arneolav Skrevet 8. juli 2023 Skrevet 8. juli 2023 (endret) Telldus bestĂ„r av en HW boks og et abbonement og mĂ„ ha en eller annen internettlinje, fiber, mobil.... Enkelt abbonement er gratis, trigger++ koster 3âŹ/mnd. Alt lagres pĂ„ sentral server (antagelig i skyen) Ved utfall av internett fortsatter alle styringer men man kan ikke legge opp nytt/endre.  Jeg fortrekker Ă„ gjĂžre det meste fra web pĂ„ PC, men det finnes tlf.app som etterhver har blitt meget bra.  Det finnes 2 lister - brytere/dimmere, termostater mv, (Control devices), - sensorer (temp, fukt, lux ++.) (433 og z-wave, forlĂžpig ikke zigbee)  Brytere/dimmere mĂ„ legges inn, (kun fĂ„ museklikk + skrive navn) Sensorer vises automatisk(!)  Div enheter som f.eks fibaro brytere/dimmere, har ogsĂ„ sensorer, da vises disse i begge lister men med aktuell verdi.  Det kan defineres grupper, (omtrent som en bryter, men ikke noe fysisk) i samme liste som brytere/dimmere. Gruppen viser aktuelle brytrer som sĂ„ kan krysses av/velges. NĂ„r en gruppe slĂ„s av/pĂ„ vil dette pĂ„virke alle som tilhĂžrer gruppen. En bryter/dimmer kan tilhĂžre flere grupper. (Andre kaller dette scener)  Det finnes ingen definisjon av rom, men dette lĂžses med litt gjennomtenkt navnstandard.  RekkefĂžlgen i listene fĂžlger det navn man gir hver enhet. F.eks foretrekker jeg Ă„ gi en gruppe et navn slik at den ligger foran tilhĂžrende brytere.  Kan vĂŠre lurt Ă„ tenke igjennom en navnstandard. Jeg gir alle enheter en kode, (bokstav + nummer), bildet nedenfor viser B-000 ...... Bokstaven forteller meg hvor dette er, (jeg har flere steder) nummer grupperer jeg slik at f.eks 020-029 er lys, 080-089 er varme. B-000 er felles for alle og kan trigge hva som helst, hvor som helst. (Begynte i sin tid med kun 2 siffer, dette sprakk, 3 siffer holder lenge.)  NĂ„r man har flere steder, hus, hytte, bĂ„t, vises disse i samme liste sĂ„ lenge de tilhĂžrer samme bruker. Ingenting man mĂ„ gjĂžre for dette.  Det kan defineres "Dummy-bryter" (en eller flere) for Ă„ ta vare pĂ„ en eller annen status on/off som sĂ„ kan testes pĂ„ senere.  Det er ikke noen kjent begrensning i antall noe sted, bortsett fra det som mĂ„tte vĂŠre for f.eks z-wave. --- Triggeraction defineres i dette bildet (se nedenfor), kun med museklikk (bortsett fra navn, det mĂ„ man skrive inn)  Til venster velges aktuell triggertype i Toolbox, den valgte flyttes opp, her er valgt 6 klokkeslett (minutt), 00, 10, 20, 30 , 40, 50: UtĂžses da hvert 10. minutt hele dĂžgnet (hvis ikke Condition overstyrer.)  Triggers: -Bryter/dimmer, (433, zwave) -sensor, (alle typer, 433, zwave) -sol opp/ned m/evt. + - minutter. -Klokke (tidspunkt) -Motorvarmer (beregner oppstart i passe tid fĂžr avreise (fĂžr oppgitt klokkeslett) etter aktuell/valgt sensor. (vanligvis temperatur utendĂžrs). (Denne funksjonen kan ogsĂ„ benyttes til andre, lignende formĂ„l) Kan definere flere triggere samtidige  Condition: (test pĂ„) -Status pĂ„ bryter (on/off) -Verdi pĂ„ sensor, over, lik, under. -Sol oppe/nede, + - offset -Klokke: Tidspunkt fra-til -Ukedag  Action (UtfĂžrelse) -Bryter/dimmer av/pĂ„, evt sette termostat, temp eller annet. -Send mail -Push notification -SMS - Request URL     Eksempel pĂ„ set av termostat, gjĂžres med museklikk.  --- Det finnes i utgangspunktet ingen editor eller koding, men det er mulig Ă„ programmere i LUA. Kan kobles til f.eks Alexa og andre, men har ikke hatt behov for slikt.  .... SĂ„ her er mye smart, jeg har ikke savnet noe men mĂ„ av og til tenke litt...  NB! HW boks selges ikke lenger, det er kommet en ny som ogsĂ„ fungerer med zigbee, wifi og bluetooth.  Endret 8. juli 2023 av arneolav 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.