Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Støtte fra Enova


Anbefalte innlegg

Kom over en kommentar om støtte fra Enova på netotnet https://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/smartehjem/fibaro-wallplug/205702.11209/ sjekk anmeldelser og trykk på kommentar på strips sin anmeldelse av produktet.

"Du får faktisk støtte fra Enova 20% (opptil 4000.-) for å styre 3 uavhengige varmesoner, så hjelper litt på investeringen av mange moduler, holder på å sende inn søknad."

 

Nå vet jeg ikke om hvordan det gikk med han, men er det noen som har sjekket dette opp mot Enova? Tenker at det må nok invisteres litt for at en skal få noe igjen, og at det da skal være en stor oppgradering for å få søknaden godkjent, men det kan jo være noe å ha i bakhodet om en holder på med store ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://m.enova.no/finansiering/privat/enovatilskuddet-/varmestyringssystemer/912/0/
20%, tak på 20 000, derfor maks 4000.
Fungerer fint det, kriterier står hos Enova, laster bare opp gyldige kvitteringer i søknaden, så kommer pengene på konto etter et par mnd.

Som sikkert mange her har erfart så hopper hjemmeautomasjon fort opp til 20 000.
Kvitteringene må være under et år da. Og det må være varmerelatert. Jeg tok f.eks. med røykvarslere i søknaden siden jeg bruker temperaturmåleren i de som termostat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, lurer på hvor langt jeg kan dra det. tenker å få opp noen panelovner på to rom og styre varmen via panelovner, av/på brytere og multisensor for temp. I stuen har jeg allerede varmepumpe. Kan en dra inn homeseer lisens, kontroller og varmepumpen montro? Må nesten prøve meg på dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisens til sentral, og kontroller går nok, ikke varmepumpe, står på sidene til Enova. Godkjent dokumentasjon er nok kontantkvittering eller faktura, en ordrebekreftelse el. er ikke dokumentasjon på kjøp noen plasser( kanskje danonym1 mener at Enova godtok ordrebekreftelse og bankbekreftelse på at det var betalt, i såfall er de snille:o) ).
Ganske rett frem beskrivelsen syns jeg, at de sentral etc kan bli med i grunnlaget, men ikke varmekilder slik som panelovner, luft/luft pumpe etc.
Egne støtteordninger for annet hos de, sånn som fjerning av oljetank(som vi skal gjøre etter jeg er motivert med spaden en dag), vann-vann pumpe, etc.
Kjekt å gjøre seg kjent med støtteordningene for de som skal gjøre litt vesentlige oppgraderinger hjemme, tror man kan få refundert et par hundre tusen totalt.
Før det ble så oppstykket som det ble fra 2015(tror det var 2015), måtte man søke halvveis på forhånd, og ha ferdigstilt ny varmekilde et år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo veldig interessant! :) 

 

Dette burde vel gå igjennom?

* HomeSeer-lisens (selvsagt)

* HSTouch Designer (må jo lage et grensesnitt for å styre temperaturen)

* UZB1 (controller)

* RFXtrx433E + plugin

* Multireg termostat, inkl. elektrikermontering (til varmekabler)

* 2 Z-wave plugin-moduler (for panelovner)

* 1 Multisensorer (for bevegelse og temperatur på gjesterom)

* 1 temp.sensor fra Clas, 433 Mhz (for temperatur på gjesterom)

* Netatmo Weather Station (for temp-input i rommet og for å ha ute-temp. Man må jo tilpasse når panelovnene skrur seg på på morran basert på ute-temp, for at man skal komme opp på komfort-temp på det tidspunktet man ønsker ;)

* Netatmo-plugin

 

Mon tro om PCen jeg kjører den virtuelle serveren på også kan tas med, selv om den er kjøpt for et par år siden...?

Endret av ZoRaC
Kom på en del jeg hadde glemt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vesentligste(minst 50%) av kostnadene må ha påløpt innenfor siste 12 mnd.

Det er vel vanskelig å kjøre HS3 uten hardware, så vil tro at det skal gå greit å ta med.

Om du ikke kommer opp i 20 000 er det en fantastisk mulighet til å kjøpe noe mer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk godkjent lisens, plug-ins, osv. Merk at utenlandske kjøp må sendes inn på eget skjema, og leveres som brev/epost (ikke via søknadsenteret).

Vær nøye med beskrivelser og dokumentasjon, så går det greit. Jeg tok ut utskrifter fra Paypal osv. for å dokumentere kostnader i NOK, samt utskrifter/kvitteringer fra nettbanken.

Søknad leveres tilskudd@enova.no

 

 

SKJEMA_1_Enovatilskuddet_registreringsskjema (1).pdf

Endret av Nettopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nettopp skrev:

Jeg fikk godkjent lisens, plug-ins, osv. Merk at utenlandske kjøp må sendes inn på eget skjema, og leveres som brev/epost (ikke via søknadsenteret).

Vær nøye med beskrivelser og dokumentasjon, så går det greit. Jeg tok ut utskrifter fra Paypal osv. for å dokumentere kostnader i NOK, samt utskrifter/kvitteringer fra nettbanken.

Søknad leveres tilskudd@enova.no

 

Det ser ut til at lenkene dine peker direkte til vedlegg på Gmailen din - de har ikke vi andre tilgang til... :)

Takk for gode tips! Må man beskrive hvordan det er koblet opp/konfigurert? Eller er det nok å dokumentere hva man har kjøpt, uten å spesifiere nærmere hva man bruker enhetene til?

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, gullfrode skrev:

Det vesentligste(minst 50%) av kostnadene må ha påløpt innenfor siste 12 mnd.

Det er vel vanskelig å kjøre HS3 uten hardware, så vil tro at det skal gå greit å ta med.

Om du ikke kommer opp i 20 000 er det en fantastisk mulighet til å kjøpe noe mer:)

 

Men blir vell litt vanskelig å forsvare kjøpene? 

 

Kan en legge til flere soner? Si jeg vill ha kontor, sov1, stue og bad? 

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Salvesen skrev:

Men blir vell litt vanskelig å forsvare kjøpene? 

Ikke hvis det er til temperaturstyring. Kravet er minst 3 forskjellige temperatursoner. Hvis jeg vil bytte til Z-wave-termostater på alle varmekabler og til pluginmoduler på alle panelovner, så kan jeg jo ta med det? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ZoRaC skrev:

Ikke hvis det er til temperaturstyring. Kravet er minst 3 forskjellige temperatursoner. Hvis jeg vil bytte til Z-wave-termostater på alle varmekabler og til pluginmoduler på alle panelovner, så kan jeg jo ta med det? :) 

 

Hehe ja var litt treg med å ta med det. En kan altså ta med flere soner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ekstra multisensor f.eks. med ekstra temperaturmåling for å f.eks bruke snittet av flere målere i et rom bør vel gå greit å forsvare. Det er jo lite rene z-wave tempmålere.

Et av kravene til tilskuddet er at man må ha tre forskjellige soner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt usikker på dette med pirmærbolig og tilskudd. Jeg eier en del av ett borettslag. Vill det si at jeg ikke kan søke alene på dette tilskuddet? :/ 

 

Ser også at jobben må være utført av registrert firma? 

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Det ser ut til at lenkene dine peker direkte til vedlegg på Gmailen din - de har ikke vi andre tilgang til... :)

Takk for gode tips! Må man beskrive hvordan det er koblet opp/konfigurert? Eller er det nok å dokumentere hva man har kjøpt, uten å spesifiere nærmere hva man bruker enhetene til?

 

Sorry, har redigert innlegget nå, håper det er mulig å laste ned skjema.

 

Jeg beskrev ikke funksjonaliteten, men satte opp en beskrivende "tittel" på hver av bilagene ("Lisens programvare styringsenhet" i stedet for å skrive "HomeSeer 3 pro"). Her var det faktiske oppsettet jeg leverte.

 

Bilag 1 er pc til homeseer, bilag 2 er plugin-moduler, bilag 3, 4 og 5 er Multireg/HeatIt termostater, 6 er RFXtrx433E enhet, 7 til 10 er Homeseer lisens og plugins, bilag 11 er Nest termostat.

Bilag Dato Beskrivelse Kostnad Notat
1 12.09.2014 Styringsenhet 2499,00  
2 31.10.2015 Fjernstyrt bryter panelovn 998,00  
3 16.12.2015 Trådløs termostat 1698,00  
4 28.12.2015 Trådløs termostat 1064,66 1004,40 SEK x 1,06
5 02.12.2015 4 trådløse termostater 4508,64 4464,00 SEK x 1,01
6 08.09.2014 Komm. enheter styringsenhet 1496,00  
7 09.09.2014 Lisens programvare styringsenhet 846,13 52,91 $ x 9,05
8 15.10.2014 Lisens programvare styringsenhet 259,95 37,95 $ x 6,85
9 03.09.2014 Lisens programvare styringsenhet 1379,30 212,46 $ x 6,49
10 05.11.2014 Lisens programvare styringsenhet 1389,52 192,47 $ x 7,22
11 29.12.2015 Trådløs termostat 1990,44 219,95 $ x 9,05
         
    Sum 18129,64  
    20 % støtte 3625,93  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Salvesen skrev:

Blir litt usikker på dette med pirmærbolig og tilskudd. Jeg eier en del av ett borettslag. Vill det si at jeg ikke kan søke alene på dette tilskuddet? :/ 

 

Ser også at jobben må være utført av registrert firma? 

 

Prøv Enova Svarer vedr. det første spørsmålet, https://www.enova.no/verktoy/chat/fa-svar-enkelt/48/257/

 

Når det gjelder spørsmål om registrert firma, så vil jeg tro at dette gjelder dersom du ønsker å ta med kostnader til installasjonsarbeid som en del av refusjonen. 

 

En ting jeg glemte å nevne er at man ikke kan bruke online skjema til bedrifter som ikke har norsk org. nr. (slik som HomeSeer store), da får man ikke lagret bilag. Dette er årsaken til at man må sende inn skjema på epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 5.12.2016 klokken 11.22, ZoRaC skrev:

Er det slik at samme ordning fortsetter i 2017? Eller må jeg skyndte meg å bestille elektriker?

 

Sitat

Det er ikke noe som tilsier at det vil komme endringer med Enovatilskuddet  i forbindelse med årssiftet.

 

Så jeg regner med Enovatilskuddet forsetter som i dag.

 

Ha en fin dag!

 

Mvh 

 Anita

Enova Svarer

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Da har jeg sendt inn søknad!

Merk at de har endret litt på kravene nå, fra at 50% av kostnadene må være fra de siste 12 mnd, til at alle kostnader må være fra de siste 18 mnd.

 

Jeg sendte inn elektronisk, skrev bare "000000000" som org.nr på fakturaene fra utlandet, så får vi se om 3-8 uker, om de godtar det eller ikke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått innvilget søknaden min. :) 

 

Var vel omtrent dette jeg søkte om:

På 5.12.2016 den 10.07, ZoRaC skrev:

Dette burde vel gå igjennom?

* HomeSeer-lisens (selvsagt)

* HSTouch Designer (må jo lage et grensesnitt for å styre temperaturen)

* UZB1 (controller)

* RFXtrx433E + plugin

* Multireg termostat, inkl. elektrikermontering (til varmekabler)

* 2 Z-wave plugin-moduler (for panelovner)

* 2 temp.sensor fra Clas, 433 Mhz

* Netatmo Weather Station (for temp-input i rommet og for å ha ute-temp. Man må jo tilpasse når panelovnene skrur seg på på morran basert på ute-temp, for at man skal komme opp på komfort-temp på det tidspunktet man ønsker ;)

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Enova fjerner støtten 1. Juni, så løp og søk!

Sitat

Enova-støtten til varmestyringssystem forsvinner også helt fra juni måned. De siste åra har Enova gitt inntil 4.000 kroner i støtte til boligeiere som tar i bruk slike system.

 

- Denne teknologien er etter hvert blitt så rimelig og tilgjengelig at vi er trygge på at folk også vil velge dette uten vår støtte. Da er det riktig for oss å trekke oss ut, sier Barnwell.

 

https://www.dinside.no/bolig/enova-kutter-populaere-varmepumpestotter-halveres/70842756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

La inn en søknad i dag tidlig. Tok med 6 stk HeatIt Z-Trm2, en del Wall Plugs og Z-Net kjøpt via Intin. Det stod at det kunne ta lang tid pga. ekstra stor pågang.

 

30 minutter senere fikk jeg mail om at søknaden var innvilget. ??

 

Fikk ikke tatt med lisensen på Homeseer, da jeg ikke hadde noe norsk org.nr. å knytte denne til. Prøvde med 000000000 og 123456789 som er foreslått over. Tok opp problemstillingen med dem på chat, men fikk bare beskjed om at jeg måtte bruke godkjente, norske forhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått ut fingeren og sendt inn søknad i dag så sitter jeg igjen med samme erfaring som @lasseruud. Søknaden behandlet og godkjent på en times tid :D

 

Jeg gjorde det riktignok enkelt for dem med å kun inkludere utstyr som er kjøpt fra norsk forhandler der jeg har faktura. Det ble 6 x Heat IT, 2 x Qubino Smart plug, Sensibo og UBZ1. Jeg kunne sikkert tynet ut litt mer ved å prøve å få med HS3 SW pluss plugins, slenge på RFXTRX, conbee og div. HW til maskinen som kjører HS3. Men det hadde nok kostet mer innsats å få igjennom, og jeg er mer enn fornøyd med oppnådd timepris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.