Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer-skolen #7: Events - automatikkens kjerne


Moskus

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Moskus skrev:

 

Det er mulig jeg har misforstått problemet, men kan du ikke bare gjøre:


IF Bevegelse på hytta siste 12 timer IS 12h 0m 00s
THEN set utelys to OFF

?

 

 

Hei og takk for innspill. Men lurer på om etter den første 12 timers perioden så vil skumringsrele ved neste anledning (kveld) slå på utelyset igjen? Eller er det noe jeg overser her?

 

Forøvrig så betyr det ikke noe om utelyset står på den første kvelden vi ikke er på hytta/samme kveld vi reiser hjem (kan jo sette timer til 6timer). Men greit å spare litt strøm alle de nettene vi ikke er på hytta... og det er jo dessverre flest av de...

 

mvh Automatiker

Endret av Automatiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.png.2f07d99e0d4e4c5c4cae3a5060bf350c.png

 

Nei, nå har jeg prøvd diverse ting, men får ikke helt dreis på natt styring m/automatisk fraværrasisten av utelys på hytta. Som sagt så får jeg det til å fungere med bare bruk av skumringsreleet slik som vist over. Men jeg får ikke lagt inn en "AND" funksjon i logikken til Event "Slå på utelys". Som AND funksjon ønsker jeg å bruke en virtuell funksjon "Hyttestatus". Jeg får heller ikke denne hytte status "Ikke på hytta" funksjonen til å endre seg etter at bevegelsesensoren har endret status. Må kanskje finne en funksjon sett/resett av denne virtuelle "vippen" . Hvordan lages set/reset vipper i homeseer? Fant ingen ferdige funksjoner til det?

 

 

image.png.34d9beea3215d71323c71b275362527a.png

 

 

Denne funksjonen med "fraværs asistent" har sikkert mange tenk på før. Jeg ser det skrives litt om status som Hjemme/jobb/ferie. ferie status ser ut til å være en status mange manuelt aktiviserer. 

 

Uansett hva man kaller det så ønsker jeg at dette skal skje automatisk ? Når vi ikke er på hytta så skal systemet selv håndtere utelysene.

 

På forhånd takk.

Mvh Automatiker

 

image.png

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Automatiker skrev:

Hei og takk for innspill. Men lurer på om etter den første 12 timers perioden så vil skumringsrele ved neste anledning (kveld) slå på utelyset igjen?

Ikke ihht. det eventet som slår på lyset. For at lyset skal stå på må "Bevegelse hytta" være mindre enn 12t før den slår på. Alle tid ETTER 12t (og lyset er blitt slått av) vil dermed ikke aktivere eventet. :) 

image.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Må som alle andre her, begynne med takke for Homeseer-skolen. 

Homeseer burde jo betale deg en pen sum penger for den, den har helt sikkert generert en rekke mer-salg fra Norge. 

Jeg hadde ihvertfall ikke kjøpt HS uten disse guidene. 

 

Ett spørsmål om lysstyring. 

 

I guiden så viser du frem denne metoden, og ettersom den står i guiden - så er det sikkert den mange bruker. Ihvertfall i begynnelsen. 

 

Sitat

 

Blant de mest brukte: Bevegelsessensor

I utgangspunktet er det enkelt. Vi velger bevegelsessensoren som device, og velger CAPI-verdien "Motion" som trigger.

Event-eksempel 1 - Standard bevegelse.png


 

 

Jeg har puslet en del med hvordan dette kan tilpasses bedre til oss, f.eks. hvordan automatikken overstyres, hva man gjør i store rom og hvordan lyset kan justeres i løpet av døgnet. 

 

Da kom jeg over denne posten fra Macromark. Der han snakker om virtuelle devices som sier om et rom er okkupert eller ikke, og at lyset styres av denne virtuelle devicen, istedefor direkte av sensoren (som i eksempelet i guiden). 

 

Han skriver også:

note: Event #1 could be changed to turn the living room lights on directly. However, this will lead to sending redundant "On" commands to the wall switch adding unneccessary Z-Wave traffic to the network. However, sending redundant "On" commands to a virtual device is harmless. Event #2 provides the necessary buffer by only sending a Z-Wave "On" command when the virtual device CHANGES and becomes On.

 

Stemmer dette? 

Er det en dårlig idè å la sensoren styre lyset direkte? Hvis det er det, burde ikke da eksempelet i guiden endres?

 

Jeg har også sett andre poster, der du antyder at du også bruker ett liknende oppsett som Macromark?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Armas skrev:

Stemmer dette? 

Er det en dårlig idè å la sensoren styre lyset direkte? Hvis det er det, burde ikke da eksempelet i guiden endres?

Jo, det er et poeng. Men men så lenge bevegelsessensorer ikke sender "Motion" kommandoer kontinuerlig ved bevegelse (og det gjør de vanligvis ikke, selv om de går på strøm) så er det ingen krise.

 

Men i utgangspunktet har selvfølgelig Macromark rett: Det er en fordel hvis man kan unngå å sende for mye data på nettverket. Å sende en ON kommando til et lys som allerede er på er i utgangspunktet unødvendig.

 

Imidlertid er det verre ting enn en ekstra ON-kommando i ny og ne. Enheter som rapporterer strøm med kun få sekunders mellomrom. En sånn går bra, to også, men når det begynner å bli mange begynner det å bli travelt på nettverket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Armas skrev:

Må som alle andre her, begynne med takke for Homeseer-skolen. 

Homeseer burde jo betale deg en pen sum penger for den, den har helt sikkert generert en rekke mer-salg fra Norge. 

Jeg hadde ihvertfall ikke kjøpt HS uten disse guidene. 

 

Ett spørsmål om lysstyring. 

 

I guiden så viser du frem denne metoden, og ettersom den står i guiden - så er det sikkert den mange bruker. Ihvertfall i begynnelsen. 

 

 

Jeg har puslet en del med hvordan dette kan tilpasses bedre til oss, f.eks. hvordan automatikken overstyres, hva man gjør i store rom og hvordan lyset kan justeres i løpet av døgnet. 

 

Da kom jeg over denne posten fra Macromark. Der han snakker om virtuelle devices som sier om et rom er okkupert eller ikke, og at lyset styres av denne virtuelle devicen, istedefor direkte av sensoren (som i eksempelet i guiden). 

 

Han skriver også:

note: Event #1 could be changed to turn the living room lights on directly. However, this will lead to sending redundant "On" commands to the wall switch adding unneccessary Z-Wave traffic to the network. However, sending redundant "On" commands to a virtual device is harmless. Event #2 provides the necessary buffer by only sending a Z-Wave "On" command when the virtual device CHANGES and becomes On.

 

Stemmer dette? 

Er det en dårlig idè å la sensoren styre lyset direkte? Hvis det er det, burde ikke da eksempelet i guiden endres?

 

Jeg har også sett andre poster, der du antyder at du også bruker ett liknende oppsett som Macromark?

 

 

 

 

 

 

Du kan alltids inkludere ein betingelse AND IF Taklys has a value equal to Off. Dermed vil den kun sende På-kommando om den er av frå før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, bjornepappa skrev:

Du kan alltids inkludere ein betingelse AND IF Taklys has a value equal to Off. Dermed vil den kun sende På-kommando om den er av frå før. 

Ja, men da vil eventet slutte å virke som tiltenkt fordi "Remove delayed actions" ikke vil kjøre... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelssensorer flest har en justerbar reset tid og sender ikke ny motion melding før denne tiden er gått ut. Jeg har mine satt til rundt 15 sekund men normalt kan den jo gjerne være flere minutt uten at det går ut over funksjonen. Men som @Moskus sier så er der andre ting som er mye verre mht. trafikk på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Prøver å sette opp en event med automatisk lys av og på, med styrke % etter klokke og av etter ikke bevegelse.

Som man ser har jeg lagt til "Cancel a Delayed Device Action", og ut ifra HS7 skolen bør man kanskje ha en slik?

 

Nå tester jeg ut event "Kveld" og får det ikke helt til. Og satt på "Cancel a Delayed Device Action", så fungere IKKE event. Når jeg aktivere Sensor Binary i TV Stue, så skjer det ikke noe.

Men når jeg tar vekk "Cancel a Delayed Device Action", så fungere det. Men usikker på om den vil "reset" event og den vil fungere igjen senere(ser ikke slik ut)? 

Når jeg tester igjen etter lyset er gått av, og et par min er gått så vil ikke lyset gå på igjen når jeg aktivere Sensor Binary i TV Stue, som kanskje har noe med "Cancel a Delayed Device Action"???

 

Har testet med andre klokke slett, som samme tid som jeg tester på. Testet ut med forskjelige IF på Sensor Binary, som "is set to" senarioer.

 

Kveld Event ønske og teste ut nå er:

Her ønsker jeg at lyset skal gå på vis det er bevegelse på Fibaro sensor, og om tiden er etter 19.00, sett lys styrke til 20%

Så ønsker jeg at det skal gå automatisk av etter 30min uten bevegels. Har satt nå 1min, bare for å teste ut.

 

Legger med hele event for vanlig, ettermiddag og natt.

 

TV Stue Vanlig

Her ønsker jeg at lyset skal gå på vis det er bevegelse på Fibaro sensor, og om tiden er daytime(after sunrise, before sunset), og kun med LUX under 800. Lys styrke til 85%

Så ønsker jeg at det skal gå automatisk av etter 30min uten bevegelse.

Spoiler

image.thumb.png.540aad1f6831e751bc645e840f8f6608.png

 

 

Ettermiddag

Her ønsker jeg at lyset skal gå på vis det er bevegelse på Fibaro sensor, og om tiden er after sunrise. Lys styrke til 50%

Så ønsker jeg at det skal gå automatisk av etter 30min uten bevegelse.

Spoiler

image.thumb.png.ae182a1202039c0c134e5a0d00ecada3.png

  

 

 

Kveld

Her ønsker jeg at lyset skal gå på vis det er bevegelse på Fibaro sensor, og om tiden er etter 19.00. Lys styrke til 20%

Så ønsker jeg at det skal gå automatisk av etter 30min uten bevegels. Har satt nå 1min, for å teste ut.

Har og satt tiden til nå, for å teste ut.

Spoiler

image.thumb.png.98f9962b3198e5bd8d99012811a72b9e.png

 

 

Hva er det jeg har nå glemt? Ikke forstått?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fant ut av det. 

Satt opp nye tids soner (med tids event) og la til om: 

Bevegelse på dør sensor OG tids styring er riktig. 

ELLER

Bevegelse sensor(måtte bruke Home Security) OG tids styring er riktig.

 

Som dette, og en for dag(08:01-18:00), kveld(18:01-00:00), morgen(06:01-08:00) og natt(00:01-06:00).

 

Spoiler

image.thumb.png.56c437a1bb969ff49651536ae9bb7966.png

 

 

Fikk ikke det til om sensor tok bevegelse på Binary Sensor, så testet jeg med Home Security på Fibaro sensor.

Stemmer det, eller er det noe feil med parametre?

 

Endret av mr.rs4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2019 den 12.08, mr.rs4 skrev:

Fikk ikke det til om sensor tok bevegelse på Binary Sensor, så testet jeg med Home Security på Fibaro sensor.

Stemmer det, eller er det noe feil med parametre?

Devicen som endrer seg er den du skal bruke. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine guider @Moskus

Jeg er ny med HomeSeer (konvertert fra SmartThings) og har også ett spørsmål til event-eksempelet med bevegelsessensor.
I WebCore for SmartThings så brukte jeg:

IF motionssensor stays inactive for x minutes

THEN with light turn off

Nå i HomeSeer følger jeg eksempelet med timer fra motion er detektert og "Remove Delayed Device Actions",  men dette fungerer ikke optimalt da mine motionsensorer ikke sender "no motion" informasjon til HomeSeer før etter 120 sekunder. Med bevegelse i rommet i løpet av de 120 sekundene, så blir "motion" stående og "Remove Delayed Device Actions" trigges aldri.

Dette er Xiaomi Aqara motion sensorer.

 

Her er min event nå:

image.thumb.png.9baf676365e83a8144b01b3a2a85c729.png

 

Jeg kan løse det med å ha én event for lys på og én annet for lys av, men hvis noen har tips på om det kan gjøres i én event så er jeg takknemlig for tips.

Endret av henlagt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

20 minutes ago, SveinHa said:

Eventen ser fin ut den, akkurat lik mine. Hva er det som ikke funker?

Motion blir stående og da trigges ikke "Remove Delayed Device Actions" og lyset skrur seg av selv med bevegelse i rommet.

 

20 minutes ago, GeneralVirus said:

Enkleste er å endre settings slik at de blir satt til no-motion raskere. Bruker 10 sek på mine Aqara motion

Ah, jeg hadde ikke fått med meg den settingen, da prøver jeg det.

Takk!

Endret av henlagt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.