Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Døgn/lysstyring


Anbefalte innlegg

Tenkte å få litt "smartness" rundt døgn og lysstyring hjemme. I dag har jeg kun dag/natt men kunne tenke meg litt mer dynamisk styring av lyset gjennom døgnet. Hvordan har DU løst det? Kanskje din løsning kan gi meg inspirasjon til å komme opp med en godt fungerende løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver alltid å tenke så enkelt som mulig men det baller seg alltid til med noe...

 

Alle taklys i huset har dimmere og i stuen styres de helt manuelt men i andre rom som kjøkken, gang, bad o.l. har jeg bevegelsessensor som slår på lyset. Lysstyrken programmeres som en fast prosentverdi i Events og verdien er veldig avhengig av lyskilde og dimmer men prinsippet er slik (i eksempelet er brukt IKEA Trådfri, Fibaro dimmere må gjerne mye lengre ned i prosent for samme dimmevirkning, blir litt prøv-og-feil i tillegg til egne preferanser):

  1. Har laget meg en virtuell device med verdiene Dag, Kveld og Natt. Dag er fra soloppgang til solnedgang, Kveld er fra solnedgang til kl 23:00 og Natt er kl 23:00 til soloppgang. Kveld blir også skumringsperioden om morgenen fra kl 07:00 til soloppgang i vinterhalvåret.
  2. Event Dag: Bevegelse: Lys på 100%, dim til 70% etter 10 minutt, dim til 30% etter 30 minutt, slå av etter 1 1/2 time.
  3. Event Kveld: Bevegelse: Lys på 70%, dim til 30% etter 15 minutt, slå av etter 1 1/2 time.
  4. Event Natt: Bevegelse: Lys på 30%, dim til 15% etter 15 minutt, slå av etter 1 time.

Eksemplene her gjelder kjøkken og da det henger sammen med stuen forblir lyset neddimmet ganske lenge slik at det ikke blir "bekmørkt" i den delen av huset når vi sitter i stua. I andre helt adskilte rom slås lyset av etter 1 time eller tidligere.

 

Utelyset går på 4% i kveldsmodus og på fullt i 10 minutt ved bevegelse i et par strategisk plassete sensorer. Utelys av i nattmodus men på i 10 minutt ved bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.