Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Valg av grensesnitt og gateway til enheter


ØysteinHJ

Spørsmål

Holder på å sette opp hjemmeautomasjonsløsning (basert på Home Assistant), hvor jeg tenker å sjekke om dører og garasjeport er lukket og låst, regulere varmepumpe, ovner og varmekabler på temperatur, etc.  Jeg lurer litt på hvilket interface som er "best" til det formålet.  Tidligere har jeg brukt wifi og MQTT til egenlagde temperaturmålere basert på ESP8266 (bruker ikke de nå, så står fritt til å velge noe annet), men har lyst til å kunne kjøpe noe hyllevare også.  Har hørt mye bra om ZWave, og vet at ZigBee er et alternativ.  Men er det ZWave som er greiest mhp tilgjengelighet av enheter?  Og hvis jeg går for det så vil jeg jo trenge en ZWave-gateway som Home Assistant kan prate med.  Kjenner til at både Fibaro og Telldus leverer gateways som støttes av HA.  Men er det hipp som happ hvilken som velges?  Altså kan en Fibaro enhet kobles på en Telldus gateway og omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, Åge Eilertsen skrev:

Jeg benytter Home Assistant, men en Xiaomi-gateway(zigbee)  for temperatur og dør/vindusensor, og har begynt med ikea tradrfi(zigbee) på lyspærer.

 

Bruker du da Xiaomi-gateway mot IKEA-pærene også? Eller har du en Trådfri-hub til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Åge Eilertsen skrev:

Hei, jeg er ny på forumet her.
Jeg benytter Home Assistant, men en Xiaomi-gateway(zigbee)  for temperatur og dør/vindusensor, og har begynt med ikea tradrfi(zigbee) på lyspærer.
Veldig fornøyd så langt, -og billigere enn zwave...
 

Får du feedback om energiforbruk fra Trådfri-lyspærene?  Sjekket stikkontakt-bryterne, men de får man ikke energiforbruk på.  Lurer på om hele Trådfri er litt som 433MHz da, med å sette en tilstand uten å vite om det blir utført eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, ØysteinHJ skrev:

Får du feedback om energiforbruk fra Trådfri-lyspærene?  Sjekket stikkontakt-bryterne, men de får man ikke energiforbruk på.  Lurer på om hele Trådfri er litt som 433MHz da, med å sette en tilstand uten å vite om det blir utført eller ei.

 

Nå blander du to forskjellige ting - de måler ikke energiforbruk, men de har toveiskommunikasjon og vil kvittere til sentralen om de har mottatt signalet eller ikke. Så sentralen vet tilstanden til enhver tid og retransmitter nok meldinger som ikke kvitteres også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Åge Eilertsen skrev:

Hei, jeg er ny på forumet her.
Jeg benytter Home Assistant, men en Xiaomi-gateway(zigbee)  for temperatur og dør/vindusensor, og har begynt med ikea tradrfi(zigbee) på lyspærer.
Veldig fornøyd så langt, -og billigere enn zwave...
 

 

46 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Bruker du da Xiaomi-gateway mot IKEA-pærene også? Eller har du en Trådfri-hub til dem?

Hei, jeg har to huber, en ikea-tradfi, og en xiaomi, bestilt på aliexpress...

 

Grunn til at jeg har gått for en slik løsning er at ika har ikke ønskede sensorer, og jeg syns ikea har ok lyspærer til en grei pris.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Åge Eilertsen skrev:

Hei, jeg har to huber, en ikea-tradfi, og en xiaomi, bestilt på aliexpress...

 

Grunn til at jeg har gått for en slik løsning er at ika har ikke ønskede sensorer, og jeg syns ikea har ok lyspærer til en grei pris.

 

Ok. :) Jeg har også Trådfri og Xiaomi-sensorer, men jeg bruker en ConBee-USB-stick og deCONZ (software). HomeSeer snakker igjen med deCONZ. Vet ikke om HASS støtter deCONZ, men hvis den gjør det, så kunne du byttet ut 2 hub'er mot en USB-pinne. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Nå blander du to forskjellige ting - de måler ikke energiforbruk, men de har toveiskommunikasjon og vil kvittere til sentralen om de har mottatt signalet eller ikke. Så sentralen vet tilstanden til enhver tid og retransmitter nok meldinger som ikke kvitteres også.

Jeg opplever at kommunikasjonen med HA er veldig grei, ikke så interessert i energiforbruk på lyspærer. Har full kontroll i HA, så det er toveis dialog mellom lyspære--tradfrihub--homeassistant

Veldig enkelt å sette opp, og veldig enkelt å koble sammen med alexa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, ZoRaC skrev:

 

Ok. :) Jeg har også Trådfri og Xiaomi-sensorer, men jeg bruker en ConBee-USB-stick og deCONZ (software). HomeSeer snakker igjen med deCONZ. Vet ikke om HASS støtter deCONZ, men hvis den gjør det, så kunne du byttet ut 2 hub'er mot en USB-pinne. :) 

Gode forslag tas imot med takk :)

 

Finnes det noe møtested/tidspunkt i gruppa, der vi fysisk møtes, eller går det meste på nett-chat?

Hadde vært interessant å se/høre hva andre har 'skrudd sammen'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, Åge Eilertsen skrev:

Finnes det noe møtested/tidspunkt i gruppa, der vi fysisk møtes, eller går det meste på nett-chat?

Hadde vært interessant å se/høre hva andre har 'skrudd sammen'...

 

Det ble arrangert et smarthustreff i Oslo i fjor høst:

 

Utover det så er det nok mest her på forumet dialogen foregår... Det er nesten slik at vi er litt for spredt rundt omkring i landet til å få det en kort "kveldssamling", dessverre... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Nå blander du to forskjellige ting - de måler ikke energiforbruk, men de har toveiskommunikasjon og vil kvittere til sentralen om de har mottatt signalet eller ikke. Så sentralen vet tilstanden til enhver tid og retransmitter nok meldinger som ikke kvitteres også.

Du har rett, det gikk litt fort i svingen der da jeg skrev det. ?

 

Men Ikea Trådfri ble i hvert fall utelukket for meg når jeg fant ut at de ikke måler effektforbruk (i hvert fall schuko-adapterne). 

 

Så det blir nok Z-Wave for min del. Lurer på å bruke en Aeotech Z-stick Gen5 tilkoblet rett på RPi'en.

Endret av ØysteinHJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.