Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Usb-strøm ute og lange strekk


Marhil

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp flere Wemos med ESPEasy utendørs. Noe er under takskjegget, mens andre er godt beskyttet under verandatak og i boden.

 

Men, etter alt jeg har lest om dårlige usb-ladere den siste tiden, så er jeg skeptisk til å om det er lurt å bruke en usb-ladere i en uisolert bod...

 

Hva bruker dere til 5v ute? Trenger både vanntette og "kondenssikre" enheter.

 

I tillegg trenger jeg en lang USB-kabel. Jeg klinte til på det som så best ut på Aliexpress, men så begynte jeg å lese litt om dette i etterkant ?

 

Leste blant annet om forskjell ledningsdiameter (AWG) osv og så at Espeasy-siden anbefaler minst AWG24 og helst ikke over 1 m lengde.

 

Noen som har tips om lange kabler 3-5 m som ikke koster skjorta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.6.2017 klokken 22.02, Hilmar skrev:

 

Jeg skal sette opp flere Wemos med ESPEasy utendørs. Noe er under takskjegget, mens andre er godt beskyttet under verandatak og i boden.

 

Men, etter alt jeg har lest om dårlige usb-ladere den siste tiden, så er jeg skeptisk til å om det er lurt å bruke en usb-ladere i en uisolert bod...

 

Hva bruker dere til 5v ute? Trenger både vanntette og "kondenssikre" enheter.

 

I tillegg trenger jeg en lang USB-kabel. Jeg klinte til på det som så best ut på Aliexpress, men så begynte jeg å lese litt om dette i etterkant 1f643.png

 

Leste blant annet om forskjell ledningsdiameter (AWG) osv og så at Espeasy-siden anbefaler minst AWG24 og helst ikke over 1 m lengde.

 

Noen som har tips om lange kabler 3-5 m som ikke koster skjorta?

 

Hei,

kan USB over Ethernet brukes?

https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/kabler-og-adaptere/usb/usb-kabler/usb-forlengelse-for-opptil-40-m-p68248#ProductDetailedInformation

 

Finnes også billig på eBay.

 

og noen vanntette skjøtebokser, kanskje?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har ihvertfall ett par alvorlig lange (over 50m ++) strekk med CAT6 fra PoE-switcher til aksesspunkter, og det er null stress.

Høyere spenning enn usb der da, så mindre følsomt for tversnitt på kabel, men likevel - det er jo ikke snakk om mye strøm i noen av oppsettene...

 

Om en slik adapter viderefører strømmen godt nok tør jeg ikke si noe om - strekket og CAT 6 vet jeg derimot går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.