Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Har tenkt å montere ny vannstopp ventil.

Måtte "avlive" en magnetventil, da den begynte å "hyle". (Italiensk fabrikat, skulle være kvalitet)

 

Har noen forsøkt denne:

https://www.tronika.no/no/zwave-motorstyring/854-auto-ventil-gr-105.html

Den ble diskutert for lenge siden, men finner ikke at noen har erfaring.

 

Hr Kotelett linket til denne:

https://nl.aliexpress.com/item/Smart-home-automation-Z-wave-plus-908-42MHZ-868-42MHZ-valve/32707391134.html?isOrigTitle=true

Noen som har forsøkt den?

 

Hos meg kan jeg antagelig monter den på 3/4" stoppekran og styre med Telldus Znet,

Hos en kamerat må det være enkelt, bryter på veggen, evt. fjernkontroll.

 

Forslag/erfaringer??

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva for magnet ventil hadde du ?

Jeg hadde tenkt å bruke det i stede for Auto Ventil som Tronica tilbyr, men om det er slik at magnetventilen begynner å hyle etter en stund blir jo valget lett. 

 

Magnet ventilen må vel ha strøm hele tiden for at systemet skal være åpent, så for å stenge slår den av strømmen til ventilen eller hva ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnetventilen som "hylte" var av ukjent fabrikat. 

F.eks Grundfoss vil antagelig fungere ok.

 

Magnetventiler finnes som:

NC = Normal Closed   Må ha strøm for å åpne. Vil være lukket uten strøm

NO = Normal Open     Må ha strøm for å lukke. Vil være åpen uten strøm.

For boliginstallasjon benyttes oftest/helst NO, dvs hvis strømmen går vil den åpne.

 

 Auto ventil fra Tronica synes å være svært interessant:

Monteres på eksisterende 3/4" kuleventil.

Styres av z-wave. 

Ved strømbrudd vil den beholde sin posisjon og kan overstyres manuelt.

 

Synes som om ingen har erfaring med Auto ventil, så jeg blir kanskje "prøvekanin".

 

 

 

Endret av arneolav
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en motorisert ventil fra Ebay, når den får strøm så er det en motor som åpner ventilen, så stopper motoren og ventilen står åpen frem til strømmen fjernes.

Når strømmen blir borte, så stenges ventilen, motoren drives da av kondensatorer i ventilen.

I mine øyne en bedre løsning enn rene magnetventiler, hvor magneten må være aktiv konstant for å holde den åpen/lukket.

 

Planen var å montere den som stoppekran, istedenfor de overprisa WaterGuard ol. løsningene, men siden den tross alt er fra Kina, så ville jeg teste den først.

Så har hatt den montert som stoppekran på utekrana jeg har, som gir temperert vann (vil jo nødig at en eller annen  skal tømme varmtvannet mitt..) i rundt 1 års tid nå, og den virker forsatt helt fint, ingen ulyder eller lekkasjer.

Jeg kjøpte 230v varianten, så har fått montert en bryter på innsiden av kjellerdøra ut i hagen, som igjen styrer en stikk montert i vannskapet, trenger jeg å bruke vann ute, så bare slår jeg på bryteren.

Vil man ha det trådløst, kan man jo bruke en z-wave modul på stikkontakten, og en trådløs bryter på veggen.

 

Det er denne ventilen jeg har kjøpt, 230v og CR502 utgaven

http://www.ebay.com/itm/BACOENG-1-2-To-1-1-4-2-Way-Brass-Motorized-Ball-Valve-Electrical-Ball-Valve-/161716218042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Actibus skrev:

Vil man ha det trådløst

... du formulerer det som et spørsmål... fordi? :P 

 

Jeg har også Kina-ventiler til vanningsanlegget, selv om de har fungert fint ute 2-3 sommer-sesonger er det fremdeles ikke aktuelt å montere dem inne...

 

Der er jeg veldig enkel: Jeg kjøper et produkt anbefalt og montert av norsk rørlegger, og dekkes dermed av norske forbrukerrettigheter, selv om det medfører at jeg må gjøre litt mer detektivarbeid for å finne et produkt som lar seg integrere i automasjonen.

 

Vann på avveie er fryktelig plagsomt. Og dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Actibus said:

 

Dette høres jo fint ut. Noen spesiell grunn til at du valgte 230v? Kunne tenkt meg en slik på hytta, og dersom jeg slipper unna med 12 eller 24v kan jeg jo ta det elektriske selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådløst er fint det, bare kjedelig med batterier som må byttes innimellom, kjører kabler der jeg kan, f.eks når ting uansett skal pusses opp og ting kan gjemmes i veggen.

 

Stoler ikke helt på anbefalinger fra alle håndverkere, de selger det de tjener penger på og som grossisten deres har, de kjenner ikke til alle alternativer, og tar seg ofte godt betalt i tillegg :). Stoler på de jeg kjenner personlig, de vet jeg ikke er ute etter å lure på meg ting.

Bare se på mange elektrikere, de nekter å installere z-wave utstyr, fordi det ikke er noe grossistene deres har, heldigvis kjenner jeg en, som er like gadget interessert som meg selv, og han har ikke noe problem med å montere slikt, så lenge produktet er lov å selge i Norge. Betaler en høyere timepris siden jeg har delene selv, men det er fair syntes jeg.

 

Vann på avveie kan bli dyrt ja, for min del er denne ventilen plassert i vannskap med drenering, inne på våtrom med sluk i kjelleren, så om det av en eller annen grunn skulle oppstå en lekkasje, så er det ikke noe problem.

 

230v var egentlig for å slippe å måtte ha en omformer, når jeg uansett måtte få lagt en stikkontakt inni skapet for å slippe å ha synlige kabler rundt omkring, så kunne det like greit være en bryter rett på den stikken.

 

Jeg åpnet forøvrig ventilen før montering, den så ut til å være godt laget, med ryddig og godt loddet kretskort, japanske kondensatorer og generelt ryddig innvendig, det gjorde at jeg følte det trygt å montere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Actibus skrev:

 

Trådløst er fint det, bare kjedelig med batterier som må byttes innimellom, kjører kabler der jeg kan, f.eks når ting uansett skal pusses opp og ting kan gjemmes i ve

 

Enig med deg der, batteribytte er noe herk! 

Må på taket i dag og bytte i en værstasjon.

Må se å få "elektrifisert den óg.

 

 

35 minutter siden, Actibus skrev:

Jeg åpnet forøvrig ventilen før montering, den så ut til å være godt laget, med ryddig og godt loddet kretskort, japanske kondensatorer og generelt ryddig innvendig, det gjorde at jeg følte det trygt å mont

Den er antagelig helt ok.

Det ser ikke ut til at den kan overstyres manuelt, det er en av fordelene med Auto Valve fra Tronica.

Og den monteres rett på standard kuleventil uten mulighet/fare for vannlekkasje.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare en NO 230v magnetventil koblet til et z wave-relé? Man kan assosiere reléet til en lekkasjesensor eller lage sin egen med Fibaro universal sensor.

En normalt åpen ventil trenger jo ikke strøm før den må lukke. Jeg har montert hundrevis av magnetventiler i jobbsammenheng og det vanligste som jeg har sett ta knekken på de er korrosjon. Da gjerne fra årevis med klorvann. Det har også hendt at magneten har brent, men dette har som regel vært på helt nye, så disse har vært "bad apples".

Danfoss og Bürkert er de merkene jeg har vært mest borti. Danfoss kan jeg ikke huske og ha opplevd feil på. Det er jo enkle saker så det skal litt til uansett.

Jeg syntes bare at motoriserte ventiler eller motorer som skal dreie en eksisterende potensielt blytung kuleventil virker som det er dømt til feile.

 

Jeg har selv "usmarte" waterguard lekkasjestoppere rundt i huset. Ser ennå ikke helt nytten ved å smarte opp disse så lenge de gjør jobben sin hvis det blir nødvendig.

Fordelen med disse kontra z wave-lekkasjesensorene er at disse har en sensorledning på flere meter så man kan dekke et stort areal. F. eks. sikk-sakk under hele oppvaskmaskinen pluss inni skapet under oppvaskkummen.

 

Har heldigvis til gode å oppleve vannskader selv, men jeg har sett en del. I noen tilfeller kan det nesten sammenlignes med brannskader, så ikke nøl med å investere i lekkasjesikring folkens!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, eivtress skrev:

Danfoss kan jeg ikke huske og ha opplevd feil på.

Godt å høre, anbefalte nettopp Danfoss til en bekjent.

...

Magnetventilen jeg "avlivet" var bare ca ett år gammel.

Spolen var "glohet", ikke til å ta på. 

 

Har vært inne på tanken at mekanisk bevegelse av kuleventil også kan problematisk når ting begynner å bli gammel og gå tregt.

Da er det like godt å gå for en Danfoss NO.

 

Takk for grei orientering fra en proff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, eivtress said:

Fordelen med disse kontra z wave-lekkasjesensorene er at disse har en sensorledning på flere meter så man kan dekke et stort areal. F. eks. sikk-sakk under hel

 

«Sensortapen» til waterguard ser veldig fin ut, ja. Jeg har avventet en z-wave sensor nettop fordi jeg ikke helt ser for meg at dne nødvendigvis plukker opp smådrypp dersom den er feilplassert. Det hadde ikke vært mulig å mekke til noe selv med en lignende sensortape til (f.eks.) en Fibaro Universal Sensor eller inngangene på Fibaro Door Sensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte vannstopp hos hyttenabo i dag

Etter mye frem og tilbake ble det denne, anskaffet hos rørlegger.:

http://produkter.vvseksperten.no/produkt/3724/flowstop-lekkasjestopper-3-4-tradlos-system

Dette er en "motorisert kuleventil".

Ser ut til å være tilsvarende den som Actibus linket til og fungerer slik han beskrev:

"Når strømmen blir borte, så stenges ventilen, motoren drives da av kondensatorer i ventilen."

Rørlegger fortalte at magnetventiler behøver vedlikehold, dvs åpnes og rengjøres, avhengig av vannkvalitet.

Står også noe om det på Danfoss sine sider. 

 

Denne ble montert med fjernkontroll, 433Mhz,

Aner ikke noe om protokoll, men skal kun styres fra fjernkontrollen,

 

Den finnes også i kablet utgave, den kan fint styres av en fjernstyrt bryter bryter og koster da ca kr 2000,-.

Følger med 12v strømforsyning.

Teste strømkutt: Den lukker iløpet av ca 5 sek, åpner når strømmen er tilbake, også ca 5 sek.

Eneste man kanskje kan være skeptisk til er lyden: Et reduksjonsgir som ikke hørtes helt bra ut.

Neppe noe problem, skal ikke kjøres særlig ofte.

Kan "nød åpnes" ved å trekke ut og vri på et "hjul".  Da dreies motoren manuelt.

 

 

 

Endret av arneolav
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.11.2016 klokken 20.55, arneolav skrev:

Denne ble montert med fjernkontroll, 433Mhz,

Aner ikke noe om protokoll, men skal kun styres fra fjernkontrollen,

 

Hvis du skulle få mulighet til å teste styringen også fra RFXcom eller tilsvarende så si fra. Har samme system montert hos oss, men ikke gått til innkjøp av 433 MHz kontroller da jeg er usikker på om den lar seg styre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal undersøke litt.

 

Det er enkelt å montere en eller annen bryter (z-wave, Nexa eller hva du vil).

Kutte 220v eller 12v strømforsyningen, da lukker den, åpner igjen når strømmen er tilbake.

 

Jeg tenker å gjøre det med denne, kablet type: 

https://www.bollevvs.no/bollevvsno/165-pie-lekkasjestopper/1873-flowstop-kablet-34-med-1-aktuatorventil/

til erstatning for min døde magnetventil.

 

Ble litt frem og tilbake dette, men har etterhvert kommet fram til at denne løsningen antagelig er best for meg.

Kan da, som nevnt, benytte og/eller skifte til hvilken som helst bryter. 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/31/2016 at 09:16, Moskus said:

Jo, jeg har selv laget vannsensorer. Hvis du putter to ledninger i vann og kobler til en DS90, så trigges porten. Veldig hendig. Det gjør at man kan lage flere sensorer eller en lang en.

 

En sånn tape burde vel finnes på eBay?

 

Det var jammen ikke lett å finne, men etter en del leting fant jeg denne: https://www.aliexpress.com/item/Factory-Price-water-leak-detection-system-leak-using-water-leak-sensor-cable-water-leak-alarm/1000001557300.html?spm=2114.01010208.3.91.Bldl3m&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10091_10090_10088_10089,searchweb201603_1&btsid=a588b873-4196-43a8-9899-d98d601bb10d

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den ‎09‎.‎11‎.‎2016 klokken 16.35, DiderikFrom skrev:

 

Dette er bare detektorkabelen, ja? Som kan kappes eller skjøtes etter behov? Hvilken enhet koblet dere den til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

49 minutes ago, DeVille said:

 

Dette er bare detektorkabelen, ja? Som kan kappes eller skjøtes etter behov? Hvilken enhet koblet dere den til?

Hva som helst, nesten. Posten har sendt min en liten rundtur i Norge så jeg har ikke fått den enda, men jeg tenkte bruke en Fibaro dørsensor, ev. en Fibaro Universal Sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha rørlegger på besøk på onsdag ifb med (kommunepåtvunget) installasjon av vannmåler. I den forbindelse kommer jeg til å spørre om mulighetene til å få montert en magnetventil jeg kan styre (enten NC eller NO, vet ikke helt hvilken som er fornuftigst?) med en z-wave av/på-bryter, og som kan slås av/på manuelt i tillegg.

 

Videre vurderer jeg å spørre om montering av denne og denne for å ha kontroll på forbruket selv også - noen som har disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, mk1 black limited skrev:

 (enten NC eller NO, vet ikke helt hvilken som er fornuftigst?) 

 

Det er vel NO WaterGuard bruker i sine systemer, så det er sikkert det mest fornuftige.
Greit å ha vann om strømmen er borte. En NC med manuell "bypass" er jo også et alternativ....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rørlegger frarådet magnetventil, den må rengjøres ganske ofte (av rørlegger). 

 

Som nevnt ovenfor:

Etter mye frem og tilbake ble det denne, anskaffet hos rørlegger.:

http://produkter.vvseksperten.no/produkt/3724/flowstop-lekkasjestopper-3-4-tradlos-system

Finnes også i rimeligere utgave uten fjernkontroll.

Dette er en "motorisert kuleventil".

Stenger ved strømbrudd men kan åpnes manuelt.

Strømmen til den kan styres med hvilken som helst bryter, z-wave eller Neax .....

 

Se mine tidligere innlegg lenger opp.

Endret av arneolav
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.