Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

If/else i event?


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Er det mulig f.Eks via script å kjøre if/else? 

 

Ved bevegelse vil jeg at lys skal slås på til bare 40% hvis det er natt. Hvis det ikke er natt så kan det slås på til 100%.

 

Burde være en enkel logikk som ikke skulle trenge script men... 

 

Eller må man ha to events? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lage to Eventer, begge som "Manually triggered", men med tilleggs condition 1) hvis lik natt og 2) hvis ulik natt. Og så sette Actions etter det.

 

Så er det bare å trigge Eventene samtidig, men husk å huke av for å sjekke conditions. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Må bruke group conditions da? Utrådd mark for min del. 

Neida, går fint uten.

 

Jeg har et automatisk lys i stua som trigges på en av flere hendelser.

1) Det blir morgen

2) Alarmen skrus av

3) Lux'en endres.

Se her:

 

stuelys 1.png

 

Hva som skjer med lyset er avhengig av hva Lux'en er:

 

stuelys 2.png

 

 

 

EDIT:

For lys styrt av bevegelsessensorer bruker jeg to eventer, med forskjellige conditions. Sparer et Event med det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner,  tror jeg. 

I ditt tilfelle så kjører du både lys av og lys på utifra samme trigger. (alarm slås av, det blir morgen eller bevegelse) 

Men er ikke disse tre triggere kun egnet for å slå lys på?  Lys er vel ikke på når alarm er på, eller når det er natt osv? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Gjelsvik skrev:

Men er ikke disse tre triggere kun egnet for å slå lys på?  Lys er vel ikke på når alarm er på, eller når det er natt osv? 

Det er riktig, men hva så? Hvis det er sommer (og altså lyst) så vil ikke lyset bli skrudd på, fordi det er av (og skal være av). Men det spiller ingen rolle

 

Merk at ingen av disse eventene definerer hva som skjer når alarmen går PÅ. Det tar jeg med andre Eventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

ELSE... - altså!

 

@Moskus har forklart hvorfor else ikke er fornuftig, jeg har ikke blitt helt fortrolig med det.

 

Hører nyhetene får jeg sovner, dermed ønsker jeg et event som kjører 3 minutter over hel time. Midnatt 5 minutter over.

 

@Erling har klødd seg i hodet men savner en god løsning.

 

Nå har jeg en device som avgjør om eventene skal kjøres, midnatt, 01 og 02. 3 eventer.

 

Skulle gjerne samlet dette i et event slik at det også fungerer 23 og 03. Eller når jeg ønsker det.

 

"Top of hour 3 min." er grei, med 00:05 "fucker" det opp.

 

 

PS: Endelig høst i rogaland og mørketid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎06‎.‎2018 den 23.14, Erling skrev:

@Moskus har forklart hvorfor else ikke er fornuftig, jeg har ikke blitt helt fortrolig med det.

Det kan jeg ikke gjøre noe med. ;)

 

På ‎11‎.‎06‎.‎2018 den 23.14, Erling skrev:

Hører nyhetene får jeg sovner, dermed ønsker jeg et event som kjører 3 minutter over hel time. Midnatt 5 minutter over.

Til det behøver man vel ikke "Else"?

 

På ‎11‎.‎06‎.‎2018 den 23.14, Erling skrev:

Skulle gjerne samlet dette i et event slik at det også fungerer 23 og 03. Eller når jeg ønsker det.

 

"Top of hour 3 min." er grei, med 00:05 "fucker" det opp.

Jah... tror vi trenger mer detaljer enn dette. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

5b22362c9820e_Skjermbilde2018-06-14kl_11_31_53.jpg.735b028690591525d295fa1e5647326d.jpg

 

Denne vil kjøre når nyhetene er slutt på P1 hvis jeg aktivisert den med Bose i navnet.

 

Men så har P1 riks-nyheter i 5 minutter kl. 15 og ved midnatt.

 

HVORDAN VILLE DU LØST DETTE? Tror det blir enklere og spørre på den måten. ?

 

Er nok mest for å oppdra meg til å tenke slik Homeseer vil...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Erling skrev:

Men så har P1 riks-nyheter i 5 minutter kl. 15 og ved midnatt.

 

HVORDAN VILLE DU LØST DETTE? Tror det blir enklere og spørre på den måten. 1f631.png

To triggere i samme event.

  • En kl. 15:00 (eller 15:05)
  • En kl. 00:00 (eller kl. 00:05).

Begge med condition om en eller annen device er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

To triggere i samme event.

  • En kl. 15:00 (eller 15:05)
  • En kl. 00:00 (eller kl. 00:05).

Begge med condition om en eller annen device er på.

 

Men hvordan få den til å også kjøre 3 min over hel time de 22 andre timene i døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette fungere kanskje?

 

 image.png.d8d3a71995cee131dc8c02a5a9a8498c.png 

Skudd i blinde, men det skal gi en form for mening.

Har ikke testet om resultatet riktig.

 

HomeSeer logikken krever ofte noen krumspring for å komme frem til løsningen som i mitt hode er enkel.

 

Hei til Forumet forresten...

 

 

 

 

Endret av Jarle F
La inn feil bilde.
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jarle F skrev:

HomeSeer logikken krever ofte noen krumspring for å komme frem til løsningen som i mitt hode er enkel.

Tja... det var det jeg ville gjort, HomeSeer eller ikke. Ser mer på det som "programmering" som krever slike krumspring, ikke kun HomeSeer. ;) 

 

 

2 timer siden, Jarle F skrev:

Hei til Forumet forresten...

Hei selv, og velkommen! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

......

Ser mer på det som "programmering" som krever slike krumspring, ikke kun HomeSeer. ;) 

.....

He, he,....

Ja, er vel mer riktig å se på det som "programmering".

En stund siden jeg var borti IT på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2018 den 15.24, Jarle F skrev:

Kan dette fungere kanskje?

 

 image.png.d8d3a71995cee131dc8c02a5a9a8498c.png 

Skudd i blinde, men det skal gi en form for mening.

Har ikke testet om resultatet riktig.

 

HomeSeer logikken krever ofte noen krumspring for å komme frem til løsningen som i mitt hode er enkel.

 

Hei til Forumet forresten...

 

 

 

 

 

Testet i helgen, fungerer relativt bra. *

 

Dvs. at det tar hensyn og trigger 5 over kl. 15 og ved midnatt. Deretter 3 over frem til 15, mellom 15 og midnatt skjer det ikke noe.

 

* Veldig sjelden jeg legger med før 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ny if-then-else «utfordring»

 

Hver gang døren åpnes kjøres en event som igjen kjører denne:

 

1938400092_Skjermbilde2020-03-23kl_17_04_05.thumb.png.cb38f590435f35ee5a7e08ce4d1eb07a.png

 

Men hvorfor «trigger» den selv om klokken er før 20:30?

 

Garantert veldig logisk, men...

 

Egentlig ville jeg hatt den avgrenset til mellom 8-10 og 20:30-22:30, men la oss begynne med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du skrevet at den skal kjøre ved manuell trigging hvis klokken er etter 20:30 og før 11:00. Ulempen at det er ikke noe klokkeslett som fungerer i mitt hode. Du sier egentlig at hvis tiden er større enn 2300 og samtidig mindre enn 1100 så skal den kjøre.

 

Jeg er egentlig overrasket over at den kjører i det hele tatt. Nå har jeg ikke stålkontroll på HomeSeer og dens tolkning av AND og OR i if-setninger siden jeg har opplevd mye ulogisk i løpet av den stunden jeg har brukt det. Det er best å dele opp ting i mange små logiske enheter. Ulempen er at det fort blir uoversiktlig. 

 

Her ville jeg ha hatt 2 events:

  •  If manually triggered And if time is after 20:30 Then run event Android Klapping
  •  If manually triggered And if time is before 11:00 Then run event Android Klapping

Begge disse blir trigget fra "hovedevent"

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.