knutinh Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Jeg har i dag passiv ventilasjon, ønsker bedre inneklima. Ved å ha aktivt sug fra rommene med fuktig luft og dårlig lukt så vil jeg at ny luft skal hentes inn via ventiler i soverom og stue. Jeg har ikke ambisjoner om balansert ventilasjon. Ventilasjonssjakten går fra vaskerom/toalett i første etasje, via bad/toalett i andre etasje og gjennom skråtak til luftehette. Dvs jeg har ikke noe plass over badet til å sette inn en vifte. Følgelig tenker jeg på en vifte over tak inni samme luftehette som også inkluderer lufting av kloakk. F.eks denne (som later til å være produserte av Finske Vilpe men markedsført av bl.a. Thermex og Røroshetta): https://www.vvskupp.no/takvifte-e220p-svart-458397 Vifta må forsynes med 220V (dvs jeg må ha inn elektriker), og jeg tenkte å bruke blikkenslager til installasjon for å være sikker på at det blir vanntett. Muligens må jeg ha ny, større luftehette. Jeg håper å slippe å krabbe på taket en gang i året når jeg blir gammel for å fjerne støv eller bytte batteri... En slik vifte har EC motor, og jeg ønsker følgende regulering: 1. Et konstant avsug som skifter ut luften i huset med passe omløp. Denne bør være tilgjengelig for justering uten å måtte krabbe oppå taket 2. En fuktsensor ved dusj som øker viftehastigheten inntil fuktigheten er "lav nok" (p-regulator?). Jeg stoler ikke på at tenåringer husker å skru på en vifte, og det er unødvendig at vifta går for fullt om noen bare skal inn og børste tenner. Det hadde vært greit å slippe å legge en egen signalkabel mellom tak, fuktsensor og kontroller. Jeg har sett på denne løsningen fra Vilpe selv som er trådløs og inkluderer en fuktsensor, en kontroller og en styring som monteres ved selve viften: https://www.luftbutiken.se/varvtalsstyrning/8439-vilpe-eco-ideal-wireless.html Kontrollpakken koster endel (7600,- SEK) og jeg har bare funnet den i Sverige/Finland. Den ser også ut som om den er designet på 90-tallet som forsåvidt ikke er noe stort problem, men det betyr antagelig at mobil-integrasjon og integrasjon med mine separate systemer for Philips Hue, Adax panelovner, Mitsubishi varmepumpe eller Dreame robotstøvsuger utgår (usikker på om det er noe jeg egentlig trenger uansett). Kommentarer? Finnes det virkelig ikke en grei pakke for 0-10V vifte-regulering basert på fuktsensor tilgjengelig i Norge / til en bedre pris? Endret 1 time siden av knutinh Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.