Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"Restarte" temperaturføler


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Merkelig tittel, ja, en og en merkelig problemstilling 😛

Jeg har et gammelt spabad jeg overtok fra en slektning, og dette har et litt kjedelig problem; når ønsket temperatur er oppnådd tar det ikke så veldig lang tid (vi snakker høyst noen få timer) før det kobler ut og gir feilmelding "FLO" (dårlig flow.)
Problemet er at feilen er ikke reell, og om jeg kobler ifra tempsensorer og/eller flowsensor for så å koble det til igjen starter varming og pumper opp akkurat som det skal igjen.

 

Det som er veldig dumt er at til tross for at hovedkortet kommer fra Balboa (som jeg har forstått er størst/best på slikt i verden) har de ikke dokumentasjon på  hvordan hovedkortet skal være, så i utgangspunktet er det veldig vanskelig å få reparert det.

Det er også tilnærmet umulig å finne et godt erstatningssystem da alle som selges til ettermarkedet har færre funksjoner/støtte for færre/andre pumper så i tillegg til å måtte bytte all elektronikk og panel må jeg kanskje også bygge om rørsystemet, og det er jeg ikke så veldig gira på...

 

Mulig løsning:
Dersom jeg kunne hatt noe som kobler signal fra tempsensorer av/på ved behov hadde jeg fremdeles hatt feilen, men da kunne jeg fint levd med den. Slik det er nå blir det jo helt krise til vinteren. Jeg er mye bortreist 3-4 dager i slengen, og da vil jo hele greia garantert fryse istykker når jeg ikke er der for å starte på nytt ved behov.

Strømtilførselen burde vel uansett gå via f.eks Aeotec Heavy Duty, så da kunne jeg jo lagd en automasjon hvor bryterne kobles ifra i 5 sekunder dersom strømtrekket til badet har vært under et vist nivå i x antall minutter.

 

Jeg husker ikke dette godt nok fra skolen, og ikke vet jeg egentlig hvordan sensorene fungerer heller, men jeg antar at det er en motstand der som senker spenninga på strømmen, og at spenninga da forteller hvilken temperatur som er avlest.

 

Hva skal jeg kjøpe for å koble ut/inn dette signalet og samtidig være sikker på at det ikke blir tuklet med? Jeg vil definitivt ikke ha noe som modifiserer signalet, for det er jo såvidt jeg vet helt riktig.

 

 

 

 

 

 

Alternativt: Er det sånn at folk som reparerer elektronikk i løpet av "rimelig tid" kan være i stand om å finne en feil på et slikt hovedkort bare ved å se og gjøre opplagte målinger - f.eks måle mostander etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.