Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dårlig rapportering av temperatur


Fredrick

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lagt merke til at det rapporteres svært sjeldent temperatur til Homeseer fra mine temperaturgivere. Har lest at disse har dårlig rekkevidde, så det var ganske synd at jeg flesket til med en bunke slike.

 

Satt opp et event som teller antall ganger i timen jeg får temperaturdata fra utvalgte sensorer, bare for å "feilsøke"/teste dette. Ikke akkurat oppløftende data dersom det skal brukes til å styre varme i rommene (som jo er hele poenget).

 

Screenshot_20170105-081348.png

 

Noen tips her? Antar at løsningen enten er ekstra RFXCOM som plasseres i andre enden av huset, eller en større antenne  på den jeg allerede har. Vil antenne gi godt nok resultat? Hvor mange ganger i timen kan man forvente temperaturdata? Ser for meg at man bør ha minst 12-15 rapporter fordelt på en time for å kunne styre temperatur i mindre rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent litt: Er det faktisk oppdateringer du teller eller er det endringer?

(Uansett spennende å se hvordan du faktisk teller :) ).

 

RFXCOM-plugin'en oppdaterer ikke devicene sine hvis den nye verdien er lik den gamle, noe jeg personlig synes er mer nyttig enn at "Last Change" skulle referere til siste mottatte datapakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

RFXCOM-plugin'en oppdaterer ikke devicene sine hvis den nye verdien er lik den gamle, noe jeg personlig synes er mer nyttig enn at "Last Change" skulle referere til siste mottatte datapakke.

 

1 minute ago, Moskus said:

Vent litt: Er det faktisk oppdateringer du teller eller er det endringer?

Hvis det er slik du beskriver over så er det antall endringer jeg teller. Jeg trodde det var som med Z-wave at Last Change ble oppdatert uavhengig av endring.

 

3 minutes ago, Moskus said:

(Uansett spennende å se hvordan du faktisk teller :) ).

 

 

Uten navn.png

 

 

Det virker fremdeles for meg urealistisk at temperaturen kun endrer seg 3-4 ganger på flere timer, når oppløsningen er 0,1c. Jeg har også sjekket mot målerne fysisk, og de kan vise flere grader annerledes enn det som er realiteten. Dette gjør det umulig å styre temperaturen i rommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fredrick skrev:

Det virker fremdeles for meg urealistisk at temperaturen kun endrer seg 3-4 ganger på flere timer, når oppløsningen er 0,1c. Jeg har også sjekket mot målerne fysisk, og de kan vise flere grader annerledes enn det som er realiteten. Dette gjør det umulig å styre temperaturen i rommene.

Jeg styrer nesten alt av varme med 433 MHz-sensorer, stort sett Oregon Scientific men også litt annet. OS vet jeg sender minst annen hvert minutt, de fleste mye oftere. Og jeg har god 433-Mhz dekning i huset (ca 3 mottakere med gode antenner).

 

Men i enkelte rom er det ikke så store temperatur-endringer, spesielt når de ikke blir oppvarmet og har vært kalde en stund. Stua di og kjellerstua viser jo dette også, kan det se ut som.

 

Har du Device History eller Jon00 sin logging database? Det interessante er jo verdiene. Hvis temperaturen skulle endre seg med flere grader mellom hver rapport, så har du nok et dekningsproblem. Hvis endringene er lavere enn det, la oss si under 0,5 grader, så er det nok den "korrekte" temperaturen som viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever mye av det samme, noen enheter har utrolig dårlig sampling. Men somregel kan en gjøre endringer i parameter for bedre sampling. 4-1 sensorene jeg har oppdaterer seg nå hver halvtime eller når tempen endrer seg 1,67 grader. Det fungerer sånn tålig greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Moskus said:

Har du Device History eller Jon00 sin logging database? Det interessante er jo verdiene. Hvis temperaturen skulle endre seg med flere grader mellom hver rapport, så har du nok et dekningsproblem. Hvis endringene er lavere enn det, la oss si under 0,5 grader, så er det nok den "korrekte" temperaturen som viser.

Jeg har ikke noe godt plot på dette akkurat nå, men ser at noen av enhetene har sprang på flere grader, mens noen er ganske jevne. Skal få laget et plott som jeg kan følge med på ila kvelden tenker jeg. Spesielt i kjellerstuen (som riktignok er langt unna RFXCOM) så er det avvik på flere (2-3) grader. 

 

Jeg har også satt i gang telling på én av Oregon målerne jeg har, for å se om det kan være forskjell på disse.

 

6 hours ago, Salvesen said:

Jeg opplever mye av det samme, noen enheter har utrolig dårlig sampling. Men somregel kan en gjøre endringer i parameter for bedre sampling. 4-1 sensorene jeg har oppdaterer seg nå hver halvtime eller når tempen endrer seg 1,67 grader. Det fungerer sånn tålig greit. 

Man gjør ikke endring i parameter for 433Mhz utstyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fredrick skrev:

Jeg har ikke noe godt plot på dette akkurat nå, men ser at noen av enhetene har sprang på flere grader, mens noen er ganske jevne. Skal få laget et plott som jeg kan følge med på ila kvelden tenker jeg. Spesielt i kjellerstuen (som riktignok er langt unna RFXCOM) så er det avvik på flere (2-3) grader. 

 

Jeg har også satt i gang telling på én av Oregon målerne jeg har, for å se om det kan være forskjell på disse.

 

Man gjør ikke endring i parameter for 433Mhz utstyr :)

 

Jeg som bommet her, var sikker på jeg leste z-wave :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Fredrick skrev:

Spesielt i kjellerstuen (som riktignok er langt unna RFXCOM) så er det avvik på flere (2-3) grader.

Ja, OK. Det er jo litt for mye.

 

Det finnes jo både bedre antenner til RFXen, og det finnes absolutt bedre sendere også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.