersom jeg kobler bort dimmer - hvor det ikke er noen tilkoblinger på S1 og L. Begynner å tro at det er noe i Home Assistant (Z-way) som sier at releet skal gi en av-på funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, borgeolsen skrev:

Helt samme feil dersom jeg kobler bort dimmer - hvor det ikke er noen tilkoblinger på S1 og L. Begynner å tro at det er noe i Home Assistant (Z-way) som sier at releet skal gi en av-på funksjon.

 

Hva som du kobler vekk lysene og bare mater switchen med N og L? Får du da slått av/på fra HASS? Da må du vel kanskje måle spenningen ut for å se om den legger inn, om det ikke er noen hørbar lyd/LED-indikator på den?

 

EDIT:
Du kan også prøve å ekskludere den fra HASS og kortslutte S1 mot L og se om den da legger inn. Da er i hvertfall HASS utelukket som feilkilde.

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Hva som du kobler vekk lysene og bare mater switchen med N og L? Får du da slått av/på fra HASS? Da må du vel kanskje måle spenningen ut for å se om den legger inn, om det ikke er noen hørbar lyd/LED-indikator på den?

 

EDIT:
Du kan også prøve å ekskludere den fra HASS og kortslutte S1 mot L og se om den da legger inn. Da er i hvertfall HASS utelukket som feilkilde.

Tok ut Z-way sticken og prøvde kortslutning s1 mot L. Samme feil, lysne på 1 sekund og så av igjen. Kanskje det er LED lysene den ikke støtter, er jo også rimelig liten last. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Den sier forøvrig ikke at den støtter LED, men det faller kanskje inn under det siste punktet?

image.png.5f1206b25d05bc9f0f768ced024eeb59.png

Tusen takk for hjelp @ZoRaC! Imponert over tålmodighet og vilje til å hjelpe :)

 

Fikk lånt en Switch2, den fungerte med en gang. Min enhet går i retur i morgen. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper problemet er en parameter på Fibaroen som er satt til at den forventer at du holder inne knappen (ikke momentary-switch.)

PS. Bytter du, vil jeg også som over her anbefale deg å gå for fibaro dimmer 2, som er ment til formålet. Det vil aldri fungere å montere en dimmer inn på S-inngangene på noen fibaro, men selvfølgelig kan du ha hva du vil i serie med lasten, men det spørs om fibaroen er happy for det som ekstra last (jeg tipper den ikke er det.)

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.