Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

arneolav

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Fikk en "Auto Ventil" fra tronika https://www.tronika.no/no/zwave-motorstyring/854-auto-ventil-gr-105n.html som nevnt i tråd her.

 

Litt skeptisk når den lager lyd og det vrir på seg, men den virker veldig bra. Har den rett på en vanlig 1/2" kule ventil, montering veldig enkelt med en slangeklemme på 2 min. Laget en dårlig video som viser bruk av den ?. Kan "overstyres" med å dra ut en split for manuell åpning, kan også åpnes med å trykke knapp på toppen av dekselet når det er strøm på. Denne drives på 12V, adapter følger med. Har også en tilsvarende type fra aliexpress i bestilling til halve prisen.

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! ?

 

Men hvordan er det med å sette en slik (eller andre automatiske ventiler) på hovedkranen, til bruk ved fravær fra hjemmet? Jeg har hørt at når hovedkranen stenges bør man også åpne en varmvannskran for å unngå at det blir overtrykk i varmvannsberederen.

Ref http://www.dinside.no/bolig/husk-a-stenge-stoppekranen/61900430

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎09‎.‎11‎.‎2016 klokken 16.35, DiderikFrom skrev:

 

Noen som har prøvd dette? Jeg kjøpte sensorkabelen, og koblet mellom In 1 og jord på en Fibaro Universal Sensor, men inngangen trigges ikke ved vann på kabelen. Heller ikke to ledningsstumper mellom In 1 og jord på Fibaro Univsersal sensor og nedsenket i vann trigger inngangen.

 

Fibaroen er tilsynelatende i orden, for kortslutning mellom In 1 og jord gir utslag.

 

Noen som har prøvd dette, eller har andre tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kabelen er tørr er motstanden mellom de to lederne høy, > 1 Mohm. Når jeg stikker ca 10 cm av kabelen ned i vann synker motstanden til ca 1500 ohm. Det er, rimelig nok, for mye til at en Universal Sensor trigges. Man kan naturligvis lage en krets (feks en transistorforsterker, trenger ikke nødvendigvis en hel arduino), men da blir det ikke like plug and play som jeg hadde tenkt.

 

Edit: hvis større del av kabelen blir våt, synker motstanden ytterligere. Men jeg synes nok at man burde detektere lekkasje om bare 10 cm blir våt.

 

Tidligere i tråden var Waterguard sensortape nevnt.

https://www.vvskupp.no/produkter/rør-og-rørdeler/tappevannsystem/vannstopper/waterguard/waterguard-sensortape-3-meter-5648223-p0000049614

eller

https://badeeksperten.no/shop/waterguard-sensorledning-4034p.html

 

Noen som vet hvordan motstanden i denne forandrer seg ved vannkontakt?

 

Endret av DeVille
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.1.2017 klokken 22.42, DeVille skrev:

Stilig! 1f642.png

 

Men hvordan er det med å sette en slik (eller andre automatiske ventiler) på hovedkranen, til bruk ved fravær fra hjemmet? Jeg har hørt at når hovedkranen stenges bør man også åpne en varmvannskran for å unngå at det blir overtrykk i varmvannsberederen.

Ref http://www.dinside.no/bolig/husk-a-stenge-stoppekranen/61900430

 

Meget godt poeng å tenke på. Mange hus som har reduksjonsventil med tilbakeslagspjeld (eller hva det heter) har eller bør ha en ekspansjonstank for å ta unna nettopp dette trykket. Anbefaler på det sterkeste å få montert en slik om man stenger hovedkrana og lar VVB stå tilkoblet. Om ikke vil alt på nettet i huset oppleve 8-9 bar før VVB slipper ut trykket på sikkerhetsventilen. Snakker av erfaring. Eks.tanken kan monteres hvor som helst på kaldtvannsiden så lenge den er på rett side av stoppekrana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kabelen er tørr er motstanden mellom de to lederne høy, > 1 Mohm. Når jeg stikker ca 10 cm av kabelen ned i vann synker motstanden til ca 1500 ohm. Det er, rimelig nok, for mye til at en Universal Sensor trigges.


Jeg testet med springvann på flisene på badet. Det gir ca 600 ohm på 1cm avstand med multimeteret. Rart at denne kabelen har 1500 ohm nedsenket. Men dere har kanskje usedvanlig rent vann (eller jeg har møkkete gulv [emoji6] ). Clas dørsensor trigger i alle fall på 600 ohm. Har ikke testet høyere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tommy Westervik skrev:

Meget godt poeng å tenke på. Mange hus som har reduksjonsventil med tilbakeslagspjeld (eller hva det heter) har eller bør ha en ekspansjonstank for å ta unna nettopp dette trykket. Anbefaler på det sterkeste å få montert en slik om man stenger hovedkrana og lar VVB stå tilkoblet. Om ikke vil alt på nettet i huset oppleve 8-9 bar før VVB slipper ut trykket på sikkerhetsventilen. Snakker av erfaring. Eks.tanken kan monteres hvor som helst på kaldtvannsiden så lenge den er på rett side av stoppekrana.

 

Men bør det være greit å stenge hovedkrana på den måten om man også slår av VVB? Reduseres trykket da?
Er jo bare å ha i automatikken at om hovedkrana er AV så slå AV VVB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Gaute skrev:

 

Men bør det være greit å stenge hovedkrana på den måten om man også slår av VVB? Reduseres trykket da?
Er jo bare å ha i automatikken at om hovedkrana er AV så slå AV VVB.

Ja, i prinsippet så er det det. Er kun når VVB varmer opp vannet en får trykkøkning. Er den allerede oppvarmet og ingen forbruk så vil trykket forbli mer eller mindre uendret. Minuset er jo att det tar litt tid å varme opp igjen VVB.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/15/2017 at 18:35, DeVille said:

 

Noen som har prøvd dette? Jeg kjøpte sensorkabelen, og koblet mellom In 1 og jord på en Fibaro Universal Sensor, men inngangen trigges ikke ved vann på kabelen. Heller ikke to ledningsstumper mellom In 1 og jord på Fibaro Univsersal sensor og nedsenket i vann trigger inngangen.

 

Fibaroen er tilsynelatende i orden, for kortslutning mellom In 1 og jord gir utslag.

 

Noen som har prøvd dette, eller har andre tips?

 

 

On 1/15/2017 at 20:37, Moskus said:

Hmmm, jeg har fått den og ser samme problemet som du, men har tenkt jeg måtte knote litt med det.

 

Jeg er redd dette var et bomkjøp. Kabelen er fryktelig stiv, og kort. Og har den ikke mer enn to ledere (om jeg husker riktig)? Min ble bare liggende i boden da den endelig kom i romjula: selv om jeg får den til å fungere er den for uhåndterlig til å brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også maks én meter.

 

Og hvorfor er det fire ledere? To tvunnede ledere med tykk gul isolasjon, og tvunnet utenpå der to ledere med tynn svart isolasjon?

 

Det er vel endene av kabelen som må bli våte, siden det er plastisolasjon på? Jeg må si jeg ikke skjønner dette konseptet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at kabelen ikke var helt som forventet...

Min forståelse er at de to indre lederne er av stål og er der for å gjøre kabelen  stiv. Den kan nok bøyes i en bestemt form, men må holdes på plass av klemmer eller tape. De to ytre lederne er den egentlige sensoren. Man må avisolere endene for å koble til Z-Wave detektoren, men kabelen vil dektekere vann også midt på kabelen. med isolasjonen på. Det er mellom de to ytre lederne jeg har målt.

 

Tror jeg. Det er mulig jeg tar helt feil.

 

Kanutten nevnte at han hadde kjøpt Waterguard sensortape fra vvskupp.no. Det hadde vært kjekt å få vite hva slags egenskaper den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den ‎16‎.‎01‎.‎2017 klokken 19.15, DeVille skrev:

Man kan naturligvis lage en krets (feks en transistorforsterker, trenger ikke nødvendigvis en hel arduino), men da blir det ikke like plug and play som jeg hadde tenkt.

 

Med vedlagte krets fungerer sensorkabelen fint som vannsensor mot en Fibaro Universal Sensor. Transistortype er ikke kritisk, jeg bare brukte en jeg hadde liggende. Verdien på R1 bestemmer følsomheten; jo større verdi jo større følsomhet (men etter hvert med større fare for falsk alarm). Verdien må dog avpasses til spenningen og transistoren man bruker. Jeg har ca 18 volt, og da passer 680 kohm bra. Fibaroen trigges da når jeg holder rundt kabelen med to våte fingre.

 

Capture.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎11‎.‎01‎.‎2017 klokken 21.31, backspace skrev:

Fikk en "Auto Ventil" fra tronika https://www.tronika.no/no/zwave-motorstyring/854-auto-ventil-gr-105n.html som nevnt i tråd her.

 

 

Gikk det greitt å inkludere denne?

 

Jeg får tilsynelatende inkludert den, men det er ingen parametere å sette og den lar seg heller ikke styre.

Noen tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke til å inkludere min med en gang, ingenting skjedde.

Men så tok jeg en ekskludering først, det fungerte, og så inkluderte den fint. Men ikke sikkert det er slik vanligvis.

 

Er en av/på device som åpner/lukker, slik som på bilde (her med egne navn).

vannavpå.PNG

Endret av Gaute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt her av Gauto, lite paramter å sette på denne, enkelt og greit med bare av og på . Dukket opp med en gang hos meg uten problemer (..som UFairy Tech Switch).

 

Noen screenshoots for dere andre som lurer:

 

Valve_dm.png

 

 

Valve_params.png

 

Endret av backspace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.