Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Node red alternativ


Sone

Anbefalte innlegg

Har prøvd Homey pro, men det falt ikke i smak. Det eneste jeg likte bedre var advanced flow. Vet man kan bruke node red i Home Assistant, men jeg vet rett og slett ikke om jeg vil bruke tiden det tar å sette seg inn i det. Vet noen om det kommer noe lignende advanced flow til Home Assistant i noen gang? Eller om det finne noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ikke skjønt behovet for å dra inn node red i home Assistant.
 

Hvorfor ikke bare bruke de innebygde funksjonene? 
 

Med automasjoner kommer man veldig langt.

 

Er det noe superavansert du skal lage? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (4 timer siden):

Personlig har jeg ikke skjønt behovet for å dra inn node red i home Assistant.
 

Hvorfor ikke bare bruke de innebygde funksjonene? 
 

Med automasjoner kommer man veldig langt.

 

Er det noe superavansert du skal lage? 

Det er bare fordi det var så greit å bygge flere automasjoner på samme sted med advanced flow, og lett å holde orden. Jeg har f.eks. to automasjoner for bevegelsesdetektor. En for å detektere bevegelse, og en for å skru av lyset når den ikke lenger detekterer noen i rommet. Så det blir to automasjoner for hvert rom. Med advanced flow trengte jeg kun en for alle bevegelsesdetektorer i hele huset. Og jeg likte at det er visuelt enkelt å se hele automasjonen.

 

Automasjoner i Home Assistan føles for meg bare litt tungvint etter å ha prøvd advanced flow, men som sagt var det bare den ene tingen jeg likte bedre med Homey. Alt føltes generelt lite ferdig.

 

Og jeg er nybegynner på smarthjem, så kan godt hende jeg gjør det på en lite effektiv måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. 
Dette kan løses på 2 måter i home Assistant.
 

Du kan fint bruke 1 automasjon for dette.
 

Du kan velge å ha 2 triggere å deretter gi disse en «trigger id». Denne Iden kan du bruke som en betingelse i action/handling ved bruk av «if» (if trigger id == på). 
 

En annen måte er å bruke en trigger (pir på) og så bruker du «wait for trigger» under action/handling. Da går lyset på, og automasjonen venter til pir detektoren sender off i feks 10 min før den sender automasjonen videre for å skru av lysene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim123 skrev (5 minutter siden):

Skjønner. 
Dette kan løses på 2 måter i home Assistant.
 

Du kan fint bruke 1 automasjon for dette.
 

Du kan velge å ha 2 triggere å deretter gi disse en «trigger id». Denne Iden kan du bruke som en betingelse i action/handling ved bruk av «if» (if trigger id == på). 
 

En annen måte er å bruke en trigger (pir på) og så bruker du «wait for trigger» under action/handling. Da går lyset på, og automasjonen venter til pir detektoren sender off i feks 10 min før den sender automasjonen videre for å skru av lysene

Takk, veldig nyttig informasjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.