GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon.no!

Mitt smarthus prosjekt og valg av styresystem


SmÞrÄs

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Vi har et hus under oppforing og det blir stort behov til smart energistyring, i tillegg til styring av lys, overvĂ„kning, ventilasjon ... 🙂

Integrasjon og styring av alt, eller flest mulig under et tak blir den hellige gralen og valg av enkelte komponenter blir styrt av den tanken.

Energistyring er noe jeg vil prioritere i hvert fall, og her er en del ting allerede definert:

Gulvvarmesystem: HÞiax, via trÄdlÞse termostater
Bergvarmepumpe: Bosch Compress 7001i LWMF 3-12 kW
FrikjĂžling (opsjon): Usikker om det blir frikjĂžling fra brĂžnn, men her er tanken 0-10V styring av sirkulasjonspumpe direkte fra varmepumpen
Ventilasjon: Systemair VTR300 (tanken her er Ă„ ikke betale ekstra til smart modul ... enten en smart bryter eller 0-10V "dimmer" til Ă„ styre hastighet ... alternativt Modbus kobling)
Solceller: 20 kWp anlegg med 18-18-12 strengoppsett. Det er 95% sannsynlig at det blir 20 kW 400V TN vanlig Growatt inverter, ikke noe hybridinverter
Lagring: PĂ„ sikt er planen Ă„ montere en lader/inverter mellom AC (400V 3f) og LV eller HV batteriene, adskilt fra solcelleanlegg
Elbil lader: NIO Power home 3.0, 22 kW

Ideen er Ä integrere mest mulig av det som er nevnt ovenfor, med integrasjon mot Nordpol, dvs. at strÞmprisene blir hentet inn og lage noen avanserte automatiseringer/rutiner til smart energi styring ... 

Hva er deres anbefalinger til valg av styring med tanke pÄ dette og nevnte komponenter som blir brukt? Per i dag bruker jeg Smartthings, men jeg har veldig lite energistyring ... og jeg er klart over dens begrensninger ...

Jeg har null erfaring med andre systemer, men etter det lite jeg har lest, kan jeg se for meg enten Home Assistant eller Homey ... 
Jeg vet at det er en del Ä lÊre ved Home Assistent og det hÞres interessant ut, mens Homey skal vÊre plug&play sÄ lenge de har integrasjon.

Har dere noen andre alternativer? Jeg kan gjerne investere i en dyrere hub (Homey som eksempel), skal prioritere mest mulig av integrasjon! ... men gidder ikke kombinere 2 eller flere styresystemer ... 

I tillegg til energistyring vil jeg smartstyre fĂžlgende:

 - belysning downlights : Per i dag bruker jeg generiske zigbee dimmere/brytere, begge piller og innfelte, kjempebillig of fungerer utmerket! Hva med Plejd? Finnes det integrasjoner?
 - belysning pÊrer: bruker stort sett Wiz, fungerer bra, men treig, vurderer kanskje noe annet, men kanskje det finnes integrasjoner og?

 - sensorer: per i dag bruker jeg stort sett Aqara sensorer og trÄdlÞse brytere ... bevegelse/temp/fukt ... fungerer litt dÄrlig med ST, men kanskje bedre med noen andre systemer
 - aktuatorer: bruker en del Shelly til styring, veldig fornÞyd
 - zip screens: Tanken er Ä montere noen zip-screens med smarte Somfy IO motorer ... noe som lar seg integrere?
 - overvÄkning: Bruker Eufy i dag, kjempefornÞyd, men kan ikke integrere med ST. Hva med andre styresystemer?


... kanskje litt mye Ă„ fordĂžye men hĂ„per noen kan gi meg noen veiledninger ift smart energistyring som fĂžrste pri ... alt annet kan tilpasses 🙂
 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.