Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Innebygd bryter for å kontrollere smartpærer


MortenL

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har smartpærer i huset mitt som jeg kontrollerer med zigbee-brytere fra Ikea. Dette fungerer bra, men problemet er de gamle manuelle bryterne. Jeg har satt på noen 3d-printede deksler over de gamle bryterne som Ikea-bryterne er festet på, men det ser litt dumt ut.

Jeg vet det finnes innebygde Zigbee-brytere som kan erstatte de gamle, manuelle bryterne mine og kan kontrollere dumme pærer. Men jeg ser etter noe som kan kontrollere smartpærer, men fortsatt bygges inn i veggen og som ser ut som en normal bryter.

Jeg har ikke lyst til å gjøre endringer på alle bryterne så de kun kan styre smartpærer. Ideelt ser jeg etter noe som for eksempel har to moduser: i den ene modusen sender bryteren kun et zigbee-signal når den trykkes på, i den andre modusen fungerer den som en vanlig, dum bryter men kan slåes av og på med et Zigbee-signal.

 

Litt vanskelig å forklare hva jeg mener, håper jeg gjør meg forstått. Noen som vet om noen brytere som dette? Eller eventuelt har en annen god løsning på dette problemet? Jeg kan ikke være den eneste som har smartpærer, alt for mange brytere og en litt missfornøyd kone 😂

 

Jeg har skrevet Zigbee-brytere i teksten min, men jeg har et solid wifi-nettverk og er villig til å kjøpe med en z-wave-USB om det er noen gode løsninger i den campen. Bruker Home Assistant med zigbee2mqtt om det er relevant. 

 

På forhånd takk for alle svar!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.