Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å måle strømforbruket på en 3-fas sentralfyr og rapportere dette til HomeAssistant. Det betyr at jeg står veldig fritt med tanke på utstyr og protokoll.

Problemet er å finne noe som kan brukes på IT-nett - det meste støtter enten bare måling på samme fase (f.eks. ShellyEM) eller måling av alle tre fasene på TN-nett (f.eks. Shelly 3EM).

I teorien skal det vel være mulig å få strømforbruket ved å måle to av lederene siden strømmen må returnere i den tredje. 

Jeg har ikke funnet noen produkter som man kan være sikker på at måler korrekt. Jeg har testet en ShellyEM på hovedinntaket som kan måle strøm i to ledere, men dette stemmer ikke overens med måleren som er koblet til strømmåleren på HAN-porten.

Jeg ser at dette er diskutert noen ganger her på forumet, men usikker på om noen faktisk har fått til en pålitelig løsning.

Er det noen som har forslag til målere som faktisk viser rett?

Skrevet

Elko smart tag finnes til IT nett. Må ha zigbee-kontroller kompatibel med zigbee green power (jeg har sonoff dongle p), har hatt en på kursen til solcelleanlegget i over to år nå og har ikke hatt noen problemer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.