Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre balansert ventilasjon, flexit CI60


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer på om noen har erfaring med å styre ventilasjonen, spesielt med flexit CI60 modul. Det er denne som pr i dag er montert hos meg, og jeg ser på muligheter for å stille "styrke" på ventilasjonen automagisk ift CO2 nivå og fuktighet i leilighet. På flexit sine sider står det at den kan styres automatisk, men ikke hvordan. Det finnes en hurtigmanual og en annen manual på siden, men sistnevnte er for et annet panel(CS60). 

 

Noen som har erfaring med dette? Evt finnes det andre ferdige moduler en kan skifte ut med, må vell kjøre rett styresignal mot ventilasjonen. Gjerne z-wave! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Superzite skrev:

http://www.flexit.no/C4AssetHandler.ashx?assetid=20240 

Men jeg kjenner ikke til hvordan man setter dette opp mot HS. Har ikke fått satt meg inn modbus enda. :-( 

 

Modbus pleier å være ganske greit, bruker det en del på jobb.

 

Er dette adapteret kompatibelt med alle flexit sine moduler? 

 

EDIT: ser ut til å gå rett på ventilasjonen så bør vell passe med alt :)

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Salvesen said:

 

Modbus pleier å være ganske greit, bruker det en del på jobb.

 

Er dette adapteret kompatibelt med alle flexit sine moduler? 

Tja si det.. Usikker... Når jeg skulle kjøpe ventilasjon så jeg rundt etter noe som hadde z-wave, det var da jeg fant ut at flexit kun hadde modbus, men satte meg aldri inn i hvem som hadde støtte for det, men ser jo ut som alle flexit som søtter styringspanel ci60 eller ci600 kan styres via modbus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sjekket ut noen moduler til systemet kan det se ut som selve aggregatet sin kontroll enhet har digitale innganger, dette kan jo fungere ift å gi signal via z-wave. Får prøve å tukle litt med det når jeg kommer hjem, se om den tar i mot digitale inputs :)

 

Det er pinne 8 og 10 på den midterste remsen av IO. Ser ut til at denne setter til speed 3, akkurat det jeg trenger! :D

 

 

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Salvesen said:

Etter å ha sjekket ut noen moduler til systemet kan det se ut som selve aggregatet sin kontroll enhet har digitale innganger, dette kan jo fungere ift å gi signal via z-wave. Får prøve å tukle litt med det når jeg kommer hjem, se om den tar i mot digitale inputs :)

 

Det er pinne 8 og 10 på den midterste remsen av IO. Ser ut til at denne setter til speed 3, akkurat det jeg trenger! :D

 

 

Ja det kan jo funke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Superzite skrev:

Ja det kan jo funke. 

 

Mister jo info som alarmer og filter skifte og altslags annet kjekt, men det har jeg på panelet uansett og det ser jeg jo hvergang jeg tar turen på do. Kan ikke se at det er verdt prisen egentlig, det er jo selvstyring ved økt fuktighet/CO2 nivå som er fint :) Også får jeg en "god" grunn til å kjøpe netamo sin værstasjon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får satt opp min ventilasjon villavent 500 med z-wave, tenkte jeg på å sette opp slike https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/992-co2-sensor-mh9-co2-wd.html?search_query=co2&results=3 for å styre hastighet i tillegg til fukt styring på bad og over trykks bryter på komfyr ventilator. Må bare komme litt lengre med oppussing og få satt opp ventilasjons rør. ;-) 

Drømmen er å sette opp motoriserte ventilier på ventilasjonen anlegget, som også kan styres for å minke/øke luft mengde inn på ett rom, men nå begynner drømmen å koset mye penger. hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja det er farlig å tenke for "langt" når en allerede skal pusse opp, heldigvis kan jeg ikke endre på anlegget og tenker å gjøre det enkelt. Netamo sitt system er billig og inkluderer det meste, og er skalerbart. For ett par lapper har jeg mye info både ute, og inne i to rom(stue og bad) som holder for min del. Da blir det oppjustering av ventilasjon + mail i første omgang og om det ikke holder etter en viss tid, ny mail som anbefaler lufting av rom(vindu/dør). Det bør holde i de fleste situasjoner tenker jeg, også får jeg den lille bonusen om info ute slik at jeg kan forespør om jeg bør ta på jakke/ta med paraply osv for dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Salvesen, jeg vurderer å forsøke meg på en Modbus integrasjon mot HS3. Men jeg klarer ikke helt å se hvorfor man må ha behov for en modbus adapter. De styrepanelene som kan kobles direkte mot aggregatet (jeg har CL600), man skulle jo tro at de kommuniserte på modbus også? Bør man ikke kunne koble seg til direkte mot kontakten i aggregatet, i stedet for panelet, eller parallelt med dette? Min kunnskap om modbus er foreløpig begrenset....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Nettopp skrev:

Salvesen, jeg vurderer å forsøke meg på en Modbus integrasjon mot HS3. Men jeg klarer ikke helt å se hvorfor man må ha behov for en modbus adapter. De styrepanelene som kan kobles direkte mot aggregatet (jeg har CL600), man skulle jo tro at de kommuniserte på modbus også? Bør man ikke kunne koble seg til direkte mot kontakten i aggregatet, i stedet for panelet, eller parallelt med dette? Min kunnskap om modbus er foreløpig begrenset....

 

Tja jeg tipper de kommuniserer over en intern protokoll eller noe slikt. Men det er jo egentlig bare til å prøve, men tviler på at det går, siden de har lagt opp til adapter. Har ikke sjekket ut dokumentasjonen på den, da den er helt uaktuell. Jeg har dog kikket mye på "hovedkortet" CU60 og kommet frem til ett par ting: 

 

Det er dog mulig adapteret bare går fra ethernet til serielt slik at en muligens klarer å nå den over ethernet, men det er nok ikke dokumentert noen plass pga de vill selge adapteret:P 

 

En kan styre en del via digitale innganger også er det to utganger for alarm som jeg har sett. dog usikker på hva de indikerer da det er dårlig forklart. 

Jeg kommer bare til å bruke inngangene for min, normal å maks. Mulig jeg slenger inn alarmene om jeg finner ut hva de står for. Ellers tror jeg at jeg lar enheten styre seg selv, enn så lenge :P

 

Tenker å kontrollere dette med en Z-uno og relemodul. 

ventilasjon.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg primært ønsker er temperaturer, styring av forsert drift slik du nevner, samt overvåking av at anlegget går. Så det blir nok mye jobb og kostnader for lite ekstra om man skal gå for Modbus, selv om det sikkert blir kult om man får det til. 

Jeg vurderer også å bruke en Fibaro Universal sensor og deretter montere egne temp. sensorer på alle 4 kanaler inn/ut av anlegget, samt 2 digitale utganger fra styringspanelet.

Det bør også være mulig å benytte en Fibaro RGBW for  0-10 V signalene, og denne skal vel også kunne styre et relé for å trigge DI slik som du ønsker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nettopp skrev:

Det jeg primært ønsker er temperaturer, styring av forsert drift slik du nevner, samt overvåking av at anlegget går. Så det blir nok mye jobb og kostnader for lite ekstra om man skal gå for Modbus, selv om det sikkert blir kult om man får det til. 

Jeg vurderer også å bruke en Fibaro Universal sensor og deretter montere egne temp. sensorer på alle 4 kanaler inn/ut av anlegget, samt 2 digitale utganger fra styringspanelet.

Det bør også være mulig å benytte en Fibaro RGBW for  0-10 V signalene, og denne skal vel også kunne styre et relé for å trigge DI slik som du ønsker? 

 

Jeg er sikker på at du kan få hentet dette ut direkte på kortet, alle tilkoblinger er jo der men en må gjerne splitte noen analoge signal. Universal sensoren kan jo ikke gi utganger direkte. De er avhengig av inngangene, slik jeg har forstått det. Derfor går jeg for en Z-uno. Enkel og billig løsning :) Satser på jeg får den i dag så jeg kan få testet ut litt, har noen relemoduler liggende på kontoret som passer til arduino og håper jeg klarer å drifte de med z-uno. 

 

PS her er "manualen" til hovedkortet: http://www.flexit.no/C4AssetHandler.ashx?assetid=19946

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har modbus-adapter til flexit, og CI600. Det funker fint, og ja, det koster dessverre en del, men nå vil jeg si at enhver mann med respekt for sitt hjemmeautomasjon/styrings-system tenker ikke på pris og har alltid en (hemmelig) konto for slikt som frøkna i huset er uviten om! Man får ut så og si alt info fra den som man skulle ønske, temperaturer, alarmer, driftstid. Se kapitell 3.1 og 3.2 i CI66 sin monteringsveiledning. Itillegg kan man blant annet sette viftehastighet på anlegget. 

 

Ønsker du kun sette anleggets viftehastighet veit jeg at flexit støtter bruk av nexa, søk på "flexit nexa" så finner du info om det.

 

Jeg laget en webside for en god stund siden, før jeg koblet det mot styringsystemet, for å ha oversikt over anlegget, se bilde for å få en ide om hvilke data man kan få ut.

 

flexit uni3.png

Endret av com2
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått pris på 2750 for adapter, så sitter og vurderer om jeg skal slå til. Hvilket interface bruker du mot PC/server?

Det er også litt skuffende at aggregatet ikke har temp. måling på avkast eller tilluft etter gjenvinner slik at man kunne følge med på varmegjenvinningsgraden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har koblet CI66 på en RS485 inngang på kontroller-enheten, ingen pc/server. 
Temperaturmåling på tilluft har man, den er nok etter både gjenvinneren og el-oppvarmeren. Er mer usikker på avkast, men man kan hvertfall sette en temperaturmåler på avtrekk. Dermed har man 3 temperaturmålinger på den, utsiden, tilluft og avtrekk, da kan man kanskje regne på noe rundt gjennvinningsgraden, dog ødelegger vel kanskje el-oppvarrmering for en enkel utregning her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.1.2017 klokken 0.50, com2 skrev:

Jeg har modbus-adapter til flexit, og CI600. Det funker fint, og ja, det koster dessverre en del, men nå vil jeg si at enhver mann med respekt for sitt hjemmeautomasjon/styrings-system tenker ikke på pris og har alltid en (hemmelig) konto for slikt som frøkna i huset er uviten om! Man får ut så og si alt info fra den som man skulle ønske, temperaturer, alarmer, driftstid. Se kapitell 3.1 og 3.2 i CI66 sin monteringsveiledning. Itillegg kan man blant annet sette viftehastighet på anlegget. 

 

Ønsker du kun sette anleggets viftehastighet veit jeg at flexit støtter bruk av nexa, søk på "flexit nexa" så finner du info om det.

 

Jeg laget en webside for en god stund siden, før jeg koblet det mot styringsystemet, for å ha oversikt over anlegget, se bilde for å få en ide om hvilke data man kan få ut.

 

flexit uni3.png

Kan du si litt mer om hvordan dette funker, for oss som er helt lysegrønne... Hvordan leses dataene? Hvilket format kommer de på? Hva skjer her mellom anlegget og nettsiden du viser? Funker den begge veier? 

 

Veldig interessant. Jeg har UNI3, som jeg irriterer meg grønn over å ikke ha styringsmuligheter på fra HS3. 

 

Takk for tips om Nexa. Jeg har tidligere vurdert en slik bryter, men aldri forstått at det var Nexa (og at den dermed kan styres via f.eks RFXCOM). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg i den diskusjon, siden jeg har tenkt å gjøre noe tilsvarende, men med en litt eldre modell. Har Flexit aggregat som har betjenningspanel CI-50 (http://www.flexit.no/C4AssetHandler.ashx?assetid=21585) og automatikk er CS50 (omtrent som CS500 , men med redusert funkjsonalitet). Kretskort er en CU-50.

Ingen Modbus tilgjengelig.

Er ganske fersk med dette, men ikke redd for noe ?...

I utgangspunkt er jeg interessert til å kunne starte  'forsert ventilasjon' modus, og hvis jeg klarer det, legge til styring av Start/Stop (koblet mot brann sensor) og temperatur (gjenvinnings rotor).

Studerte dokumentasjonen (http://www.flexit.no/C4AssetHandler.ashx?assetid=21586 ), og fant side 66/67 dette:

J5 pin16,G0 : forsert ventilasjon. (pot.fri kontakt). kan jeg bruke for eksempel en 'Flush 1d relay' til å styre dette? vil det fungere, eller er jeg på bærtur?

J5 pin 6-7. 12V DC (tenker at det kan jeg bruke til strømtilførsel for Zwave dingser jeg må bruke. god eller dårlig idé?)

J5 Pin 15, G0: start/stop (pot.fri kontakt) . her tenker jeg å koble en 'Flush 1d relay' eller tilsvarende dry contact relé.

J5 Pin11,12. Styresignal til gjenvinner (utgang 0-10v !). Siden dette er en utgang til gjenvinningsstyringssystem, lurer jeg på om jeg faktisk kan bruke dette til noe... Hvis det er mulig, tenker jeg Qubino dimmer 0-10V (ZMNHVD1) for eksempel.

 

Jeg er kanskje helt på feil spor, men hvis noen av dere kan dette, eller har i alle fall litt erfaring med dette, ville det være hjelpelig ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.1.2017 klokken 20.03, psv021 skrev:

Kan du si litt mer om hvordan dette funker, for oss som er helt lysegrønne... Hvordan leses dataene? Hvilket format kommer de på? Hva skjer her mellom anlegget og nettsiden du viser? Funker den begge veier? 

 

Veldig interessant. Jeg har UNI3, som jeg irriterer meg grønn over å ikke ha styringsmuligheter på fra HS3. 

 

Takk for tips om Nexa. Jeg har tidligere vurdert en slik bryter, men aldri forstått at det var Nexa (og at den dermed kan styres via f.eks RFXCOM). 

 

Har koblet modbus-adapter CI66 direkte til en RS485 port på styringsenheten, men man kan sikkert ha en USB to RS485 koblet til en PC istedenfor. På styringsenheten har jeg utviklet en driver/plug-in som sender modbus-kommandoer (klient-id og function/register) til CI66 og så kommer et svar tilbake. Alt foregår med modbus, det er en standard som finnes masse informasjon om og ikke vanskelig å utvikle noe mot. Om det er modbus, z-wave eller en annen protokoll har egentlig ingenting å si og hvordan format det kommer på, da det som alltids er "byte-string'er" som sendes og mottaes mellom enhetene og styringsenheten, viktigste er bare å tolke de.

 

Angående nettsiden, så leser den en csv-string med alle CI66 data fra styringsenheten (som poller CI66 hvert 60 sek) og så vises de dataene. Og ja, den er 2 veis, slik at man kan f.eks endre på viftehastigheten fra siden.

 

Veit ikke om dette ga deg svar på det du lurte på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.1.2017 klokken 17.18, Blodstrupmoen skrev:

En fibaro universalsensor med 4 tempsensorer gjør susen her. Har en slik på min villavent, og kan lese av virkningsgrad og temperaturer.

 

Stillig :)... leser du ut virkningsgrad eller beregner du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.