Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Liste over "norske" fungerende RFXcom enheter


kris10an

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Finnes det en oversikt over "billige" 433 mhz enheter fra eksempelvis Biltema, Ikea, Clas O, Jula etc som fungerer med rfxtrx433e? Har noen Biltema 35-392 kontakter liggende, men jeg sliter med å finne ut hvilken "type" de er.  Hvordan finner man ut hvilken sender som sitter i f.eks fjernstrømbrytere? De heter jo ofte "Biltema" eller "Cotech" osv, uten at dette er navn som dukker opp i oversikten over støttede enheter i listen til RFXcom.

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker disse fra Clas Ohlson: http://www.clasohlson.com/no/Ekstra-temperaturgiver-hygrometer/36-4441. De heter "FineOffset/Viking" i RFXcom.

Bruker også disse fra Loh Eletronics (Sverige): http://www.lohelectronics.se/elektronik/hemautomatisering-433mhz/sensorer/luftfuktighet/trådlös-temp-luftfukt-för-inne-utomhusbruk.html. De heter "Rubicson" i RFXcom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
14 timer siden, ZoRaC skrev:

Vet ikke med den, men denne virker i hvertfall og koster nesten det samme. :) Den har fordelen med at temp/fukt vises på enheten og den har sensorordning (valgfritt å bruke). 

 

Denne funker ikke med Ext/Ext2 firmware. Noe å ha i bakhodet om man for eks. ønsker å styre Somfy.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Vitellius skrev:

Alle med litt respekt for seg selv har minimum 4 stk RFXtrx (en for hver type firmware) 1f61c.png

Hahaha! Det er kanskje litt overkill.

 

Men jeg har to RFX'er og en RFXLAN (med 433 MHz transceiver + 315 MHz mottaker). :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
10 timer siden, Christian skrev:

Bruker du Nexa (AC) protokoll og Rubicson protokoll samtidig ?

Sorry, trodde jeg hadde svart på denne men det må ha vært i en annen tråd... Ja, jeg kjører begge samtidig. Funker fint her, men som andre har advart om og som du skriver er de ikke kompatible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fra før en del Viking temp/RF-målere som fungerer fint. Nå kjøpte jeg 4 nye, av en annen type (https://www.m.nu/losa-sensorer/temperatur-och-luftfuktighetssensor-med-display-tellstick-och-rfxtrx433e-kompatibel-2), men som jeg er ganske sikker på er "neste generasjon" av de jeg allerede har. Dette er Telldus-sensorer, men er oppgitt å være kompatible med RfxTrx433E. Den første smalt rett inn uten problemer, men de neste 3 fikk jeg aldri opp i listen. Men nå ser jeg at alle fire registreres i HS3 som samme sensor. Så temperatur/RF blir oppdatert hver gang en av dem sender et signal.

 

De har mulighet for å sende på ulike kanaler, men når jeg bytter kanal plukkes de ikke opp i HS3 som nye devicer. Har ventet over natten nå, uten at noen har dukket opp i listen.

 

Enten gjør jeg noe feil (da er dette et rop om hjelp), eller så er de ikke kompatible med RfxTrx likevel (i så fall er dette en advarsel til andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forsøkte det. Må inn/ut med batterier for at de skal bytte kanal virker det som. Forsøkte med 3 målere, alle på kanal 1. Da oppfattet HS3 det som samme device. Så satte jeg den ene på kanal 2, og den andre på kanal 3, og lot de stå over natten uten at RfxTrx plukket noen av dem opp. Men nå forsøkte jeg å sette den ene til kanal 8 - da dukket den opp som egen device. Kan det være at noen kanaler er "for like" eller noe slikt? Ikke vet jeg. Har nettopp satt den andre til kanal 5 nå, så får vi se om den også plukkes opp...

 

Edit: Kanal 5 virket ikke, men kanal 6 virket. Så da fungerer kanal 1, 6 og 8. Kan det være at mine andre, eldre enheter kommer i konflikt med de nye? Mulig de sender identiske signaler selv om det er ulike modeller.

 

Edit2: Kanal 7 funket også. Så litt prøving og feiling, så faller de på plass :)

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.