Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Holder rfxTRX på å gå ut?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er stadig færre steder de selger den i Gnore nå. Holder den på å gå ut? I så fall må jeg vel kjøpe 5-6 stykker så jeg aldri går tom for dem, siden jeg ikke har tenkt å endre ryggraden i systemet mitt (basert på Tellstick Duo, rfxTRX og Z-Stick) hvis jeg kan unngå det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rollertrol? Jeg ser iallfall ikke den (Hasta) på lista. Men jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har sett på RFlink. Kanksje verd å gjøre. er det bare å plugge den inn i en Pi, eller er det mer avansert? Den ser ganske "DIY", som det heter på ny-norsk, heller enn "plug and pray".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arduinoen (som da blir RF-linken) putter du i en boks. Så kobler du USB-kabelen rett i Raspberry Pi-en og den kommer opp som serie-enhet. Den vil da automatisk fungere med hass, domoticz osv. ved at du spesifiserer hvilken port som er koblet til, typisk ttyUSB0, 1 eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det vil være på samme måte på Node-RED. Men med Arduino til 500, senderen og mottakeren til en hundrelapp og kanskje en times jobb for å få satt sammen greiene, vil det for meg si at en rfxTRX433e til 900 kroner blir et bedre kjøp for meg. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg har nettopp bestilt to stykker, så en som jeg trener nå, og en reserve. :) Men jeg lurte bare på om det var utgående siden to av stedene som har hatt den (Teknikmagasinet og Kjell.com) enten ikke har den lenger eller holder på å selge ut det de har igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Mastiff said:

Regner med at det vil være på samme måte på Node-RED. Men med Arduino til 500, senderen og mottakeren til en hundrelapp og kanskje en times jobb for å få satt sammen greiene, vil det for meg si at en rfxTRX433e til 900 kroner blir et bedre kjøp for meg. :)

 

Vet ikke helt hvor du har prisene dine fra, men jeg ga 100kr for alt sammen, og det tok ikke mange minuttene å koble sammen. Er endel flere enheter som er støttet i Rflink, f.eks. Ikea Ansluta på 2.4GHz. Sjekk linken jeg posta for priser og hvor du kjøper delene (aliexpress er et hint ;) )

Jeg brukte denne guiden. Med NodeMCU-en gjør du den trådløs over Wifi. https://github.com/genestealer/Home-Assistant-RFLink-Gateway-ESP8266

Jeg har også over dobbelt så lang rekkevidde med RFlink på 433MHz enn jeg hadde når jeg testa Rfxtrx før den døde.

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Prisen på det ene eller det andre er vel underordnet alt annet for oss som orker å holde på med dette her. Og å sette det opp er jo mer enn halve moroa, hvis ikke hadde vi kjørt futurehome, KNX, osv. hele gjengen.. :) Bestill en nå, så har du den om to uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kunne fått systemet akkurat som jeg ville med noen av de greiene, ville jeg kastet meg over det med stor glede. Men bare inntak av temperatursensor med klimalogging (temp/fuktighet/lufttrykk) og styring av ovner og Z-Wave-termostater består av noen Pyton-script på rundt 1000 linjer og LUA skripts på kanskje 500 for å få fleksibiliteten jeg vil ha på valg av nattesenkning, endring av temperaturer av brukeren og så videre. Så det er nok ikke så veldig sannsynlig. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, LEHoisveen skrev:

Har i dag en RFXCOM Lan boks, men den er gammel og kan ikke kobles rett opp mot HS3

Joda, det går fint. Jeg har to stk RFXLAN koblet til HS3.

 

Men RFXtrx433 kan mye som den gamle LAN-boksen ikke kan, bl.a. styre rullegardinmotorer eller Somfy RTS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går fint. Jeg har to stk RFXLAN koblet til HS3.
 
Men RFXtrx433 kan mye som den gamle LAN-boksen ikke kan, bl.a. styre rullegardinmotorer eller Somfy RTS.
Fikk tilsendt noen filer fra Berth? om at jeg måtte oppgradere den for så å koble den til rpi...

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, LEHoisveen skrev:

Fikk tilsendt noen filer fra Berth? om at jeg måtte oppgradere den for så å koble den til rpi...

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 

Kan jeg spørre hvordan du har konfigurert det? jeg finner nemlig ikke boksen. 

Dårlig med info om konfigurasjon og oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Moskus skrev:

Joda, det går fint. Jeg har to stk RFXLAN koblet til HS3.

 

 Men RFXtrx433 kan mye som den gamle LAN-boksen ikke kan, bl.a. styre rullegardinmotorer eller Somfy RTS.

Det er jo forøvrig rullegardinmotorer jeg hadde tenkt å styre, greit å investere i en ny RFXtrx433 da kanskje, i stedet for å legge for mye arbeid i å få RFXLAN opp å gå :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.