Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Energy dashboard i HA - timesverdier fra HAN


stianj

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Relativt ny på Home Assistant - men har syslet med hjemmeautomasjon i snart ti år.

 

Uansett, jeg henter inn verdier fra HAN-porten på måleren min via KNX (uten at det er så veldig relevant) - målerstand (akkumulert import...) oppdateres kun i timespakkene - noe som betyr at målerverdien kommer fem sekunder etter hver time.

 

I praksis betyr det at jeg får en time offset på strømforbruket mitt på dashboardet. Forbruket mellom (f.eks.) 13-14 kommer inn 14:00:05 og blir dermed registrert på 14-15.

 

Jeg er klar over at jeg kan bruke (f.eks.) Riemann Sum for å beregne timesverdi underveis i timen basert på aktiv effekt, men det blir aldri 100%...

 

Dette er absolutt et i-landsproblem, men hvordan gjør andre folk dette? Min Google-fu strekker tydeligvis ikke til i dette tilfellet...

 

Update!

 

Og nå fant jeg denne tråden:

 

https://community.home-assistant.io/t/energy-usage-is-delayed-or-shifted-in-time-in-the-graphs/362875/59

 

som ikke akkurat gir meg særlig tro på at dette blir løst noengang. Greier ikke helt å forelske meg i Home Assistant altså...

Endret av stianj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
On 28/06/2023 at 12:51, stianj said:

Og nå fant jeg denne tråden...

 

Ja, oisann, var litt dårlig stemning i den tråden må jeg si! Enig i at moderatorer der burde vært langt mer imøtekommende. Er vel "vår egen" @stigvi som har førsteposten der, eller? Takk for at du prøvde!

 

Ser også at andre har etterspurt støtte for å legge inn en offset eller liknende i konfig. Veldig rart at utviklerne ikke forstår at det er helt nødvendig.

Issuen som ble linket til i tråden, som omhandler samme problem med gass-forbruk ble jo lukket før den førte til noe her.

 

Men vi får ikke gi opp. Det er masse flinke folk som jobber med HA, og det har kommet veldig langt de siste årene med mye ny funksjonalitet og brukervennlighet vil jeg si!

Litt usikker på hvor man skal legge inn en (ny) feature request men. Er det kanskje noen aktive tråder noe sted hvor vi kan gi en +1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.