Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hjelp til hjemme automasjon


Lofoten

Spørsmål

Hei :)

 

Er på utkikk etter ett brukervennlig smart hjem oppsett, pris er ikke noe som betyr så alt for mye. 

 

Det jeg har i dag er bare DEVIreg Smart Termostat med WiFi, vet ikke om disse er mulig å integrere i noen av systemene?

 

Hovedsakelig er jeg ute etter lys styring, dør lås, Somfy motor kompatibel, brannalarmer, varme styring, sonos kompatibel, vann sensor, velux takvindu kompatibel. (mesteparten kan løses med fibaro Z-wave)

 

Har lest litt om Fibaro home center, virker som det er blandete følelser når det kommer til stabilitet. ?

 

Er det like greit å bruke en dedikert pc som sentral/server?

 

Fibaro home center lite

Fibaro Home Center 2

HomeTroller-SEL

Futurehome smarthub

 

Eventuelt:

Intel Nuc NUC7i7DNK2E Dawson Canyon

Z-wave usb

 

Hvordan Z-wave USB er anbefalt?

Hvordan programvare anbefales?

HomeSeer HS3

openHAB

Domoticz

 

på forhånd takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Mye av dette må du nesten svare på selv, f.eks. om du foretrekker en dedikert boks eller vil ha en PC. 

Jeg personlig hadde gått for en PC med UZB1 og HomeSeer. :)

 

 

 

... men hvis jeg startet på bar bakke hadde jeg testet Home Assistant, OpenHAB og evt. Domoticz også, det er jo gratis å teste dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har lest meg opp på OpenHAB virker som ett greit system med mange muligheter.

Det blir en dedikert PC/server.

Er ikke ett Aeotec Z-Stick Gen5 ett bedre alternativ? etter å ha søkt litt rundt virker det som den har fått god tilbakemelding. 

 

Takk for tilbakemeldingen :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Gratisalternativene er jo bare å sette i gang og prøve. Lag deg et enkelt prosjekt og se om du føler deg komfortabel med måten det må løses på.

 

For meg ble Zipatile og Fibaro litt for "stivt", du får mye "rett ut av esken" men du har selv liten påvirkning. OpenHAB og Home Assistant har mye muligheter men det krevde for mye hjelp fra brukerforum for at jeg kunne få til mine enkle testprosjekt så jeg endte på HomeSeer.

 

Jeg har drevet med industriautomasjon i over 30 år men det er nå en litt annen verden enn dette her... men som sagt, test ut gratisalternativene først og se om de passer for deg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 timer siden, Lofoten skrev:

Har lest meg opp på OpenHAB virker som ett greit system med mange muligheter.

Det blir en dedikert PC/server.

Er ikke ett Aeotec Z-Stick Gen5 ett bedre alternativ? etter å ha søkt litt rundt virker det som den har fått god tilbakemelding. 

 

Jeg bruker denne sammen med OpenHAB. Ingen åpenbare bedre alternativ, med UZB1 må man ha egen betal-lisens på Z-way og så kjøre Z-way-bindingen til OpenHAB, som jeg ikke tror er bare fryd og gammen (etter å ha sjekket litt rundt - jeg har faktisk en UZB1 liggende, innkjøpt for potensiell backup, men vet ikke om jeg kommer til å gidde porte over noen gang)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.