Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Verisure plugin for Homeseer


Kommode

Anbefalte innlegg

Hei,

Premiere på post fra meg på dette forumet.. Har søkt litt rundt her inne uten å finne helt det jeg er ute etter. Dere får ha meg unnskyld om dette er postet i feil tråd etc.

 

Har fått med meg at @lilfire har laget en plugin for Verisure til Homeseer. Jeg har et litt spesielt Verisure-anlegg. Gatewayen ut er "disablet" etter at jeg sa opp abonnementet. Anlegget står likevel fortsatt i boligen min etter en liten krangel mellom meg, Block Watne og Verisure. Funksjonaliteten er naturligvis begrenset. Stort sett brannvarslere som fungerer (anlegget står fortsatt montert for en eventuell boligkjøper om ikke så lenge). Når jeg logger meg inn på "Mine sider" ser jeg ikke anlegget. Jeg regner med at API'et ligger ute på Verisure sin server og ikke lokalt, og at jeg derfor ikke kan nyttegjøre meg av denne plugin'en?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mistenkte også det. Det begrenser jo interaksjonen litt, spesielt mtp reaksjon på alarm.

 

Leste et tips på et annet forum som jeg tenker litt på av og til, uten at jeg har gjort noe med det ennå: Koble en lampe eller en annen strømforbruker via en SmartPlug OG en Fibaro PowerMeter. Smartplug kan aktiveres direkte ved alarm via Verisure. Powermeter vil da plukke opp strømforbruket. Dermed vet HS3 umiddelbart. Kan brukes til både alarm, og hjemme/borte-styring.

 

Da får man en mer umiddelbar kommunikasjon, men det har litt preg av jalla over seg da (selv om det er vanskelig å mislike et så løsningsorientert opplegg :) ). Vedkommende som kom med dette tipset brukte dette til hjemme/borte-status, og hadde microbølgeovnen koblet til SmartPlug/PowerMeter. Slo to fluer i en smekk: Slo av microen når han var borte, og fortalte det samtidig til HS3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, psv021 skrev:

@lilfire, den anbefalte pollefrekvensen på 1 time: Gjelder den alarm også? Altså tar det (maksimalt) en time fra alarm utløses til HS3 får meldingen?

 

Jeg har satt pollefrekvensen til 30 sekunder. Har hatt det slik i over ett år nå, og har ikke fått noen henvendelse fra Verisure ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg utviklet testet jeg hvor ofte jeg klarte å hente data (stress test av koden) og da gikk det vel 2 dager før IT avdelingen til Verisure ringte meg opp å lurte på hva faen jeg holdt på med. Har hatt litt dialog men de er ikke veldig begeistret for at man henter ned status for ofte. Til slutt sa de at de godtok 1 gang i timen, mindre enn det så måtte de se på alternativer for å sperre bruken. Det går fint ann å sette denne lavere og som @ZF- sier så kan man kjøre dette uten å få noen problemer. Men jeg føler jeg må informere om at Verisure godtar 1 gang i timen.

 

Dette er jo den største grunnen til at jeg ønsker å se på muligheten til å kommunisere direkte med boksen - men dette er et komplisert å ukjent farvann. Derfor er ikke dette på toppen av prioriteringslista.

 

Jeg BETA tester neste versjon nå som har fått en del ny funksjonalitet samt ser på noe problemer med at pluginen stopper å oppdatere (kan være Verisure som prøver å blokkere ut når man sender for mange spørringer) Samt at jeg har 5 andre plugin jeg håper å bli ferdig med før nyttår.

 

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Litt gammel tråd men prøver meg likevel.

Noen som vet hvor man kan finne plugin for verisure og eller sector alarm?

Jeg har:

  • Hus1: Homeseer Windows og Sector Alarm. (Dette er full alarm)
  • Hus2, Homeseer Pi3 og  Verisure. (Her har jeg ingen Verisure alarm, men kun Yale v2 med Verisure Zwave brikke og Hub)

Ang verisure, så ser jeg også at de har meldinger på epost. Er dette noe man kan lett integrere, for å kunne styre hjemme borte modus? Altså videresende epost med et subjekt, som da skrur huset i hjemme og borte modus?

Om noen vet noe om et eller begge systemene så setter jeg pris på tilbakemelding:)

 

Her er et bilde av varslings innstillinger i Verisure

Verisure.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har tips on dette? 

Verisure pluginen fungerer ikke på Pi3 , så da lurer jeg på om det er annen måte å styre Hjemme og Borte med Verisure.

Og det samme gjelder Sector Alarm, men denne skal kobles sammen med Homeseer Windows.

Jeg har testet med Mail til Homeseer, og dette fungerer med å sette Hjemme og Borte, men det er ikke "instant". (Vet ikke hvor ofte man kan sjekke mail heller, da den nå står til 5 min)

Ønsker ikke å bruke IFTTT, da dette fungerer dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, xibriz skrev:

Kan du bruke MQTT?

Har aldri brukt det men har du en kjapp kjapp guide hva man trenger , evt hardware og plugin?

Eneste jeg skal gjøre er å sette huset i hjemme og borte modus.
Alt er satt opp, så jeg trenger bare triggeren fra Verisure og eller Sector alarm, om at alarm er av eller på. (Eller rettere sagt så får begge systemene info fra Yale dørlås, så det er egentlig den jeg er interressert i. (1. Låst med vribryter, 2. Låst med stjerne, 3. Låst opp med kode)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du kan se hvordan låsen ble låst/låst opp, men du kan iallefall se om låsen er låst eller ikke. Jeg kan sjekke i kveld hvor spesifikk informasjon du kan få.

 

Iallefall trenger du en MQTT broker https://mosquitto.org/download/ som står å kjører på en boks og denne koden som kjører på en boks (kan være samme boks) https://github.com/xibriz/verisure-mqtt i tillegg til MQTT-plugin i HS eller Futurehome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, xibriz skrev:

Jeg vet ikke om du kan se hvordan låsen ble låst/låst opp, men du kan iallefall se om låsen er låst eller ikke. Jeg kan sjekke i kveld hvor spesifikk informasjon du kan få.

 

Iallefall trenger du en MQTT broker https://mosquitto.org/download/ som står å kjører på en boks og denne koden som kjører på en boks (kan være samme boks) https://github.com/xibriz/verisure-mqtt i tillegg til MQTT-plugin i HS eller Futurehome.

Ok, så installere Broker og verisure mqtt på en boks + plugin i homeseer.

Er det Pi3 som er å anbefale og kjøre dette på en separert enhet , eller kan man installere den på samme pc/pi3 som homeseer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er infoen man kan få fra låsen:

{
   "eventTime":"2018-01-22T08:40:03.000Z",
   "area":"Navn paa laas",
   "deviceLabel":"XXXX XXXX",
   "currentLockState":"LOCKED",
   "motorJam":False,
   "secureModeActive":False,
   "paired":True,
   "lockedState":"LOCKED",
   "pendingLockState":"NONE",
   "method":"ARMING"
}

Antar at "method" sier noe om hvordan låsen ble låst.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2018 den 20.07, xibriz skrev:

Her er infoen man kan få fra låsen:


{
   "eventTime":"2018-01-22T08:40:03.000Z",
   "area":"Navn paa laas",
   "deviceLabel":"XXXX XXXX",
   "currentLockState":"LOCKED",
   "motorJam":False,
   "secureModeActive":False,
   "paired":True,
   "lockedState":"LOCKED",
   "pendingLockState":"NONE",
   "method":"ARMING"
}

Antar at "method" sier noe om hvordan låsen ble låst.

Jeg er nå på feil lokasjon for å teste Verisure, men jeg skal prøve samme oppsett på sector alarm og se om det fungerer.

Har en liten Tonidoplug2 som jeg skal teste å se om jeg kan bruke til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Prøver for tiden å installere LSoftVerisure 2.5 på min HomeTroller SEL (Ubuntu 14.04.1 med Mono 3.2.8) men får følgende feilmelding i loggen etter at jeg kopierer filene over:

 

"Examining properties on plugin (2) HSPI_LSoftVerisure.exe: Object reference not set to an instance of an object"

 

Er dette pga en eldre mono versjon eller muligens bare jeg som er helt noldus med linux? ?

 

Edit: Fikset ved å installere LSoftVerisure 2.4 istedenfor

Endret av torhaala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

prøvde å installerer Verisure 2.5 pluginn på Win 10 64 bit maskinen. får ikke til å sette den opp. Ser ut som programmet henger seg.

Må en legge inn tidligerer versjoner før en oppgraderer til siste?

Endret av Tinge76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.