Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vera og Raspberry - Homekitbrigde - hva trengs og hvordan?


kåres

Anbefalte innlegg

Hei! 
Er helt ferskt medlem her og veldig fersk på hjemmeautomasjonsfronten også, så da var det gledelig å finne et forum som tilsynelatende har en god del kunnskapsrike medlemmer. 

Jeg har nettopp satt i gang med hjemmeautomasjon med en VeraLite, et par z-wave styrte kontakter og en dørlås. Så langt ikke noe veldig revolusjonerende for hverdagen vår, men håper jo det kan utvikle seg til å bli et litt større oppsett med tiden. Mens jeg sitter og plundrer og lurer på hva jeg skal putte inn av moduler ramlet jeg over Raspberry og ser at prisene på komponenter er latterlig lave kontra f.eks Fibaro eller ferdige z-wave moduler. En av  de mange fordelene ( slik jeg ser det iallefall ) med Raspberry er at den kan kobles mot Vera og integrere Apples HomeKit slik at jeg kan styre moduler med f.eks Apple watch`en. 

Muligens et veldig "stort" spørsmål, men hva skal til for å få f.eks en Raspberry pi 3, eller kanskje en zero til å virke mot Vera og deretter med Homekit? Renger med at det ikke holder med å kjøpe bare Pi i seg selv, den må vel ha noen ekstra moduler for å fungere mot Vera ( trådløst, kablet, z-wave?? )? 
Har forsøkt å søke meg opp på dette og har funnet flere linker til Homekit bridge programvare(?), men finner ikke noe på hvordan man setter opp raspberry fra scratch. 
Om noen har litt erfaringer å dele på dette hadde jeg satt enormt stor pris på det. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

litt sen på tilbakemelding her, men takk for svar! 

Hvordan benytter jeg meg av dette? Hvis jeg f.eks kjøper en Raspberry, hva er veien videre derfra til implementering i Vera systemet? Skjønner om det er et omfattende spørsmål å svare på, men om det er noen linker eller tråder som kan beskrive det, tar jeg imot med takk:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.