Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

FutureHome


iblis

Anbefalte innlegg

Da har jeg kjøpt meg en FutureHome hub som nå ligger hjemme å venter på meg til jeg kommer hjem fra jobb den 26 november. :) 

 

Planen er å bruke den kun for testing i første omgang og skrive en artikkel om huben her på siden.

 

Det ser ut som jeg allerede kommer til å bli litt skuffet hvis dette er alle z-wave enhetene den støtter. Men alt i alt så gleder jeg meg til å teste denne lille boksen da den ser svært lovende ut og at den er helnorsk!

 

Er det andre her som bruker FutureHome og har noen erfaringer å komme med? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spennende, gleder meg til å lese den! Har gått vekk fra HS, synes det er litt for mye rart med det programmet til at jeg ville solgt boligen min med det kjørende. Leter etter et enklere alternativ som "hvem som helst" kan klare å gjøre til sitt eget. Ser ut som Futurehome har en spennende løsning på styring av varme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på dette selv!

 

Jeg har jo såvidt begynt med HS, men stiller meg foreløpig veldig tvilende til systemet. Det er tydelig at det er det "kraftigste" systemet som støtter svært mye, og kan konfigureres nøyaktig som man vil... Hvis man har tid til det. Det er på den andre siden et veldig "dumt" system som ikke har noen skrikende gode funksjoner slik jeg kanskje hadde håpet. At man må ha en rekke events og virtuelle devices for å ha en fornuftig bevegelsesstyrt belysning eller scripts for å dimme opp lys over tid understreker for meg hvor lite intuitivt systemet er.

 

Andre systemer som Futurehome er åpenbart ikke like kraftige, men hvis man kan få et smartere og smidigere system kan i alle fall jeg være med på å ofre litt for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fredrick skrev:

Det er tydelig at det er det "kraftigste" systemet som støtter svært mye, og kan konfigureres nøyaktig som man vil... 

 

Du... openHAB er helt klart det "kraftigste" systemet du kan skaffe deg i dag. Jeg vil heller si HomeSeer er "enkelt" OG "kraftig", men "kraftigste"??

 

Nei, langt i fra. ..nå venter jeg bare på at @Moskus skal komme løpende.. ?

 

Sitat

Andre systemer som Futurehome er åpenbart ikke like kraftige, men hvis man kan få et smartere og smidigere system kan i alle fall jeg være med på å ofre litt for det :)

 

Ja, det blir spennende å teste dette systemet, men jeg er redd for at jeg vil få samme følelse som når jeg brukte Fibaro Home Center 2. Det er lett å sette opp enkle automasjonsoppgaver og det ser pent ut, men med en gang du vil gjøre det litt mer avansert så føler du deg låst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, iblis skrev:

Du... openHAB er helt klart det "kraftigste" systemet du kan skaffe deg i dag. Jeg vil heller si HomeSeer er "enkelt" OG "kraftig", men "kraftigste"??

 

Nei, langt i fra. ..nå venter jeg bare på at @Moskus skal komme løpende.. 1f602.png

Trenger jo ikke si noe når du VET jeg har rett! :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, iblis said:

Ja, det blir spennende å teste dette systemet, men jeg er redd for at jeg vil få samme følelse som når jeg brukte Fibaro Home Center 2. Det er lett å sette opp enkle automasjonsoppgaver og det ser pent ut, men med en gang du vil gjøre det litt mer avansert så føler du deg låst. 

 

Ja det er litt det jeg er redd for med meg selv også, ser ikke ut som om futurehome har noe særlig støtte for kobling med mediasenter blant annet begrenset med kamerastøtte (?)

 

Det andre er at dette er et nytt system, så man er helt prisgitt at de holder sitt ord hva gjelder oppdateringer og utvidelse av systemet. Her er andre systemer med mer fartstid litt mer til å stole på i mine øyne. Liker generelt dårlig å være early adopter, spesielt av denne typen ting som har så høye krav til driftsikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrick skrev:

 

Ja det er litt det jeg er redd for med meg selv også, ser ikke ut som om futurehome har noe særlig støtte for kobling med mediasenter blant annet begrenset med kamerastøtte (?)

 

FH støtter jo IFTTT så da støtter den jo automatisk Sonos, Harmony Hub og Kodi for å nevne noen. Men dette blir jo med litt delay siden kommandoene må ut og inn igjen av ditt lokale nettverk. Om den støtter CCTV vet jeg faktisk ikke, men jeg ville jo synes det hadde vært rart hvis den ikke gjorde det for det pleier jo å være minstekrav til et smarthus med alarm/sikkerhet. Kanskje @Pathduck kan kaste litt lys over dette spørsmålet?

 

Sitat

Liker generelt dårlig å være early adopter, spesielt av denne typen ting som har så høye krav til driftsikkerhet.

 

Av hva jeg har lest fra andre FH brukere er at systemet virker veldig stabilt. Så dette lover godt. Men boksen skal få kjørt seg når jeg tester den, så får vi se hvor stabil den er. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en bug som gjorde begge ID-lockene ute av funksjon. De har fortsatt ikke løst feilen, så da gikk jeg heller over til Homeseer. 

 

I2/S2 fungerer ikke på flush moduler. Parameter justering fungerer på bare noen av de offisielt støttede enhetene. 

 

Bugget også på scener etter en stund. FH tror enheter er på, men de er av.

Endret av iceball
La til mer
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, iceball skrev:

Jeg hadde en bug som gjorde begge ID-lockene ute av funksjon. De har fortsatt ikke løst feilen, så da gikk jeg heller over til Homeseer. 

 

Ja, jeg er også veldig spent på åssen den vil takle min Vision ZM1702 dørlås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe kamera støtte i vårt system enda. Ja er klar over at det er å anse som standard men det kommer :)

 

IDLock feilen er ikke fullt og holdent vår feil og påvirker bare ca 10% av kundene. Det fungerer ganske bra på et frisk nettverk og med ikke alt for lang avstand mellom Smarthub og lås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Vindauget gir beskjed når det ikkje er lukka

 

https://www.nrk.no/rogaland/vindauget-gir-beskjed-nar-du-har-gloymt-a-lukka-det-1.13917278

 

 

2zwm1Pp5ZalLEkA1gReD2wWAYdU6caJkrhiFy8i2

 

 

Sensoren i dører og vindauge til Gilje Tre, som gjer at dei kan styrast via ein app. Her frå skyvedøra ut til terrassen.

FOTO: INGVALD NORDMARK / NRK

 

NRK her i bygda hadde dette som hovedsak her om dagen. Jeg ble jo nysgjerrig men utrolig skuffet når det kun var Sensitive-strips det dreide seg om.

 

https://www.nrk.no/rogaland/se-tv-sendingen-fra-nrk-rogaland-1.13926158 fra tv-sendingen.

 

Er det agurksesong allerede?

 

?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Moskus skrev:

Klart, men er det en revolusjon å feste et eksisterende produkt på et annet eksisterende produkt, og selge det om et nytt?

 

Ja jeg så ikke helt poenget i den reportasjen for å være ærlig, men for all del. Pr er jo bra, men det var en rar sending :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, berland skrev:

Meget bra at Gilje Tre bruker uavhengig tredjepartsteknologi i stedet for å prøve å lage noe selv og som kun funker med GiljeTreAppen. 

Ja, OK. DET er et godt poeng. Men det er ikke slik hverken de eller NRK fremstiller det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge det jeg har hørt er det sensor i vrideren på vinduet også som sier og du har satt vrideren i låst posisjon, ikke bare om det er åpent. fbeb6f4217259b9b9d63919d828e3d57.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det stemmer nok. FutureHome solgte tidligere en enocean vrider som jeg mener gjorde det samme. Hoppe som er en stor leverandør av vridere har et slikt produkt i sortimentet sitt. Jeg mistenker derfor at Gilje, ved hjelp av FH, kun har satt eksisterende produkter i system og rebrandet med et kult navn. Mistenker også at vrideren kanskje går over zigbee nå, stod noe om at det kom til ytterdør. Men for all del, kan hende de faktisk har utviklet noe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg bestilt meg Futurehome! Gleder meg veldig til å prøve dette og synes det er kult at ett norsk selskap har laget dette.

Har åpen løsning mellom stue, spisestue og kjøkken så blir artig å lage scener/automatikk til dette samtidig som kona kan overstyre:)

 

Kommer til å selge unna en del 316GLED RF og Elko Smart Home Hub hvis noen kunne tenke seg dette billig.

Er bare ett par måneder gammelt.

 

Tenkte å lage en egen tråd på hvordan jeg har valgt å legge dette opp hjemme. (Hvis det ikke bare blir med praten da)

 

Hadde satt veldig pris på å bli varslet om nybegynnerfeil hvis noen har kommentarer å komme med. For eksempel hvem sensor er best osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.