Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvilket smart home system skal jeg velge?


Eystein Bjerke

Spørsmål

Hei,

Jeg har en hytte på sørlandet hvor jeg ønsker å sette opp et system for å overvåke temperatur inne/ute og eventuelt kontrollere én stikk for en oljeovn. I tillegg vil jeg ikke begrenses for senere utvidelser.

 

Jeg handlet en Telldus Tellstick som jeg testet litt hjemme og fant raskt ut at det var ting jeg misliker med systemet, herunder:

- Pålogging og betaling for utvidedede funksjoner (kan gi avhengighet for abbonement for senere eventualiteter)

- Kun bruk gjennom hjemmesiden til Telldus

- Store begrensninger på funksjoner gjennom app.

- Lite intuitivt grensesnitt på hjemmsiden

- Nesten umulig å bruke på browser på mobiltelefon-

 

Det jeg trenger i 1. omgang:

- Helst brukergrensesnitt direkte på enhet.

- Logging av ute/inne-temperatur.

- Kontroll av stikk med automasjon mot innetemperatur.

- Mulighet for temperatursensor med IP66 (eller høyere) for plassering i pumpekum.

- Kompbilitet mot IP-kamera.

 

Utvidelser? (ønsket behov ?)

- Multiroom musikk?

- Kontroll av termostat for varmekabler

- Kontroll av lyspunkter/dimmer

 

Jeg har sett litt på Fibaro Home Center, men klarer ikke se hva som er forskjell på HC2 og HCL. Prisforksjell (og tilgjengelighet) er så stor, så greit å se i forhold til behov.

 

- Pris er egentlig ikke en begrensning så lenge jeg får det jeg vil ha.

- Jeg har god teknisk innsikt og koding er uproblematisk.

- Blir irritert av begrensninger, dårlige/krøkkete løsninger og elendige brukergrensesnitt.

 

Satser på svar. Hilsen Eystein.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Dette er vanskelig å svare på, og som resultat får du sannsynligvis subjektive meninger.

 

Jeg liker HomeSeer. Det gjør alt du vil. Det er relativt billig (iallfall sammenlignet med Home Center), og det er stabilt. Det krever lite/intet vedlikehold når det er satt opp.

 

Ellers er det jo selvfølgelig hauger av alternativer. Home Assistant, OpenHAB, Vera, SmartThings (krever fast internett) , etc, etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
13 minutter siden, Moskus skrev:

Dette er vanskelig å svare på, og som resultat får du sannsynligvis subjektive meninger.

 

Jeg liker HomeSeer. Det gjør alt du vil. Det er relativt billig (iallfall sammenlignet med Home Center), og det er stabilt. Det krever lite/intet vedlikehold når det er satt opp.

 

Ellers er det jo selvfølgelig hauger av alternativer. Home Assistant, OpenHAB, Vera, SmartThings (krever fast internett) , etc, etc. 

 

Ser du anbefaler zee2 på hytta. Jeg trenger vel noe mer i tillegg for å kunne snakke med andre moduler? 

 

Hva ville du kort fortalt anbefalt meg mtp jeg skriver over? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Forskjellen på HCL og HC2 er at HCL er "Lite" på alle måter men viktigst er at den ikke har muligheter for programmering i LUA.

 

Det blir nok ganske subjektivt hvilke anbefalinger du får og du må nok vurdere ut fra egne kunnskaper og ønsker. Shopper du deg en RPi3B+ og UZB1 så kan du jo leke deg med OpenHAB og HomeAssistant og se om det er noe for deg. De 2 koster ikkeno annet enn hardwaren så og den kan også brukes til HomeSeer om du ender på det.

 

Telldus og Fibaro er på en måte litt av det samme, Fibaro har mye mer funksjonalitet "rett ut av esken" men en har lite påvirkning på brukergrensesnitt o.l.

 

Jeg har startet med Telldus og gått videre med Zipatile, Fibaro HC2, OpenhAB, Home Assistant og endte opp med HomeSeer, foreløpig på RPi men jobber med test på Linux og Windows, vet ikke helt hva jeg havner på men det ser ut til at RPi har futt nok til mine 50 enheter/400 devices men det har jo lett for å balle på seg over tid...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 timer siden, Eystein Bjerke skrev:

Jeg handlet en Telldus Tellstick som jeg testet litt hjemme og fant raskt ut at det var ting jeg misliker med systemet, herunder:

- Pålogging og betaling for utvidedede funksjoner (kan gi avhengighet for abbonement for senere eventualiteter)

- Kun bruk gjennom hjemmesiden til Telldus

- Store begrensninger på funksjoner gjennom app.

- Lite intuitivt grensesnitt på hjemmsiden

- Nesten umulig å bruke på browser på mobiltelefon-

 

Inlegget ditt indikerer at du nok ikke har satt deg inn i hva Telldus kan.
Forhåpentlig har du anskaffet en Tellstic zNet V2 (for z-wave)
Med z-wave har du tilgang til samme periferiutstyr som andre kontrollere: Kompatible enheter
Siden du har hytte passer det godt med Telldus, du har tilgang til hus og hytte i samme skjermbilde, bare litt lengre ned/opp på siden.
---
Web benyttes for nyopplegg og endring.
Tlf app er for inspeksjon/kontroll og overstyring.
Så legg vekk telefonen i første omgang.
Hverken web-sidene eller tlf app er spesiellt fancy eller "sexy" men gjør det de skal.
Web sidene inneholder det som behøves for nyopplegg/endring og er svært enkle i bruk, mest museklikk og "drag and drop".
Pålogging gjøres stort sett kun 1.gang og senere er det kun ett museklikk. 
Abonnement koster €20 pr år og er et "must" for å få tilgang til litt mer avanserte funksjoner, bla sende SMS, mail, HTTP request og push-melding. 
Det gir også en viss garanti at leverandøren består i framtiden. 
Det finnes diverse muligheter for å lage egne løsninger:
API, LUA-skript, IFTTT og MQTT. Det finnes en rekke eksempler.
Og i disse dager er Alexa i betatest.

 

Jeg har benyttet Telldus znet for styring av lys og varme (sentralfyr, panelovner, varmepumpe, gulvvarme) hjemme og på hytta i flere år.

Det fungerer helt greitt og særlig etter overgang til z-wave, brytere, dimmere og termostater.

Så det du skriver stemmer overhodet ikke med mine erfaringer og må være basert på svært mangelfull innsikt og forståelse.

 

Lykke til!

 

Her finnes en grei oversikt, komme i gang

 

Edit: Kom i gang

 

 

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.