Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elko Smart termostat i HA / Zigbee2mqtt


ViJSV

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å sette inn Zigbee termostater fra Elko (https://www.elko.no/produkter/45-elko-smart-styringssystemer/smarttermostat/smarttermostat-rs-ph).

Ønsker å integrere denne med ConbeeII/Zigbee2mqtt, men ser at denne ikke er listet som støttet på https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#v=Elko,ELKO

 

Er det noen som har testet denne i HA?

 

Dersom den ikke er støttet, så kan man legge til støtte via "zigbee-herdsman-converters". Noen som har noen tips eller har laget en slik for Elko termostaten jeg ser på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For å svare ut denne + et tilleggspørsmål:

Termostaten ble gjenkjent som Schneider EKO07259 når jeg la den til i zigbee2mqtt som sier at den er "supported" 🙂

 

Men; Jeg ønsker å bruke den i regulator modus som betyr at men kan sette termostaten til 1-10 i forhold til hvor mye i % den skal varme over en gitt tid.

Satte termostaten i regulator modus før jeg la den til i HA, men den dukker opp som en vanlig termostat med temperatutstyring. Dersom jeg endrer temp i HA, så skjer det ikke noe på termostaten.

 

Dersom jeg endrer regulatorinnstillingen til f.eks. 6 på selve termostaten, så ser jeg følgende i zigbee2mqtt loggen:

Received Zigbee message from 'Gulvvarme Inngang', type 'attributeReport', cluster 'hvacThermostat', data '{"pIHeatingDemand":60}' from endpoint 1 with groupID null

Deretter noe som ser ut som en status (den har fått med seg at jeg har satt setpoint til 10 i HA selv om termostaten ikke bryr seg om dette):

MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/Gulvvarme Inngang', payload '{"keypad_lockout":"unlock","linkquality":156,"local_temperature":22.8,"occupied_heating_setpoint":10,"pi_cooling_demand":0,"pi_heating_demand":24,"running_state":"heat","schneider_pilot_mode":"contactor","system_mode":"heat","temperature_display_mode":"celsius"}'

 

Noen som har noen tips til hvordan støtte regulatormodus for denne?

(utover at jeg kan legge inn en forespørsel på Github)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
ViJSV skrev (På 23.9.2023 den 19.03):

Noen som har noen tips til hvordan støtte regulatormodus for denne?

 

Fikk du orden på dette @ViJSV? Jeg vurderer å kjøpe et par av disse termostatene, men er avhengig av regulatormodus (har ingen gulvføler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fikk den ikke inn i HA med full støtte for regulatormodus. Forsøkte litt, men fikk kun lest regulatorverdien og ikke satt/endret den fra HA.

(har ikke tatt kontakt på GitHub med utvikleren, selv om jeg leser dokumentasjonen som at det skal være mulig å endre fra HA. Den vises som en "read-only" verdi)

 

Jeg leste at HeatIT Z-TRM6 skulle støtte regulatormodus, og fikk bekreftet fra HeatIT at det var støttet i HA. Installerte den og i praksis er den ikke like enkel å bruke i HA som en termostat som styres basert på temperatur (bl.a. termostat "card" i HA dashboardet har jeg ikke fått til å fungere med regulator på en god måte).

Selve regulatorverdien settes via et z-wave parameter fra HA/Zigbee2mqtt og det fungerer dermed å endre regulatorverdien. Man kan også lese av verdien fra termostaten.

Eneste jeg ikke har fått testet ennå er hvordan jeg automatisk kan oppdage at noen endrer regulatorverdien på selve termostaten uten å lese av verdien med jevne mellomrom. Dette skal være mulig via en MQTT event.

 

Skal senere installere ELKO termostaten på et bad der jeg har gulvsensor 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.