Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Solcellepaneler? Hva må jeg tenke på?


Anbefalte innlegg

Ser det var noen andre tråder her angående solceller, så tenkte jeg skulle prøve lykken her. Vurderer solceller på taket og ser det er flere steder som selger ferdige komplette pakker.

 

Noen som har erfaringer med noen av disse tre?

https://www.solcellertiltaket.com/

 

https://ledlyskilder.no/

 

eller

 

https://www.sparelys.no/

 

Hva annet burde jeg tenke på? Vurderer rundt en 7kW ON grid løsning.

 

Setter pris på all hjelp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 15kwp montert på låvetaket i går, blir koblet ferdig og satt i drift i dag hvis alt går etter planen.

Hvis du skal kjøpe en sånn pakke så gjør en avtale med elektriker først, ikke sikkert de er villig til å montere. Det eneste du lovlig kan gjøre selv er å montere festeskinnene, panelene må elektriker montere om det skal gjøres etter boka. Anbefaler å hente inn tilbud på ferdig monterte anlegg fra både lokale elektrikere og større selskaper, da får du rett pris. Jeg hentet inn 7-8 tilbud, var over 100 000 i forskjell mellom billigste og dyreste. Sunicon ga meg best tilbud av de større selskapene, fikk omtrent det samme fra en større "lokal" elektriker og et enda bedre som pilotkunde hos min vanlige elektriker.

Jeg endte med min vanlige elektriker som jeg har et godt forhold til, og som samtidig fikk jobben med nytt sikringsskap i låven og oppgradering av strømmen der. Anlegget er levert av STS, som også sto for prosjektering. Hos meg ble det prosjektert med tre skinner per panel på grunn av høy snølast, dette var eneste tilbud hvor det var satt opp beregning av snø- og vindlaster i tilbudet. Litt ekstra knot når det er første anlegget til elektriker og ikke helt standard montering (liggende panel = stående festeskinner = ikke mulig å gå på taket så det måtte leies lift), men stort sett har det gått etter planen.

Sparelys er et kjent firma med godt rykte, har handlet litt av dem før med gode erfaring. De to andre kjenner jeg ikke til.

Anbefaler også å sjekke ut gruppen "solceller og alternativ energi" på facebook, der er det veldig mye god info og mange erfaringer å lære av. Spørsmålet ditt blir stilt ganske jevnlig der 😉

Endret av thoralex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.