Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automatisere fra scratch


Sickel

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg sette opp en automatisering fra scratch uten å bruke blueprint?

 

Jeg har en zigbeestyrt dimmer på lyset på badet og kunne likt å ha den styrt fra en bevegelsesdetektor. Jeg har satt den opp med Motion activated light blueprint. Dette fungerer som det skal men ikke helt som jeg vil ha det, jeg vil nemmelig ha bevegelsesdetektoren stående utenfor badet. Det er to grunner til det; dimmeren er litt treig, så om bevelsesdetektoren står inne på badet, vil den sannsynligvis slå på samtidig med at den som går inn slår på, og man vil ofte slå av lyset når man prøver å slå det på. Dessuten føles det feil å overvåke folk på badet (vet ikke om jeg hadde likt det selv heller...)

 

Så det jeg ønsker i første omgang er at detektoren slår på lyset men ikke slår det av igjen - det regner jeg med at "brukerene" klarer, dette kan ikke settes i motion activated light, den vil alltid slå av på et tidspunkt etter at det ikke lenger er detektert noen. Jeg prøvde forresten også å sette det opp med " Turn on light, switch scene (...)" blueprint, men den fikk jeg ikke til å fungere.      

 

Ideelt skulle jeg også hatt:

* Lyset skal ikke skrues på ved deteksjon < 30 sek etter at det er manuelt skrudd av.

* Dersom sola er oppe skal lyset ikke på

* Hvis sola er nede og klokken er mellom 0100 og 0520 skal lyset dimmes ned til en gitt % før det skrues på.

 

Regner med at dette er mulig å få til, men har ikke fått hull på å sette opp egne automatiseringer ennå, kan noen enten gi meg et utkast eller en peker til en god startside? (programmerer både som hobby og som en del av jobben, så det er ikke det at  jeg trenger å mates med teskje, men må bare komme inn i hvordan automatiseringene i ha settes opp)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastet veldig raskt sammen noe, funker helt sikkert ikke som det skal men gir deg kanskje noen ideer? Jeg kan ikke kode, så dette er laget i visuell editor. Du kan lime inn koden min der, så kan du redigere visuelt og legge inn dine enheter så ser du hvilke muligheter de gir. Jeg har brukt bevegelsessensor og en dimbar lyspære på garasjen som stand-in for din sensor og dimmer.

 

trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.bevegelsessensor_garasje_occupancy
condition:
  - condition: device
    type: is_off
    device_id: 48f2fa38160df1cc6a708cd6ff8db7fe
    entity_id: c83cf5d2e52f7d38cacefde59940d8e4
    domain: light
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 30
  - condition: sun
    before: sunrise
    after: sunset
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: "05:20:00"
            before: "01:00:00"
        sequence:
          - service: light.turn_on
            target:
              entity_id: light.lampe_utelys_garasje
            data:
              brightness_pct: 100
      - conditions:
          - condition: time
            after: "01:00:00"
            before: "05:20:00"
        sequence:
          - service: light.turn_on
            target:
              entity_id: light.lampe_utelys_garasje
            data:
              brightness_pct: 50
mode: single


Edit: fikset en liten feil jeg kom på etterpå.

Endret av thoralex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.