Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Docker vs Virtualbox vs Raspberry


NilsG

Anbefalte innlegg

Macen står klar til installasjon av Proxmox, det er planen. Får se hvor godt det funker. Installasjonstips mottas med takk 🤩
 

Innpå Proxmox tenker jeg å begynne først med kun HAOS (så blir det kanskje andre ting i parallell etterhvert)

 

Har bare 1 stk 120 GB SSD, håper det er masse nok 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsG skrev (8 timer siden):

Macen står klar til installasjon av Proxmox, det er planen. Får se hvor godt det funker.

Jeg har også en eldre Mac Mini stående, og en Synology NAS. Tenker å se hvor langt jeg kommer før jeg evt velger en RPi

Ser gjerne at du deler erfaringer hvis du har anledning, skal prøve å få gjort det samme. Siden dette er en hobby så tar det litt tid. 

Sjekker først ut hva Proxmox er, ukjent for meg fra før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk somlet meg til å bytte sekundærminne på Mac Mini-en ved å følge denne guiden: https://www.youtube.com/watch?v=BP3oPq1I-iQ

 

Hadde en skrue til overs etterpå, men etter å ha sett videoen på nytt fant jeg ut hvor den skulle være (en skrue inni en skrue) 😅

 

Da jeg var inni la jeg merke til at det er plass til to sekundærminner, så kunne beholdt både ssd-en og hdd-en. Måtte da kjøpt en ekstra minnekabel med litt annen vinkel. Blir kanskje aktuelt i fremtiden (men tviler)

 

Da er neste steg å finne en installasjonsguide for Proxmox.. 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Styrte noe voldsomt med å installere Proxmox. Tror utfordringen er at Mac har litt spesielle nettverkskort (?) som ikke installerer fastvare automatisk pga at den ikke er fri.

 

Linux/Proxmox/Debian er bra til å hente fra internett det som trengs av pakker, men det blir jo litt utfordrende når man ikke har internett. Måtte derfor laste ned med en annen PC og legge på USB-pinne. Ble en del frem og tilbake med montering/demontering av USB fordi pakkene jeg prøvde å installere hadde avhengigheter (som gjorde at jeg måtte ta ut USB-pinnen igjen og laste ned avhengighetene)

 

For å finne rett Broadcom b43 pakke(r) måtte det en del søking til (rett BCM-nummer på wifikortet). Fikk god hjelp av GPT chatbot underveis.

 

Så litt ekstra utfordrende pga nettverksproblemer, som kanskje hadde vært enklere på en NUC. Men mye av utfordringene mine var sikkert generelle Linuxutfordringer for noobs. Nå som jeg har gjort det en gang blir det sikkert enklere neste gang.

 

For neste gang er kommet allerede. Da jeg skulle sette opp HAOS på virtuell maskin i Proxmox klurte jeg det til med noen parametre (tildelte mer minne inni noe enn jeg hadde definert? wtf) , sånn at hele driten går i vranglås. Kan kalle det brukerfeil i Proxmox. 🙂

 

Det nærmer seg Home Assistant, selv om jeg ikke har noe smarthusting å koble på enda 😂

 

Spoiler

Home Assistant Paul Hibbert GIF - Home Assistant Paul Hibbert Hibbert Home Tech GIFs

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.