Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Nytt hjemmesystem


acu

Spørsmål

Dette var jammen et forum midt i blinken!

Vi overtok hus (fra 1988) denne uken, og noen oppgraderinger blir det. Bl. a. varmekabler i hele 1. etg. (det er noe kabler i 1. etg fra før også). I 2. og 3. etg. er det Nobø panelovner (som kan styres med hub/app).

I tillegg til dette så har vi div. utstyr fra Verisure, men har ikke «giftet oss» med dette, men app for å låse opp/igjen dør, slå av/på lamper/kaffetrakter osv. er jo veldig kjekt.

Vi har også el-bil og skal ha uttak til lading i garasjen (som har el-garasjeportåpner (app-styring til det?)), og også at denne hadde fungert med app hadde vært supert. Dørklokke og evt. kameraer hadde også vært topp å få med! Sikkert mye annet også, men i skrivende stund er det dette jeg kommer på.

Noen som har tips til et så over hodet sømløst system som mulig?

Jeg er også VELDIG interessert i å få tips om hvilke styringsenheter som er smart å bruke på de gamle OG nye varmekablene (som samarbeider med app).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

En ganske viktig faktor valget ditt kommer an på er jo hvor mye fleksibilitet du ønsker og hvor mye du ønsker å "fikle" med systemet selv.  Du har mer eller mindre ferdigsystemer som Future Home, hvor de har laget ferdig integrasjon med diverse enheter (brytere, varmesensorer, bevegelsessensorer, etc.).  Da betaler du deg jo på sett og vis ut av det, og er kjapt oppe og går.  Med systemer som Home Assistant eller HomeSeer, kan du i større grad styre selv hvordan ting skal konfigureres opp og skal se ut.  Har ikke brukt HomeSeer selv, men Home Assistant i hvert fall er jo vesentlig rimeligere å komme i gang med enn Future Home.  Men du må jo til gjengjeld skrive konfigurasjonsfiler og sånt selv.

Endret av ØysteinHJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for tips! Jeg liker til en viss grad å styre hvordan ting skal konfigureres og se ut selv, og hjelp til konfigurasjonsfiler kan jeg sikkert få i dette forumet ?

Det som «brenner» mest nå er valget av styringsenheter til nye og gamle elektriske varmekabler. Har noen noe gode forslag her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har gått for Z-Wave selv, med Aeotech Z-Stick Gen5 som Z-Wave-kontroll (med Home Assistant kjørende på en RPi3).  For varmekabler er jo Heatit sine Z-Wave-styrte termostater et alternativ.  Om Z-Wave er best for deg vil jeg ikke påstå.  Det kommer jo an på både behovene dine og hvor mye penger du vil legge i det.  Men det lille jeg har testet så langt har fungert veldig greit for meg. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.