Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

BLE dongle til linux


Sickel

Anbefalte innlegg

Jeg bruker stort sett linux maskiner med debian og dette fungerer stort sett glimrende, men jeg har slitt en stund med å finne en BLE (Bluetooth Low Energy) dongle som funker med dette, har noen Inkbird termometere og noen andre dingser jeg gjerne skulle ha pratet med... Jeg har kjøpt noen forskjellig USBdongler på aliexpress, men de som har sagt de har BLE har bare fungert på windows 😠- noen her som har tips om noe som funker? Jeg tenker stort sett på debian på intel/amd, men om det også funker på rpi eller den slags, skader ikke det.

 

(Om dette burde vært i et annet underforum beklager jeg, og håper en moderator kan flytte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste (alt?) du får kjøpt av Bluetooth dongler på aliexpress og ebay er fake. Ofte later de som de er en eller annen antikk CSR-brikke med spiller ny blåtann-protokoll....

 

Det gjør normalt ikke så mye med forfalskninger, men når det gjelder Bluetooth dongler så har jeg veldig drålig erfaring med kopiene.  De tar snarveier, og baserer seg på at det er godt nok så lenge det "virker".  Definert som "virker med Windows".  Det finnes en del workarounds i Linux-driverne, men det er altfor ofte at det feiler på mystisk vis.  Livet er ikke langt nok til å trøble med slikt

 

Det er myyye enklere å bare flise ut den hundrelappen eller to som du må gi for en ekte dongle i en norsk butikk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.