Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Blodstrupmoens hjemmeautomasjonssytem


Anbefalte innlegg

Hei

Er ny på forumet her, men har hatt ett Homeseer system gående en liten stund. Tester ut litt enkle script osv. Jeg er opptatt av at ett smarthus skal være smart, og ikke ett fjernstyrt hus som stort sett blir beskrevet i media, og av de fleste leverandører av slikt. Her er litt av oppsettet mitt:

 

System:

Homeseer Pro som kjører på en virtuell Windows 10 maskin i VM ware. med UZB stick mot Z-wave utstyr.

 

Eksternt Utstyr:

Netatmo værstasjon, med sensor ute, i stue og i Garasje. Denne brukes til temperaturstyring i stue, og temperatur og fuktighetsstyring i Garasje.

2 stk Wemo insight switcher i garasjen kjører fra Homeseer via IFTTT og styrer temp og fuktighet i garasje. Dette fordi jeg ikke har Z-wave dekning i garasje enda.

Phillips Hue i stue og kjøkken, integrert mot Homeseer med plugin.

Logitech ultimate, integrert mot Homeseer med plugin

Kjører også deteksjon av hvem av familiemedlemmene som er hjemme og ikke via locationservice på mobil og IFTTT, og setter huset i modus etter dette.

 

Z-Wave:

2 stikkkontakt plugin for styring av panelovner

2 dørbrytere.

 

Pågående Prosjekt:

Styring av Villavent VX400. Her har jeg montert inn temperaturmålere i villaventen og koplet dette via en Fibaro universal enhet via Z-Wave til Homeseer. Holder nå på med å lage interface fra ett ekstra Villavent CE panel, som skal koples til Homeseer via ett arduino kort. Startet med ett UNO kort, men med arduino plugin i Homeseer var det ikke nok tilgjengelige inn/utganger, så nå er ett Mega kort med Ethernet shield i bestilling. Planen er å styre både viftehastighet og tillufttemp basert på CO2 og temperatur måling fra Netatmo modul.

 

Endret av Blodstrupmoen
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i dag montert opp ett panel med en iPad2 som er montert inn i en Ikea ramme etter inspirasjon fra Fermate. Ramma er en ikea ribba 18x24Cm som funker utmerket etter litt innvendige justeringer. Ble ganske fornøyd med dette oppsettet. Det har relativ høy WAF også.

 

 IMG_1033.JPG

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har i dag fått de siste delene, og fått kjørt opp interface mot villavent systemet. her er en liten film som viser hvordan det virker. 

VIDEO

 

Det er per nå kun vanlig "smarthus" standard, dvs. ikke noen logikk som styrer dette, kun fjernstyring. Planen er å styre viftehastighet ut fra CO2 nivå, og forvarme for å raskere få opp temperatur etter nattsenking.

Endret av Blodstrupmoen
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hstouch designet ditt. Hvor har du fått den tiles designen med widgets fra? Jeg har bare kjipe 90 talls knapper i min designer. 

 

Vil gjerne ha litt detaljer på vær designet du har der også. Hvor viser du ikonene fra? Regner med de er dynamiske og endres utifra været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer som Moskus sier,bare lag en firkant og legg inn det du ønsker i den. Jeg har en tabell med størrelser og plassering av firkantene jeg bruker for å kunne bruke forskjellige størrelser og plassere disse enkelt og riktig. Yr infoen er bare en iframe fra Yr.no, du finner info her:

http://www.yr.no/sted/Norge/Rogaland/Stavanger/Stavanger/data.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Blodstrupmoen said:

Stemmer som Moskus sier,bare lag en firkant og legg inn det du ønsker i den. Jeg har en tabell med størrelser og plassering av firkantene jeg bruker for å kunne bruke forskjellige størrelser og plassere disse enkelt og riktig. Yr infoen er bare en iframe fra Yr.no, du finner info her:

http://www.yr.no/sted/Norge/Rogaland/Stavanger/Stavanger/data.html

Ahh Iframe faktisk.  Grøss. 

 

Samme med Google Calendar regner jeg med da? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Gjorde du noe forsøk på å finne ut av kommunikasjonen mellom Villavent VX400 og CE-panelet, før
du bestemte deg for å gå for Arduino koblet mot innmaten i et CE-panel?
Jeg håpte å kunne koble meg på panel-bussen med ett eller annet, men fra Systemair får jeg bare
vite at det ikke er Modbus, at det ikke finnes noen alternativer, og at "Vår intern kommunikasjonsprotokoll
er lukket og låst".

Jeg har koblet meg på med et oscilloskop, og ser at samme telegram kommer på bussen om igjen
og om igjen med korte intervaller, og at det endrer seg dersom jeg endrer viftehastighet og temperatur.

Prøvde du å finne ut av det, eller hadde du et ekstra CE-panel liggende og gikk rett på Arduino?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.