Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er det på noen måte mulig å kjøre to Z-Sticks på samme nettverk?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Eller andre kontrollere? Jeg har et stort sett vanntett driftssystem: Hvis det ikke kommer MQTT-meldinger fra Z-Wave-nettverket via Hass til hovedsystemet (EventGhost/Girder), har jeg en ekstra Pi med Tellstick Duo som kutter strømmen til den Pi-en der Hass kjører og Z-Sticken er plugget inn og kobler den til igjen etter tre sekunder. Dette blir da i praksis en omstart av Pi-en. Det som irriterer meg, er de to minuttene det tar før Z-Wave er tilgjengelig igjen. Hvis noen i huset da prøver å slå på eller av tv-en eller en av de aktive høyttalerne som er styrt av dette, virker det jo ikke. Jeg skal sette opp en ekstra Pi med rfxTRX for å unngå denne pausen på det som styres av 433 mHz (samme opplegg der, hvis det ikke kommer noe i løpet av 15 sekunder, har noe kjørt seg, så hoved-Pi-en startes om igjen - dette skjernormalt et par ganger i uka), og det ville vært topp hvis jeg kunne ha en ekstra Z-Stick i den også, så av/på-signaler kunne gå til den istedenfor den som holder på å starte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus, det ser ikke ut til å funke med Hass, så jeg tror jeg heller skal skille ut Hass/Z-Stick og kjøre det på en egen Pi, for Z-Wave låser seg nesten aldri (tror jeg har opplevd det én eller to ganger på halvannet år).

 

Xibriz, så vidt jeg har funnet ut (ved å kjøre et nøyaktig likt system på hytta som aldri henger seg, og fordi det begynte å skje etter at jeg satte i drift alle tre etasjene i huset) skyldes det mengden av 433 mHz-signaler. Det er rundt 30 temperatursensorer i huset (redundans med to i hvert rom som styres av varmesystemet - hvis batteriet går tomt på den ene, sendes det en mail til meg om det, og systemet fortsetter uten avbrudd å kjøre på den andre), og i tillegg diverse brytere og strømplugger, pluss seks Heat It!-termostater på Z-Wave og en del andre ting som sender. Men Z-Wave kjører på Hass, mens 433 mHz kjører på Node-RED. Jeg vurderer å sette alt over på Hass for å se om det hjelper, men det er litt mer langsiktig prosjekt, det er mye som må flyttes. Som sagt så skjer det bare én til to ganger i uka, og jeg syns ikke den stabiliteten er så ille når det går signaler annethvert sekund. Hvis vi sier to ganger i uka, har det kommet inn 150 000 signaler på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mastiff skrev:

Jeg vurderer å sette alt over på Hass for å se om det hjelper, men det er litt mer langsiktig prosjekt, det er mye som må flyttes.

Hvis du først skal ta den jobben, så test HomeSeer også. Personlig tror jeg at det burde være mulig å forenkle ditt oppsett betydelig, men det er meg da... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, sorry. Jeg uttrykte meg nok litt feil der. Jeg skal ikke ta ALT over på Hass. Hvis det i det hele tatt er mulig, ville det nok vbety flere måneders arbeid for å få tilbake den samme funksjonaliteten. Jeg mente bare det som kjører på Pi-ene, altså å gjøre om kommandoer til og fra 433 mHz til MQTT-meldinger til selve styringssystemet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke, Pi-ene står på steder der det ikke er plass til noe større pga. husets utforming, med rom med fliser og ei diger mursteinspipe fra 1800-tallet. Uansett blir det jo ikke noe mer komplisert av å splitte opp sakene. Og det å sette inn en ekstra pi eller to går på en time, med kopiering av minnekortene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, en ting til: Med den ekstra Pi-en med rfxTRX skal jeg få mer stabile temperatursignaler fra den borterste enden av huset. Med meshløsning fra Airties er ikke wifi noe problem, men på grunn av de nevnte bygningsdetaljene sliter den nåværende litt med et par temperatursensorer, som ikke når gjennom mer enn rundt hvert femte minutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.