Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smartthings eller openHAB?


Kakemanx

Anbefalte innlegg

Har antagelig blitt adressert  tidligere, men våger meg å spørre med tanke på eget utstyr og egne evner..

Utstyr:
Litt aqara (inkludert hub)

Smartthings v2

IKEA plugger og pærer

Noen få sonoff plugger

en del yeelight pærer

en doorman v2 og en doorman v1

google home

 

Evnene mine er vel ikke så helt gale, programmerer ikke (litt arduino på lavt plan)
men jeg er forholdsvis god på cut'n paste og å fomle meg frem basert på script og code... 
Så er ikke helt "evneveik" :P

Så til spørsmålet.. til nå har jeg ikke tatt i bruk smartthings hub og heller ikke satt opp openHAB, så for å spare meg litt arbeid tenkte jeg å spørre her om hva dere anbefaler?
Er det overkommelig med tanke på evner og utstyr å få noe ut av OpenHAB eller bør jeg kjøre smartthingslinja?

Så kommer et lite teknisk spørsmål... hvordan parrer man feks zigbee ting mot OH? vet zigbee er 2.4Ghz, men om jeg feks kjører openhabian, er parringen som på en feks smartthings hub eller må tingene først parres med sine respektive hubber og deretter legges inn i openhab?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OpenHAB er jo langt fra umulig å forstå seg på, men det er du som må bestemme om det passer for deg. Men det er jo bare å installere. :)

 

14 timer siden, Kakemanx skrev:

hvordan parrer man feks zigbee ting mot OH? vet zigbee er 2.4Ghz, men om jeg feks kjører openhabian, er parringen som på en feks smartthings hub eller må tingene først parres med sine respektive hubber og deretter legges inn i openhab?

Her er det mange veier til Rom. F.eks. via DeCONZ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. deCONZ... 

Men selve Pi'en kan ikke parre noe... dette må eventuelt gjøres med medfølgende huber?
Feks for aqara enen med feks ST eller Miija Hub? IKEA med ST eller den fjernkontrollen man kan parre de med?

Er dette riktig forstått?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kakemanx skrev:

Ok.. deCONZ... 

Men selve Pi'en kan ikke parre noe... dette må eventuelt gjøres med medfølgende huber?
Feks for aqara enen med feks ST eller Miija Hub? IKEA med ST eller den fjernkontrollen man kan parre de med?

Er dette riktig forstått?

 

 

 

Plugger du en zwave usb eller IO board, så ja..kan den parre (include) direkte (må ha automasjonsoftware, selvf.). .  deCONZ har jeg ikke, men blir vel samme opplegget.  Kan du ikke parre direkte, må softwaren du kjører snakke med gateways som du har .  Kjør homeassistant, så snakker den med mer eller mindre alt (eh, kanskje untatt smartthings..;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Kakemanx skrev:

Men selve Pi'en kan ikke parre noe... dette må eventuelt gjøres med medfølgende huber?

Du trenger ikke bruke huber.

 

Til Z-wave anbefales UZB1 (USB-tilkobling). :)

Til Zigbee/deCONZ kan du bruke Conbee (USB-tilkobling) eller RazBee (IO-port på Pi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Du trenger ikke bruke huber.

 

Til Z-wave anbefales UZB1 (USB-tilkobling). :)

Til Zigbee/deCONZ kan du bruke Conbee (USB-tilkobling) eller RazBee (IO-port på Pi).

Sååå.... UZB1 og Conbee er å få kjøpt i Norge? :P

EDIT: Conbee ihvertfall på kjell.com :)

Edit2: Om jeg kobler det jeg har av zigbee/Z-wave mot ST, og i tillegg har Yeelight etc, kan jeg dra alt det inn i OpenHAB2? 


Takker for svar :)

 

Endret av Kakemanx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Kakemanx skrev:

 

Evnene mine er vel ikke så helt gale, programmerer ikke (litt arduino på lavt plan)
men jeg er forholdsvis god på cut'n paste og å fomle meg frem basert på script og code... 
Så er ikke helt "evneveik" :P

OpenHAB krever vel programmering i praksis, selv om det er ting på gang i GUI-retning. Jeg har mer eller mindre valgt OpenHAB litt tilfeldig for en stund siden etter litt forumlesning (det var nok noen her), og har trolig nådd point-of-no-return. Jeg kan programmere, og på meg er det lite forlokkende å gjøre programmering i et GUI, da ville jeg bare irritert meg grønn hver gang det var noe som GUI-utviklerene ikke hadde kommet på at var en feature man ønsket, men som jeg hadde klart å uttrykke med kode. Det sagt, jeg er fortsatt ikke glad i programmeringsspråket Xtend som brukes i OpenHAB, men deler av problemet ligger nok i at smarthusprogrammering rett og slett er komplekst (det er så mange tilstander å tenke på). En måte å skrive regler i OpenHAB med Python er på vei - ser fram til den!

 

Jeg kjenner ikke til Smartthings i det hele tatt bortsett fra det som nevnes her i forumet, men du kan selvsagt få til mye med OpenHAB med cut'n'paste. Forvent bare at du må bruke litt tid på prøv og feil, og at du ender opp som programmerer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kakemanx skrev:

Sååå.... UZB1 og Conbee er å få kjøpt i Norge? :P

Ja UZB1 får du hos Intin.no: https://www.intin.no/produkt/z-wave-me-uzb/

... men du må få deg en konto: 

 

... eller hos Tronika: https://www.tronika.no/no/interface/760-interface-uzb1.html

 

 

4 timer siden, Kakemanx skrev:

Om jeg kobler det jeg har av zigbee/Z-wave mot ST, og i tillegg har Yeelight etc, kan jeg dra alt det inn i OpenHAB2? 

I utgangspunktet, ja.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Ja UZB1 får du hos Intin.no: https://www.intin.no/produkt/z-wave-me-uzb/

... men du må få deg en konto: 

 

... eller hos Tronika: https://www.tronika.no/no/interface/760-interface-uzb1.html

 

 

I utgangspunktet, ja.

 

 

Ok, thanks :)

Har ihvertfall begynt å fomle med OH2.. fått lagt inn alle yeelightpærene så er ihvertfall det gjort :)

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...



OpenHAB krever vel programmering i praksis....


Selv om jeg kan programmere, valgte jeg å bruke node-red som rulles engine, den et fantastisk... Utrolig enkelt å debugge og teste, litt komplex med veldig komplekse regler (men kan deles i noe små flows)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.