Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp til valg av smartsystem for dimmer/rele. Plejd eller Namron?


mvassli

Anbefalte innlegg

Jeg kjører et oppsett med HomeAssisant / mqtt via en conbee ii zigbee usb controller som jeg er godt fornøyd med. Jeg har fra ført ingen fastinnstallert lysstyring og skal nå sette inn 20-30 downlights fordelt på 4 releer. Da jeg skal rive veggene hvor dagens brytere er montert er jeg avhenging av trådløse dimmere.  Jeg har innhentet tilbud fra et par elektrikkerfirma som begge foreslår Plejd. Jeg er ikke kjent med Pleid, men jeg skjønner at Plejd enhetene oppretter en egen bluetooth mesh i et lukket system. Jeg blir automatisk litt skeptisk til å integrere dette i HA. Er jeg unødvendig skeptisk? Ønsket er forøvrig å ha hele systemet lokalt uten bruk av skytjenester.. 

 

Ser at Namron har zigbee rele / trådløs dimmer i ca samme prisklasse og lurer på om jeg heller bør gå for dette  🤔

 

Hvordan er det å parre trådløs Namron dimmer til både rele OG conbee ii samtidig? Jeg antar det ikke vil fungere og at jeg trenger en bro av noe slag? 

 

 

Alle innspill tas godt i mot 😀 

 

-Magnus

Endret av mvassli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • mvassli endret tittelen til Hjelp til valg av smartsystem for dimmer/rele. Plejd eller Namron?

Valget er jo enkelt, fortsett med flere Zigbee enheter. Flere noder gir bedre mesh.

 

Vet ikke om du kjører zigbee2mqtt eller zha i HA. Men om du kjører Z2M så parrer du både trådløs dimmer og rele til Z2M. Så lager du en gruppe i Z2M med rele og dimmer. Da vil det virke også om systemet er nede.

 

Og om du selger så slipper du å gjøre noe mer. Enhetene er parret til hverandre.

 

Om du kjøper plejd må du ha en hub også om du skal selge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører mqtt, jeg var ikke kjent med gruppefunksjonen i HA gjorde at man kunne kontrollere enheter selv om HA er utilgjengelig? Skjønner ikke hvordan dette lar seg løse i praksis, men veldig kjekt om det stemmer 😄 Ellers har valget falt på Namron over Plejd. Jeg klarer ikke å finne noen gode argumenter for å velge Plejd når jeg alt har Zigbee og Namron prismessig er lik.. Elektriker var også positive til å bruke Namron. Tenker at en evt framtidig eier av huset får skaffe seg en Philips Hue GW e.t.
 

Endret av mvassli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppefunksjonen er i Z2M, ikke HA. (se bilde)


 

z2mgroups.jpg.22dcd621e3d026178d8c31c14ac2e8d0.jpg

 

Fungerer slik at Z2M lager en pairing mellom bryter og rele. Disse kommuniserer da direkte uten å gå via Z2M.

Men rele og dimmer er fortsatt parret til Z2M, slik at du mottar status og kan styre de fra HA.

 

Enkelt sagt, så er gruppefunksjonen en del av zigbee-protokollen.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.