Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjemmeautomasjon for dummies


Cognito

Anbefalte innlegg

Hei hei. 

 

Vi har nylig flyttet inn i et 4 etg trehus med mange rom, og som middels bra isolert og det er sånn at både fruen og de to ungene mine ikke er så flinke til å slå av lys/lukke dører/slå av kran/vifte osv (generelt alt som bidrar til strømforbruket) - så da har tanken på å automatisere ting blitt aktuelt. 

 

For å føle oss frem så har vi kjøpt noen greier:

Vi har kjøpt Philips Hue til stue og soverom (blir flere etterhvert)

Vi har kjøpt Mill panelovn (håper de ordner med API snart)

Vi har en Nest Protect (og skal ha en i alle etasjer etterhvert)

 

Jeg har lest side opp og side ned, både her og og andre steder, men er blitt så treg i nøtta at jeg ikke klarer å snekre sammen en fornuftig plan for hele automasjonen - og henvender meg derfor her i håp om litt veiledning.

 

Det vi ønsker er å styre alt fra et nettbrett (har en ipad til overs, tenkte HST på den) men da må vi vel ha en pc et sted som kjører Homeseer? 

 

På nettbrettet vil vi ha følgende muligheter:

- styre alt lys

-styre panelovnene (hvis Mill åpner for dette eller 3.parts app funker)

-Se været (skal ha værstasjon)

-se status på strømforbruk (nesten alle stikkontakter må byttes i huset pga ikke jording, finnes det stikkontakter som viser strømforbruk?)

- Overvåking av hage/inngang og utvendig bod

-se hvem som ringer på

-Styre vanning av hagen

-styre mini drivhus

m.m

 

Budsjettet er ikke all verden, men for å lage en sentral som kjører Homeseer eller lignende, hva trenger jeg? max 2000 kr  - noen bra out-of-the box løsninger her?

For å gjøre systemet trygt med tanke på at andre skal bryte seg inn (fruen er bekymra for at det skal være hackere ute og luske i buskene) hva går man for da? 

Siste spørsmål, hvis jeg er på ferie og vil sjekke status i hjemmet, er det mulig - eller må man være knyttet til nettverket? 

 

All hjelp mottas med takk!

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.