GiXer77 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Hei! Vi er i vår familie, svært glade i, og har nå blitt helt avhengige av, oda.no til ukes-handlingen. Sparer oss masse tid (og faktisk penger pga. alternativet, som for oss fort blir impulshandling i en fysisk butikk). Jeg har nesten like lenge som vi har brukt Oda, hatt et ønske om å kunne integrere handlelisten min direkte med Home Assistant. Etter en del prøving og feiling har jeg landet på en løsning som fungerer veldig bra! Selv om den ikke kjører 100% inne i HA, vil jeg si at dette likevel er en god start som sikkert kan forbedres og forenkles. Jeg lager dette innlegget sånn at andre som er interessert kan se hvordan det er gjort, og kanskje hjelpe til med å bygge videre på denne ideen. Nok babbel ... Hva gjør automasjonen? Kort fortalt: Jeg kan si "legg handlelisten i oda" til Home Assistant-Voice. Da hentes alle varene fra handlelisten min i Microsoft To-Do/HA-shopping list (også mulig med andre app'er) , og noen minutter senere ligger de klare i handlekurven på Oda.no. Jeg har altså satt opp en HA integrasjon med MS To-Do (merk at det er fullt mulig å bare bruke HA sin To-Do liste I HA-appen, eventuelt også andre To-Do app'er), slik at jeg når som helst kan sette en gjenstand på handlelista via "HA Voice" – «Hey Nabu! --> Kjøp kaffe", når det begynner å bli tomt for kaffe. "Enkelt fortalt" - Løsningen består av to hoveddeler: En "bro-tjeneste": Jeg har satt opp en liten, dedikert server som kjører i en Proxmox LXC-container (med Ubuntu 24.04). Denne tjenesten har én jobb: å ta imot en liste med varer. Den bruker et smart Python-bibliotek (mcp-oda) som i bakgrunnen starter en nettleser, logger inn på din Oda-konto, søker opp hver enkelt vare, og legger det første (og beste) treffet i handlekurven. En Home Assistant-automasjon: Dette er den enkle delen. Jeg har en rest_command som kaller "bro-tjenesten". En stemmeautomasjon trigger denne kommandoen, henter ut alle varene fra todo.o365todo_shopping_list, og sender dem over. Når alt er ferdig, får jeg en notifikasjon i HA med et sammendrag. Det fine med denne tilnærmingen er at den ikke krever AppDaemon eller andre komplekse add-ons – kun en enkel rest_command. Hva trengs for å sette det opp? En måte å kjøre "bro-tjenesten" på (jeg bruker Proxmox LXC, men Docker eller en annen VM (eller en alltid-på-PC) fungerer helt sikkert også). Home Assistant med en handleliste-integrasjon (jeg bruker O365 To-Do). En Oda-konto. Den eneste litt knotete delen av oppsettet er en engangs-autentisering av oda-MCP. For at tjenesten skal kunne logge inn på dine vegne, må man først kjøre et skript på sin egen PC (med nettleser) for å logge inn via en vanlig nettleser. Dette lager en "sesjonsfil" som man så kopierer over til bro-tjenesten (LXC-serveren). Etter dette kjøres alt automatisk. - Veien videre og invitasjon til å bidra - Dette er en fullt fungerende, men enkel løsning. Den kan helt klart gjøres smartere! Noen ideer: Bruke AI (f.eks. Gemini) for å velge riktig produkt basert på preferanser, ikke bare det første treffet. Håndtere mengder, f.eks. tolke "2 liter melk". Gi en stemme-tilbakemelding via TTS når varene er lagt i kurv. Flytte "bro-tjenesten" til HA-addon?? - Krever Python 3.12 eller endring av oda-MCP?? Jeg (Ai'en min) har dokumentert hele oppsettet mitt, inkludert all kode og konfigurasjon i et dokument som jeg kan dele med de som er interessert. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.