Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Rollershutter 3 og 230v vinsj


Statham

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg driver å lager lokk til svømmebasseng. Som skal løftes av denne vinsjen: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/vinsjer/elektriske-vinsjer-230-v/el-vinsj-229400/ . Og tenkte å styre denne igjen med Fibaro Rollershutter 3, via Homey. Det følger med en kablet bryter, og tenkte at det var en smal sak og koble. Men når jeg åpnet bryteren, så går det 5 kabler mellom bryter og vinsj. Og det ble plutselig veldig komplisert. Er det noen som vet hvordan jeg skal koble dette? (Jeg trenger egentlig ikke bryteren i det hele tatt, og tenkte og bytte den ut med rollershutter).

IMG_0575.HEIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tatt i roller shutter, men det ser ut som det er last via bryteren her - isåfall bør du vel ha et rele i mellom siden motoren du har tenkt å styre trekker 780watt.
I følger https://manuals.fibaro.com/roller-shutter-3/ så er den ratet til maks 1,7A for motorer så det er vel ganske nøyaktig halvparten av hva du skal styre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rated load current: 4.2A for lamps and resistive loads
1.7A for motors with compensated power factor (inductive loads

..Så du har sikkert bare sett på resistive load.
 

Det er ikke vanskelig å koble et rele imellom - det innebærer jo bare at du kobler konstant strøm til et rele og lar lasten få strøm gjennom det, og så styrer du bare releet med fibaroen din. Eksempelskisse for et "enveis" rele.
Simplified_relay_diagram_Sl.png

 

men det kan for alt jeg vet også være at dette allerede ER relestyrt, og at strømmen ikke går gjennom bryterene. Om du ikke kan se på det eller måle deg fram til deg selv anbefaler jeg sterkt å få noen som faktisk kan noe om elektro(motorer) til å se på det. (Jeg bare gjetter 🙂 )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.