Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nexa veggbrytere og RFX


Christian

Anbefalte innlegg

Først ett litt mer generelt spørsmål : 433MHz er enveis, men betyr det at man ikke ser i administrasjonsverktøyet om f.eks lyset er av eller på ? 

 

Jeg begynte å se på dette med temperatur følere. Ser det finnes mye fint i 433. Så tenkte jeg at det kan jo være en fordel å kunne bruke en RFX sender til noe mer enn bare temperatur. Er det noen som har testet nexa veggbrytere ? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert forstår, så sitter jeg og tenker på om jeg skal bruke 433 til lysbrytere i huset, men vet ikke om det er smart når man ikke vet om det stemmer 100%. På en annen side så sender man ett signal, og så ser man jo om lyset blir slått på eller ikke, så lenge man bruker de fysiske bryterne. 
 

Er ikke så mye sånt å velge i mellom i zwave verden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bruker Nexa WTE-2 som brytere og scene-triggere, meg selv inkludert. Det funker supert hvis bryteren settes innen rimelig rekkevidde fra RFXCOM eller annen mottaker. Festes jo med dobbelsidig tape så det er jo bare å flytte den rundt hvis du opplever det som ustabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke det. Det er verre hvis det er gips eller betong i mellom. Jeg tror det er 30 meters innendørs rekkevidde som brukes som tommelfingerregel på 433mhz-utstyr. 

Jeg har selv brytere i en annen etasje en mottakeren men med kanskje 6 meter avstand i luftlinje og disse fungerer 100%. Men jeg tror at bryteren/senderen har en del å si. Det er wte-2 jeg er mest fornøyd med. Har tidligere prøvd en nexa-bryter som kom med ramme i motsetning til wte-2 (husker ikke hva den het), og den var helt håpløs.

Men det er mange faktorer som spiller inn her, veggmaterialer, stålbjelker, akvarier, inteferens, ditt eget eksisterende radiokaos + naboens sytemer.

Det er egentlig bare én måte å finne ut om det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en slik WTE-1, og har fått den til å fungere, men det er slett ikke bestandig den gidder å reagere, noen ganger må jeg trykke 8-10 ganger for å få den til å reagere mot vera. Spesielt på, av er faktisk lettere. Da sitter jeg fem meter fra RFXCom senderen, noen som har vært borti no slikt før ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Christian skrev:

Da sitter jeg fem meter fra RFXCom senderen, noen som har vært borti no slikt før ?

Vanligvis er ikke dette et problem med verken sender eller mottaker, men med at det er andre støykilder på 433 MHz-båndet. Har du (eller naboen) DECT-telefoner, alarm-systemer, eller annet i huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Vanligvis er ikke dette et problem med verken sender eller mottaker, men med at det er andre støykilder på 433 MHz-båndet. Har du (eller naboen) DECT-telefoner, alarm-systemer, eller annet i huset?

 

Jeg har ikke DECT, mulig det er andre rundt om som har det, det vet jeg ikke. 

Kan det ha noe å si at RFXCom står i ett serverrom hvor det står masse annet utstyr. Skal dog ikke være noe trådløst annet enn Wifi, Zwave, og Zigbee. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Har mange av disse selv, og det er etter min erfaring ikke knappen som ikke virker, det er mottakeren. Spesielt WMR 1000 har det vært mye tull med hos meg, jeg har byttet til LCMR1000 og da fungerte det bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.