Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av komplett A/V


Christian

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg har i dag ett Control4 system som er ganske properitært, men det er veldig bra. Jeg sitter og lurer på om det er mulig å bytte det ut å få noe som er mindre properitært, og like bra. 

 

Jeg har idag styring av høyttalere og lyd i alle rom, TV på tre rom, fjernkontroller til TV og stereo. på stua har jeg en Onkyo fortserker, TVér er av ymse sort, har også en Sonos. 

For å distribuere lyden har jeg en lydmatrise som er styrt vha RS232. Det som er fint med Control4 er at jeg har 4 lydstreamer inn, og disse kan jeg sende til hvilket rom som helst. Det fungerer slik at når jeg har startet 4 forskjellige streamer, så er det OK, når jeg starter den 5. så stopper den første jeg har startet. 

 

Er det noen andre systemer som kan gjøre dette ved hjelp av sonos, eller pc, eller chromecast ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Christian skrev:

Hei !

 

Jeg har i dag ett Control4 system som er ganske properitært, men det er veldig bra. Jeg sitter og lurer på om det er mulig å bytte det ut å få noe som er mindre properitært, og like bra. 

 

Jeg har idag styring av høyttalere og lyd i alle rom, TV på tre rom, fjernkontroller til TV og stereo. på stua har jeg en Onkyo fortserker, TVér er av ymse sort, har også en Sonos. 

For å distribuere lyden har jeg en lydmatrise som er styrt vha RS232. Det som er fint med Control4 er at jeg har 4 lydstreamer inn, og disse kan jeg sende til hvilket rom som helst. Det fungerer slik at når jeg har startet 4 forskjellige streamer, så er det OK, når jeg starter den 5. så stopper den første jeg har startet. 

 

Er det noen andre systemer som kan gjøre dette ved hjelp av sonos, eller pc, eller chromecast ?

 

 

Jeg kjører Chromecast Audio via Squeezebox server. Det fungerer fint for meg og jeg kan streame hva jeg vil til hvor jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, kan du kanskje utdype og forklare dette litt nærmere ? Er Squeezebox en server man innstallerer, eller kjøper. Hvor mange chromecast har du ? 

 

Kan dette styres vha ett eller annet hjemmeautomasjonssystem, eller er det en egen app ?

Endret av Christian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Christian skrev:

Takk for svar, kan du kanskje utdype og forklare dette litt nærmere ? Er Squeezebox en server man innstallerer, eller kjøper. Hvor mange chromecast har du ? 

 

Kan dette styres vha ett eller annet hjemmeautomasjonssystem, eller er det en egen app ?

Jeg kjører Logitech Media Server(Squeezebox) som er gratis. Den har mange plugins du kan installere. en av dem lar deg streame til Chromecast enheter(Google Home, Cast Audio og normal ChromeCast). Det finnes også airplay og DLNA plugins. Squeezebox serveren har et JSON api som kan brukes, men mange automasjonsystemer har innebygd støtte/plugins. eksempler er OpenHAB som har en brukbar Binding, eller Homeseer som har en plugin tror jeg.

 

Chromecast styres jo lett fra apper også, for eks Spotify.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Control4 er jo egentlig ganske bra til akkurat A/V-håndtering. Dessverre er det jo vanskelig å integrere det i andre (og mulignes mer hjemmeautomasjons-vennligere) systemer. Det har altså noen fordeler som er vanskelig å komme rundt hvis du allerede har et velfungerende Control4-system. Alt annet blir muligens mer "hack".

 

Når det er sagt så kjører jeg Harmony Hub'er og Squeezebox hos meg og er fornøyd med det. Skulle ønske Logitech åpnet opp Hub'ene sine skikkelig, da kunne de gått Control4 i næringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at homeseer kan være ganske bra. de har støtte for en del matriser, blant annt XAP800, dette ser ut til å være tilsvarende til den som jeg har, som er Clearone PSR1212. 

 

Da tenker jeg at det på en eller annen måte må være mulig å legge inn 4 chrome cast f.eks. og programmere slik at dersom ingen er i bruk så skal utgang 1 tas i bruk, så neste og neste, og hvis alle er i bruk, så skal den koble ned den første som ble satt i gang.

 

Problemet er at Control4 er slik at det er kun forhandlere som skal kunne gjøre noe med det, og det er er SINNSYKT dyrt. lisenser koster fra 100 dollar og oppover... 

 

 

Endret av Christian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Christian skrev:

Problemet er at Control4 er slik at det er kun forhandlere som skal kunne gjøre noe med det, og det er er SINNSYKT dyrt. lisenser koster fra 100 dollar og oppover... 

Jepp. De fleste som er litt teknisk interesserte jeg vet om prøver å klare seg uten hvis de kan. De som har penger nok, og muligens mindre teknisk interesse, betaler seg ut av problemet...

 

3 minutter siden, Christian skrev:

Da tenker jeg at det på en eller annen måte må være mulig å legge inn 4 chrome cast f.eks. og programmere slik at dersom ingen er i bruk så skal utgang 1 tas i bruk, så neste og neste, og hvis alle er i bruk, så skal den koble ned den første som ble satt i gang.

Dette er nok mulig, men dette er nok ikke du får "ut av esken", så det blir litt jobb å sette det opp.

 

5 minutter siden, Christian skrev:

Jeg ser at homeseer kan være ganske bra.

HomeSeer er bra på HA-biten ja, selv om du kommer jo ganske så langt med Vera også. Men for HomeSeer er det nok hakket lettere å skrive plugins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Nå kommer jeg vel inn veldig sent i samtalen.

Selv benytter jeg Crestron, og som Control4 så er dette også et veldig properitert system. Dog kan du fint benytte "Vera" sammen med Crestron for andre ting som Crestron selv fikser.

Eneste grunnen til at jeg benytter Vera er fordi det er ferdiglaget S# moduler til Crestron både for lys, sensorer, temperatur, dimmere og brytere. Også bruker du Crestron til A/V.

 

Fungerer hver gang, og er det noe feil så er det han som har laget logikken sin skyld ;)

Endret av emos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.