Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Starte plug-in på nytt automatisk?


bjwanvik

Anbefalte innlegg

litt usikker på om denne hører hjemme under event eller plugin eller på rota, så legger den bare her..

 

Jeg har et opplegg i garasjen med en Arduino med ultralydsensor som måler avstand ned til gulvet for å se om det står bil der (jeg har tre biler selv + endel andre som er innom, så kan ikke låse meg til èn bil, må bare vite om det er ledig eller ikke), denne sender verdi til HS4 via MQTT som håndteres av mcsMQTT med den innebygde brokeren.

Arduinoen er ikke mer stabil enn den må være på nett, så der har jeg et event som rett og slett tar strømmen av den i 10 sekunder dersom verdien på avstand har vært uendret over en viss tid (måleren er ikke såååå nøyaktig, så +/- noen cm kommer hele tida..)
Dette fungerer greit nok, selv om jeg selvfølgelig skulle tatt meg tid til å gå ordentlig igjennom koden på Arduinoen og få den til å koble til på nytt når den mister forbindelsen...

 

Problemet jeg har opplevd litt for ofte i det siste er at mcsMQTT rett og slett mister forbindelsen til sin egen broker. Normalt har dette holdt i månedsvis, men nå holder det alt fra èn dag til to uker før det slutter å virke, og stort sett skjer det jo de gangene jeg ikke tenker på å sjekke på kamera at porten er gått igjen. Lite gunstig når det står ting til forholdsvis friske priser der som ikke bør fryse og det er -10 ute....

 

Så; jeg har spekulert litt på hvordan jeg kan automatisere meg rundt dette.

I teorien kunne jeg utvidet eventet som starter Arduino på nytt og fått det til å starte hele HS4 på nytt med plug-in'et "restart", men det ønsker jeg i utgangspunktet ikke.
Finnes det noen god løsning for å starte et plug-in på nytt f.eks med script?  En skulle selvsagt ønsket at en kunne stole på at brokeren holder seg oppe, men akkurat denne situasjonen ønsker jeg å ha flere sikringer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.png.5b4e47a80e11e09ae37e9c1e97779c49.png

Sånn ble det 🙂
Jeg håper jo egentlig ikke å ha behov for dette, men det blir spennende å se om det slår til. Lurer på om problemet ble større med Homeseer v4.2.18 - oppdaterte til siste (4.2.18.3) i kveld, kanskje det ordner det også, for "før" var det aldri et tema at en mista forbindelsen til broker (selv om jeg ikke helt klarer å se hva selve Homeseer har med det å gjøre..)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.