PBHansen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Jeg laget en liten tråd om eksisterende løsning (Futurehome installert i 2019) i 2022: Nå som Futurehome er skrudd av så er det på tide å se på modernisering av anlegget. I motsetning til hva teksten på bildet i tråden over sier, så er det Tibber som holder forbruksgrensen når det gjelder lading av bilene. Futurehome ble brukt til å skru av/på VVB basert på når strømprisen normalt var høyest (morgen, middagstid), altså ikke en dynamisk løsning. I tillegg har jeg 2 små (Fibaro) og 2 store (Futurehome) røykvarslere, samt 2 modusbrytere (Futurehome, Z-wave basert) med natt/hjemme/borte/ferie-knapper. I tillegg 15 lysbrytere og 9 termostater, samt 3 Fibaro smartplugger til panelovnene. I Playground brukte jeg følgende integrasjoner: easee, Tibber pulse. Før strømprisene blir høyere igjen så savner jeg modusbryteren ved siden av senga, der jeg kunne trykke på en knapp og alt lyset slo seg av samtidig. På vinterstid var det kjekt å automatisk øke varmen på treningsrommet i helgene, samt å trykke på modusbryteren ved hoveddøra for å skru av alt lyset når man gikk ut. Og så var det en ekstra sikkerhet at alt lyset skrudde seg på maksimalt når røykvarslerne gikk av. Dette ble en halvlang innledning: Hvilken smarthus-løsning er best for å sikre lavest mulig strømregning, samt ha komforten med automasjoner av diverse lys og varme som før? Jeg har sett på Nabu Casa Home Assistant Green, NEO Smart Gateway samt Homey Pro. Holder en knapp på den første foreløpig, da den er relativt billig. Eller skulle jeg bare gitt 1.200 i året til Futurehome og fortsatt som før? Jeg ser det er flere som bruker Futurehome sin strømkontroll til styring av billading, VVB og forbruksgrense, en ikke-eksisterende løsning sist jeg puslet med Futurehome. En modernisering vil kanskje inkludere 3 motoriserte utvendige "screens" samt en 4de Fibaro smartplugg til varmen i hundehuset? Jeg ser det er mange i dette forumet som har lagt inn mye spennende i sine løsninger, men jeg er langt fra noen ekspert og klarer nok ikke noen vanskeligere utfordringer enn oppkoblingene i Futurehome kunne by på. Endret 3 timer siden av PBHansen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.