Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Home Assistant på Raspberry Pi 4 starter ikke etter strømbrudd


Thos

Spørsmål

Heisann,

 

Jeg har satt opp Home Assistant på Raspberry Pi 4, og det fungerer supert så lenge strømmen er tilkoblet.. Her om dagen gikk strømmen i garasjen der den står, og den vil ikke starte opp igjen. Noen tips? Skal det ikke egentlig gå helt greit å trekke ut kontakten og på igjen uten at den må installeres og settes opp helt på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 hour ago, Thos said:

Skal det ikke egentlig gå helt greit å trekke ut kontakten

Nei, det skal egentlig ikke det hvis jeg har forstått det rett. Men stort sett så går det jo bra, og man skal ha litt uflaks for å få problemer. Har sett noen anbefaler å ha en UPS og sette opp så pi-en slår seg av automatisk før den mister strømmen for å være sikker på å unngå problemer. Selv har jeg UPS som holder et par timer, men har ikke kommet lenger enn det og er alt for dårlig på å slå den av riktig før jeg tukler med ting...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ok, da er det bare å finne seg en ups. Den bruker vel ikke så mye strøm, så en relativ rimelig ups burde kunne forsyne den med strøm noen timer. Har også funnet informasjon om at jeg bør droppe minnekort og heller bruke en ssd disk, da minnekort håndterer strømbrudd dårlig.

Men, jeg må si at dette er den eneste duppeditten jeg har som ikke er like smart om strømmen skulle gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Minnekortene har litt begrenset levetid ja, jeg har operativsystemet på minnekortet og lagring på en ekstern HDD siden det var det jeg hadde liggende. Veldig enkelt å sette opp siden denne funksjonaliteten er innebygd i HA. All elektronikk med lagring bør i utgangspunktet ikke miste strømmen uforutsett, men det varierer hvor sårbare ting er og risikoen er normalt lav.

UPS får man rimelig brukt på finn, skal du kun ha en rpi trenger du ikke veldig mye. Jeg har en gammel eaton 600VA, ombygget med ett 18ah batteri (7ah var orginalt) klarte den ca. 2,5 timer med router, mediakonverter, en liten switch, en rpi3 og en rpi4 (men relativt liten last på pi-ene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis du trenger å bruke USB 2 eller 3 portene på raspberry pi bør du bruke en egen usb hub med egen strømforsyning. Jeg hadde tidligere en Aeotec zstick5 og en zigbee usb adapter koblet til raspberry pi usb, men måtte tilslutt bruke en egen usb hub https://www.kjell.com/no/produkter/data/datatilbehor/usb-tilbehor/usb-huber/plexgear-desktop-500-usb-3.0-hub-med-stromforsyning-4-veis-p69306

 

Strømforsyning som leverer nok strøm til raspberry er også viktig å bruke: https://www.kjell.com/no/produkter/data/raspberry-pi/raspberry-pi-usb-c-stromadapter-3-a-p88081 . Dette nevnes også på Home assistant wiki: https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.