Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

TIlpasse ladehastighet til effektledd


chrlod

Anbefalte innlegg

Det begynner å bli flere automasjoner som ønsker å kjøre når prisen er lavest. Lading av elbil er den desidert mest effektkrevende aktiviteten, og der har jeg mulighet til å sette ladestrøm mellom 6-16A (3-fas 400V). Jeg ser det derfor som hensiktsmessig å justere denne for å utnytte lave strømpriser maksimalt, men samtidig holde meg innenfor ønsket effekttrinn. Ønsket effekttrinn er for øyeblikket 10 kWh - minus en liten sikkerhetsmargin.

 

Tenker det er fornuftig å bruke sensor for estimert forbruk inneværende time (sensor.estimated_consumption_current_hour), slik at det kan benyttes høyere ladehastighet om ladingen starter uti en time.

Ladehastighet justeres på: number.tesa_model_s_charging_amps

Hvordan best sette opp en automasjon som justerer ladehastighet f.eks hvert minutt mellom 6-16A?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør dette selv på en Tesla. Har HAN sensor for å måle belastningen totalt.

 

Koden er litt for kaotisk til å deles men jeg har tenkt slik:

* Jeg har en sensor som løpende beregner tilgjengelig ampere til bilen (effektledd - (forbruk - bilforbruk))

* Samme sensor har også en trigger sensor som i praksis bare sørger for at automasjonen kjøres ofte under ladingen for å se om det er endringer. (Du kan i praksis bare brukere endring i tilgjengelig beregnet ampere på desimalnivå så lenge bilen lader som sensor)

* For at sensoren med tilgjengelig ampere til bilen ikke skal bli så volatil, så bruker jeg en custom "average" modul til HA for å gjør denne mindre volatil. Den innebygde averagefunksjonen til HA er ubrukelig til dette. https://github.com/Limych/ha-average

* Automasjonen har også lagt inn en delay på 1 minutt etter kjøring for å hindre hyppige justeringer:

action:
  - service: tesla_custom.api
    data:
      command: CHARGING_AMPS
      parameters:
        wake_if_asleep: true
        path_vars:
          vehicle_id: "{{ state_attr('binary_sensor.tesla_model_3_online', 'id') }}"
        charging_amps: >-
          {{
          state_attr('sensor.tesla_available_amps_new','average_available_amps_integer')|int
          }}
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 1
      seconds: 0
      milliseconds: 0
mode: single

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg på et par automasjoner for dette som ser ut til å fungere tilfredsstillende:

 

Delte automasjonene i to, en for å øke ladehastighet og en for å redusere den.

Det sjekkes hvert minutt om bilen er hjemme, om lading er aktiv og justerer evt. ladestrøm mellom 6-16A (3-fas 400V) for å utnytte effektleddet. Jeg benytter estimert forbruk inneværende time i stedet for faktisk forbruk for å kunne utnytte høyere ladehastighet om lading skulle starte uti en time. Jeg benytter meg foreløpig av Tibber for å starte lading basert på strømpris, så disse automasjonene er kun for å optimalisere ladehastigheten i forhold til øvrige laster. Har aldri erfart behov for å stoppe lading for ikke å overskride ønsket effektledd, så det er ikke implementert noen logikk for det.

 

Redusere:

alias: TMS charge rate decrease
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /1
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: device
        device_id: 03a6af1c965b7876f572d3da5bf7de6e
        domain: device_tracker
        entity_id: e775722f6b8cb897543a664c8939ed84
        type: is_home #sjekker at bilen er hjemme
      - type: is_charging #sjekker at lading er aktiv
        condition: device
        device_id: 03a6af1c965b7876f572d3da5bf7de6e
        entity_id: 573aab4b8954590eb9af5cbb407c714a
        domain: binary_sensor
      - condition: numeric_state
        entity_id: number.tesa_model_s_charging_amps
        above: 6 #begrenser reduksjon nedad til 6A
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.estimated_consumption_current_hour
        above: 9.8 #reduserer ladehastighet når estimert forbruk inneværende time er over 9,8 kWh. Estimatet har noe treghet.
action:
  - service: number.set_value
    data:
      value: "{{ (states.number.tesa_model_s_charging_amps.state | int ) - 1 }}" #reduserer ladestrøm med 1A
    target:
      entity_id: number.tesa_model_s_charging_amps
mode: single

 

Øke:

alias: TMS charge rate increase
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /1
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: device
        device_id: 03a6af1c965b7876f572d3da5bf7de6e
        domain: device_tracker
        entity_id: e775722f6b8cb897543a664c8939ed84
        type: is_home #sjekker at bilen er hjemme
      - type: is_charging #sjekker at lading er aktiv
        condition: device
        device_id: 03a6af1c965b7876f572d3da5bf7de6e
        entity_id: 573aab4b8954590eb9af5cbb407c714a
        domain: binary_sensor
      - condition: numeric_state
        entity_id: number.tesa_model_s_charging_amps
        below: 16 #begrenser ladehastighet oppad til 16A
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.estimated_consumption_current_hour
        below: 9.5 #øker ladehastighet om estimert forbruk inneværende time er lavere enn 9,5 kWh. Estimatet har noe treghet
      - condition: template
        value_template: >-
          {{ now() - state_attr('automation.tms_charge_rate_decrease',
          'last_triggered') > timedelta(minutes=5) }} #for å redusere svingninger må det være mer enn 5 nmin siden automasjon for å redusere hastighet har kjørt
action:
  - service: number.set_value
    data:
      value: "{{ (states.number.tesa_model_s_charging_amps.state | int ) + 1 }}" #øker ladehastighet med 1A
    target:
      entity_id: number.tesa_model_s_charging_amps
mode: single

 

Kun fått prøvd ut 1 gang, så mulig den trenger noe tuning på hvor lenge den skal vente med å øke etter en reduksjon av ladehastighet, eller parametre for estimert forbruk for å komme nærmest 10 kWh uten å overskyte.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Gir deg linken til min automasjon som styrer ladefarten basert på kWh. 

 

Jeg begynte sånn ca. som dine automasjoner, men fant ut etterhvert som den feilet og at man gikk over til neste tariff at det trengtes mer styring

I min automasjon som du ser på github har jeg lagt inn stopp av lading, start (hvis ledig strøm) og redusering av lading hvis tibber pulsen slutter å sende data. 

 

https://github.com/kimmilde/home-assistant/tree/main/automations/easee

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.