Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mekanisk aktuator med ZWAVE eller Zigbee?


JxxxIxxx

Anbefalte innlegg

1) Finnes det noen generelle enkle elektriske aktuatorer m ZWAVE eller Zigbee?
Skal potensielt brukes til å åpne en liten luke/deksel, ikke store krefter og bare to posisjoner, helt lukket og helt åpen.
Fortrinnsvis noe som går på 12 eller 24V.
Det eneste jeg finner er aktuatorer for å åpne/lukke ventiler, men de kan vel kanskje tilpasses til å bevege andre ting enn en ventilarm?

Noe sånt som dette: https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-motorstyring/auto-ventil-gr-105-zw7.html

2) Og som en forlengelse av dette spørsmålet: Hvor komplisert er det å bygge en zwave eller zigbee enhet som styrer en vanlig servo (dvs en slik servo som brukes i radiostyrte modeller)? Finnes det noen byggebeskrivelser for noe slikt?
Da er det snakk om å styre posisjon på servoarmen mer eller mindre "trinnløst". Antar at dette kunne lages vha f.eks. en Z-Uno og noe ekstra elektronikk?
Dette er uansett langt over min kompetanse å designe selv, men hvis det finnes byggebeskrivelser så tror jeg nok jeg ville være i stand til å sette det sammen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.