Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Growatt shine 4g -> wifi


Anbefalte innlegg

Jeg fikk installert en solcelleanleggspakke i fjor høst med en Growatt inverter. Jeg ønsker å ha informasjonen fra denne tilgjengelig i home assistant, men jeg ser at growatt virkelig jobber hardt for å hindre meg tilgang til egne data utenfor dere webside og app. - Jeg har laget en del webscrapere for å hente inn State of Health informasjon for en del systemer vi har på jobben, men growatt setter rekord i å gjøre ting vanskelig.

 

Når jeg søkte på Growatt og home assistant, kom muligheten til å kjøre grott lokalt og så eventuelt videresende data til growatt, jeg trodde jeg hadde en løsning der, men ser at jeg har en Growatt Shine 4G datalogger som da sender data direkte (Jeg var forvirret en stund, trodde jeg hadde en wifi-logger, kunne ikke huske å ha gitt noe tilkoblingsinfo til installatøren og kunne heller ikke se noe som kunne være den i dhcp-klientene på nettet mitt). Nå fant jeg at solcellespesialisten selger growatt wifiloggere for ca 100 kr inkl mva (men 185 kr for sending fra Fredrikstad) så jeg bestilte en av dem. (https://www.nettbutikk.solcellespesialisten.no/tilbehør/g-shine-wifi-x/growatt-shine-wifi-x-stick-growatt-wifi-stick)

 

Jeg finner ikke noe sted noe om at noen andre enn meg har noe med de dataene som sendes fra inverteren Jeg regner med at etterhvert som jeg eventuelt selger strøm er det måleren som registrerer dette og at om dataene går til growatt eller ikke, men skal installatør eller noen andre ha tilgang til settingene på inverteren? Jeg regner med at det bare er å bytte ut dataloggeren og om jeg gidder å la growatt se hva jeg produserer er opp til meg.

 

Er det noen andre her som har byttet datalogger på en growatt inverter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har krav på tilgang til data fra inverter, men det kan være kjekt om installatør har tilgang hvis det skjer noe så de kan feilsøke uten å måtte kjøre til deg.

Får du fornuftige data fra growatt? Min Solis gir bare data hvert femte minutt, så jeg har en elko smart tag på kursen for å få data til styring. Er generelt lite imponert av disse inverterne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dataene ser fornuftige ut. Spenningen stiger til ca 400V nesten så snart det blir lyst, og så begynner den å gi strøm når sola står på. Data hvert femte minutt, ja men etter hva jeg har lest meg til skal det være mulig å sende data oftere om man går inn og klår på kommunikasjonsinstillingene. Skal se på det og rapportere her når jeg får wifisticken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "fornuftig" så tenkte jeg på om du fikk mer hyppige og eventuelt bedre data ja. Selv alarmer kommer bare hvert 5. minutt her, og er de ikke aktive i det øyeblikket blir de ikke registrert i det hele tatt. Mye feil på høy spenning her (først måtte trafo trinnes ned og nå gir jordfeil feil måldinger), og bare rundt halvparten av utfallene registreres av appen. Ingen mulighet for å justere får det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ennå ikke produsert mer enn forbruk og ennå ikke hatt noen problemer, men i den enkle verdenen der, ser det ut for å fungere bra. Er en av de få med solceller i et relativt tett nabolag, så regner med at det skal gå an å bli kvitt eventuell overskuddsstrøm om/når det "problemet" dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør fungere godt da ja. "Nabolaget" her er meg, to fraflytta hus og et sommerhus, så strømmen er ikke så lett å bli kvitt. Smart styring som drar opp forbruket i takt med produksjon hjelper godt, men da må jeg ha bedre data enn inverter kan gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.